2022-02-25, 13:08
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det finns spekulationer om att Ryssland har problem med att soldater deserterar. Om det stämmer eller inte är svårt att säga.

Om deserteringarna ökar - kommer de att söka sig till Sverige?

Under Vietnamkriget blev amerikanska desertörer välkomnade till Sverige. Många av dem visade sig ha drogproblem och vara lagda åt det kriminella hållet.

Desertörer från Eritreas armé som fått asyl i Sverige har också ofta visat sig halvkriminella eller helt skruvade, som Ikea-mördaren.

Under andra världskriget blev man tvungna att inrätta ett särskilt "straffläger", någonstans i Småland(?) för en del av de tyska desertörer som flytt till Sverige, och som visade sig för stökiga och halvkriminella för de vanliga interneringslägren

Fråga: Kommer deserterande ryska soldater att få asyl i Sverige? Kommer de att visa sig hederliga, eller kommer de att vara mer som exemplen ovan?
Citera
2022-02-25, 13:52
Medlem
holmiums avatar
Naturliga frågor till TS är då:

Finns det ryska desertörer just nu ?
Söker dom sig till Sverige ?
Vilka skulle ha anledning att desertera från ryska armen när kriget förfaller närma sig slutet för denna gång?

Jag tycker dessa klargörande vore bra så att vi inte för ett hypotetiskt resonemang in absurdum.
Citera
2022-02-25, 14:18
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Finns det ryska desertörer just nu ?

Propaganda eller inte, men påstås det på Reddit och nämns i engelsk press i alla fall.

Citat:
Söker dom sig till Sverige ?

Undrar jag också. Skulle de vilja hit? Vilka skulle vilja hit?

Citat:
Vilka skulle ha anledning att desertera från ryska armen när kriget förfaller närma sig slutet för denna gång?

Krig närmar sig aldrig slutet snabbt. De varar alltid långt efter nån sagt sig ha segrat, och det är till och med långt kvar dit. De som tycker kriget är fel - som inte vill dö - som inte klarar av disciplinen och riskerar straff? Ja, varför deserterar ryska soldater nu (enligt uppgifter)? Vilka deserterar?

Citat:
Jag tycker dessa klargörande vore bra så att vi inte för ett hypotetiskt resonemang in absurdum.

Hypotetiskt resonemang var meningen. Vad kan vi vänta oss?
Citera
2022-02-25, 14:24
Medlem
Kajahs avatar
Jag tror absolut att Ryssland har problem med moralen just nu. Men huruvida dessertörena tar sig hit kan vi bara spekulera i. I min mening så är som givetvis välkomna hit.
Citera
2022-02-25, 14:26
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Propaganda eller inte, men påstås det på Reddit och nämns i engelsk press i alla fall.

Undrar jag också. Skulle de vilja hit? Vilka skulle vilja hit?

Krig närmar sig aldrig slutet snabbt. De varar alltid långt efter nån sagt sig ha segrat, och det är till och med långt kvar dit. De som tycker kriget är fel - som inte vill dö - som inte klarar av disciplinen och riskerar straff? Ja, varför deserterar ryska soldater nu (enligt uppgifter)? Vilka deserterar?

Hypotetiskt resonemang var meningen. Vad kan vi vänta oss?

Jag uppehåller mig vid din kommentar som jag fetat.

Zelensky har vid middagstid idag inbjudit Kreml till förhandlingar, man skall kanske inte övertolka detta men det kan vara preludiet till ett snabbt avslut på kriget.

Jag kan ha fel men antalet desertörer och soldater som lagt ned vapnen förefaller större på den Ukrainska sidan. Är det inte troligare att det är dessa Ukrainska nazistiska styrkor som Sverige kommer att ge asyl och beskydd?
Även om jag vet att detta inte var din fråga.
Citera
2022-04-06, 13:06
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Europarådets president Charles Michel tycker det vore en god idé att erbjuda asyl till ryska desertörer.

Citat:
I know that some of you have offered to give asylum to Russian soldiers who disobey orders. This is a valuable idea that we should consider,” added the President of the European Council in his message to the MEPs.

https://eprimefeed.com/latest-news/charles-michel-backs-eu-asylum-for-russian-defectors/51819/

Jag menar att det vore mycket ogenomtänkt med tanke på tidigare erfarenheter av desertörer. Så ogenomtänkt att jag räknar med att den svenska regeringen kommer att genomföra det. Alltid lika angelägna att ge obetänksamheten ett ansikte.
Citera
2022-04-06, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Europarådets president Charles Michel tycker det vore en god idé att erbjuda asyl till ryska desertörer.

https://eprimefeed.com/latest-news/charles-michel-backs-eu-asylum-for-russian-defectors/51819/

Jag menar att det vore mycket ogenomtänkt med tanke på tidigare erfarenheter av desertörer. Så ogenomtänkt att jag räknar med att den svenska regeringen kommer att genomföra det. Alltid lika angelägna att ge obetänksamheten ett ansikte.

Ja det är väl en självklarhet att ta emot ryska desertörer. Skulle vara intressant att höra de som inte håller med.
Citera
2022-04-06, 16:03
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Ja det är väl en självklarhet att ta emot ryska desertörer. Skulle vara intressant att höra de som inte håller med.
För en månad sedan hade det nog gått, men efter senaste tidens avslöjanden så är samtliga ryssar att betrakta som pestsmittade råttor och som därmed enbart kan, bör och skall utrotas.

They had their chance a month ago, and they didn't take it.
Citera
2022-04-06, 19:37
Medlem
Mad monks avatar
Jag tänker spontant ryska maffian.
Citera
2022-04-06, 19:38
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
För en månad sedan hade det nog gått, men efter senaste tidens avslöjanden så är samtliga ryssar att betrakta som pestsmittade råttor och som därmed enbart kan, bör och skall utrotas.

They had their chance a month ago, and they didn't take it.

Men är det där sant eller fake news. Sen vad fan gör muslimer dagligen i sina länder varför inte samma fördömande där?
Citera
2022-04-06, 19:41
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Men är det där sant eller fake news.
Det finns tillräckligt många vittnesmål och bilder tillgängliga för att ta det för sanning.
Citera
2022-04-06, 19:43
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det finns tillräckligt många vittnesmål och bilder tillgängliga för att ta det för sanning.

Men vad fan har de att vinna på att bete sig som djur eller kan de inte rå för det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in