2022-02-28, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Eller så kan staten tjuven SÄNKA SKATTERNA!!!

För övrigt är det dags att sparka många blodsugare som sitter på arslet och snyltar på skattepengar. Finns hur många myndigheter och organisationer som helst som skulle kunna läggas ner till och med.

Sant. De största utgifterna återfinns inom offentlig sektor. Vi har både gubbar och tanter på kommunerna som matar in manuell data i excel ark dagarna i ända. Problemet är bara att tar den utvecklade tekniken fart inom offentlig sektor så riskerar vi massarbetslöshet av sällan skådad rang
Citera
2022-02-28, 13:37
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Eller så kan staten tjuven SÄNKA SKATTERNA!!!

För övrigt är det dags att sparka många blodsugare som sitter på arslet och snyltar på skattepengar. Finns hur många myndigheter och organisationer som helst som skulle kunna läggas ner till och med.

Vi har 458 myndigheter i landet (oktober 2021). Av dem kan säkert hälften läggas ner omedelbart.

Regeringskansliet har ca 5000 anställda (varav 200 politiskt tillsatta). Det kan bantas till hälften.

Riksdagen kan bantas rejält.

O.s.v.

Då skulle vi frigöra tillräckligt med arbetskraft för att klara sjukvård och äldreomsorg.
Citera
2022-02-28, 14:05
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
https://www.expressen.se/nyheter/bensinpriset-rusar-over-20-kronor-litern/

Ett dygn efter Rysslands invasion av Ukraina tvärhöjer man bensin och dieselpriset. 60 öre upp för bensinen och 70 öre för dieseln, nu känner då jag att smärtgränsen är nådd.

Hur ser ni på saken, trodde inte 20-kronorsvallen skulle sprängas så snabbt?

Jag vill påpeka rådande fakta:

Den del av hushållens disponibla inkomster som går till bensin är trots detta höga pris VÄSENTLIGT lägre nu än för 30 år sedan.

Dagens bilar är oerhört mycket bränslesnålare än bilarna för 30 år sedan.

Hushållens disponibla inkomster är idag väsentligt högre än för 30 år sedan.

Det jag skriver är hårda fakta, sedan är det upp till var och en att välja om man accepterar fakta eller förnekar dem.

Många påstår tex att vår köpkraft är lägre nu än på 80-talet och att vi la mindre pengar på bensin då än nu, så är det inte.
Citera
2022-02-28, 14:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reko45
bensinen kmr ju ta slut. klart priserna ökar.

Nu motsäger du dig själv. Det är just det faktum att bensinen blir dyrare som gör att den aldrig kommer ta slut.

Det är grundläggande ekonomiska principer.
Citera
2022-02-28, 14:14
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reko45
bensinen kmr ju ta slut. klart priserna ökar.

Detta har man sagt sedan 70-talet minst. Finns numera mer tillgänglig olja är någonsin. Skulle inte förvåna mig om vi har ett par hundra år till av olja om vi så skulle behöva, så du snackar ren skit.

Anledningen till de höga kostnaderna är följande:

1. OPEC.
2. STATEN. Två tredjedelar av bensinkostnaderna för konsument är SKATTER.
Citera
2022-02-28, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Den del av hushållens disponibla inkomster som går till bensin är trots detta höga pris VÄSENTLIGT lägre nu än för 30 år sedan.

Det jag skriver är hårda fakta, sedan är det upp till var och en att välja om man accepterar fakta eller förnekar dem.

Många påstår tex att vår köpkraft är lägre nu än på 80-talet och att vi la mindre pengar på bensin då än nu, så är det inte.

Har du någon källa för det påståendet? Det jag hittade var att man får mindre bensin för en årslön idag än förr och det säger ju en hel del. Minns ex. 1989 när bensinen kostade 4,59 kr/l, då hade man råd att ragga runt på stan i timmar när man var ung och hade ändå pengar över till annat.

Citat:
Antal liter i snitt man hade råd att köpa för en årslön
År 1970: 31 882 liter
År 2018: 22 648 liter

https://nyheter24.se/nyheter/927972-sa-mycket-har-bensinen-kostat-genom-historien
Citera
2022-02-28, 14:34
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:

Bravo!!!
Så talar en sann politruck.

Nu är det så att nu kostar drivmedlen över 20kr litern.
Något en majoritet tycker är ett för högt pris.

Verkningsgraden på bränslet är numera sämre för att den späds ut. O merparten av priset är skatt.

En skatt på den personliga rörligheten.
Citera
2022-02-28, 14:38
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Sant. De största utgifterna återfinns inom offentlig sektor. Vi har både gubbar och tanter på kommunerna som matar in manuell data i excel ark dagarna i ända. Problemet är bara att tar den utvecklade tekniken fart inom offentlig sektor så riskerar vi massarbetslöshet av sällan skådad rang

På den fronten är jag liberal.
”Då får de jobba med något annat”
Citera
2022-02-28, 15:21
Medlem
BAB7s avatar
23,35 kronor litern för bensinen i Nederländerna: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/benzineprijs-voor-het-eerst-boven-de-220-euro/
Citera
2022-02-28, 15:29
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome
Glöm inte att räkna på inköp och värdeminsking även på elbilen. många stirrar sig blind på hur billigt det är att "tanka" en elbil, men det är ju bara en lite del av kostnaden. Om man kan tänka sig att köra en begagnad bil där värdeminskiningen är försumbar så blir det inte dyrare med förbränningsmotor.

Beror ju mycket på vilken inköpskostnad man räknar med. Är ju inte allt för ovanligt att man felaktigt räknar med en inköpskostnad på 1 miljon för elbilar. Det är rimligare att räkna med 450k för en elbil idag.

Ponera att elpriserna stiger ordentligt. Då finns det möjlighet att producera "bränslet" själv och lite längre fram lagra elen till ett bra pris.
För vissa, såklart inte alla är detta en mycket stor fördel som inte nämns eller diskuteras.
Senast redigerad av Snubchurp 2022-02-28 kl. 15:35.
Citera
2022-02-28, 16:05
Medlem
Reko45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Vad indikerar att bensinen skulle ta slut?

det tillverkas från fossila bränslen?
Citera
2022-02-28, 17:29
Medlem
Citat:

Är du på riktigt eller?

Finns hur många låginkomsttagare som helst som bor i dyra hyresrätter eller har långt pendlingsavstånds och har ett h-e att få ekonomin att gå ihop.

En normal knegarlön i dagens Sverige räcker inte långt, och då menar jag vad en normal knegarlön i Sverige är på riktigt och inte i fantasin, som att det t.ex påstås att lastbilschaffisar tjänar 60 papp i månaden samt att dom har mellan 35-40 cm långa kukar.

Ja, du kanske begriper? Förmodligen inte så jag ger upp att förklara..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in