• 3
  • 4
2022-02-26, 06:44
Medlem
Finns det syskon? Vad säger de om situationen, ni kanske är fler som kan hjälpas åt eller bli lurade?

Har du koll på föräldrarnas ekonomi? Det kanske är dags att du får kontrollen och delar ut veckopeng. Se till att du vet vilka skulder de har innan du börjar pynta in pengar i ett svart hål.

Föräldrarna har tydligen problem med ekonomin, förhoppningsvis har de en plan och en budget för hur de ska lösa problemen.

Jag är rädd för att dessa 15000 som behövs nu bara är toppen på isberget.
Citera
2022-02-26, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holocausteisalie
Som rubriken lyder så vill min ena förälder att jag tar ett lån åt den på 15000kr för att betala räkningar annars hamnar den hos fogden. Så till min fråga hur hade ni gjort?? Föräldern har redan "lånat" 5000kr av mig för att köpa en bil och dom pengarna såg jag aldrig röken av igen inte äns när den sålde bilen...
Självklart inte. Inte barnens uppgift att ta hand om oansvariga föräldrar…
Citera
2022-02-26, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Väldigt komplicerad fråga som bara du själv kan svara på.

För det första är det en konstig begäran att komma med till sina barn. De flesta skulle nog lösa det på ett annat sätt än att gå till sina barn. Det är väl rimligare och vanligare att föräldrar hjälper sina barn, inte tvärtom.

Jag skulle iofs gett mina gamla föräldrar pengar på stubben om de behövde, utan krav på återbetalning. Men det gäller i vår relation och situation, det behöver inte vara rätt för någon annan. Och det bygger på att de alltid ställt upp för mig och mitt syskon och gett oss stöd och bra värderingar och prylar osv genom uppväxten och även varit hjälpsamma senare ekonomiskt. Inte för att jag och brorsan har utnyttjat det jättemycket men stödet har funnits där. Då bygger man ju upp en ömsesidighet.

Och om du är yngre och päronen är i arbetsför ålder blir det ju tveksamt. Du har väl ett eget liv och en egen ekonomi, precis som dem. Och vadå ta ett lån, det låter riktigt out there. En sak om du har 15 lök cash i byrålådan. Men skriva på lånepapper och sätta dig i skuld, hmm...

Vad säger den andra föräldern, sambon, partnern? Är ni flera syskon?
Frågan är faktiskt helt okomplicerad.
Citera
2022-02-26, 08:23
Medlem
det här måste väl vara ett troll?

annars tycker du ska svara ja till att ta ett lån till de sen säger du att du fick avslag när du gjorde låneansökan skäll samtidigt ut de för att de inte lärde dig hantera pengar /ekonomi
Citera
2022-02-26, 08:24
Medlem
Dom verkar lite whitetrash
Citera
2022-02-26, 11:43
Medlem
stensturedenyngres avatar
Vilka hemska föräldrar du verkar ha. Nej för i helsike låna inte ut ett öre åt luffarna och skuldsätt dig absolut inte själv.

Att föräldern ens har mage att fråga sitt barn om lån tyder på att de är helt jävla dumma i huvudet och inte värderar dig för fem öre.

Du är inte värd mer för dom än några flak öl, en trisslott eller några drag i en enarmad bandit.
Citera
2022-02-26, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Frågan är faktiskt helt okomplicerad.
Tydligen inte eftersom TS måste skapa en tråd på internet.

Jag skulle swisha 15 papp till mina päron utan att blinka eller ens drömma om återbetalning. Och de skulle göra samma för mig.

Men det behöver inte vara giltigt i alla andra miljarder situationer i världen.

Tycker mycket hänger på hur relationen är och om och hur TS' föräldrar varit närvarande och stödjande föräldrar som gjort sitt bästa under uppväxten och låtit barnen vara huvudpersoner, eller om de varit maskrosbarn.
Citera
2022-02-27, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Tattare i tråden, lätt lånat till ett hus åt mina päron. Fan är det för fel på folk

Du är en hyvens man, klart att man ställer upp och hjälper sina nära och kära. Sen är det ju tragiskt att vissa har det så illa ställt att de behöver låna 15K, kaffepengar ju.
Citera
2022-02-27, 20:23
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Som rubriken lyder så vill min ena förälder att jag tar ett lån åt den på 15000kr för att betala räkningar annars hamnar den hos fogden. Så till min fråga hur hade ni gjort?? Föräldern har redan "lånat" 5000kr av mig för att köpa en bil och dom pengarna såg jag aldrig röken av igen inte äns när den sålde bilen...
Min erfarenhet är att du inte får tillbaka pengarna.

Bjud dina föräldrar på lunch, middagar ute om du inte vill bjuda hem dem för att umgås men just låna ut pengar så där kommer bara dra dem längre ner i djupet. Bättre med fogden bakom sig med en liten skuld och hel familj än en skuldsatt förälder och dålig relation till dig.

Har du syskon snacka med dem, eller kompisar eller ring 1177 och fråga vem du kan vända dig till för att få hjälp så får du åtminstånde ett ställe att ringa och fråga.
Citera
2022-03-03, 19:26
Medlem
Roidberts avatar
Citat:

Du kastar antagligen pengarna i sjön om du ger mamma/pappa pengarna. De som har problem med skulder brukar ha svårt att ta ansvar för sin ekonomi. Kanske det är så illa att skuldsanering är den enda utvägen för din förälder, och om du då bidrar med dina pengar förlorar du dem helt i onödan oavsett.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in