2022-02-28, 03:53
Medlem
Reko45s avatar
bensinen kmr ju ta slut. klart priserna ökar.
Citera
2022-02-28, 06:40
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryManback
Äger inte själv bil utan åker kommunalt.

Men av det jag kan se i min närhet är att bilen väljs bort till liten del. Så en mindre påverkan på deras vardag.

I det stora hela verkar folk fortfarande vara kära i sina bilar. In till huvudstaden och köa.

För en själv som aldrig tagit körkort så verkar det som att folk är beroende/vill inte släppa, den bekvämlighet som en bil ger. Tror själv jag gladeligen hade fortsatt åka bil, hade väl dragit ner på annat. Det är lite därför jag inte vill ta körkort och köpa bil, hellre att jag då inte får smak för det alls.

Som singel utan barn och boende i en mindre stad så klarar jag mig faktiskt utan bil.
Tror att många fler skulle det också men...

Så i frågan om när svensken börjar ställa oljefat utanför riksdagen säger jag aldrig. Det kunde vara det dubbla priset, människor hade, om dom behövde, dragit ner på bilåkandet. Prioriterat annorlunda.

Anpassat sig helt enkelt, vilket vi gjort genom evolutionen.

Man klarar sig utan bil enda tills den dagen man har körkort och vänjer sig med den, så blir man en lat jävel som aldrig kommer ge upp sin bil, inklusive mig själv.
Citera
2022-02-28, 07:09
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reko45
bensinen kmr ju ta slut. klart priserna ökar.
Vad indikerar att bensinen skulle ta slut?
Citera
2022-02-28, 08:56
Medlem
DrunkenZealots avatar
Äsh ni lipar nu, vänta tills priset är uppe i 30 kr, då kan klagomuren anta sin form.
Citera
2022-02-28, 09:36
Medlem
Det är helt sjukt kostsamt att tanka nu, faktiskt.

Driver eget företag och vi behöver ju ta betalt av kunderna.... småjobb kommer helt försvinna, de kommer inte vilja betala.
Citera
2022-02-28, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Många skyller på regeringen när bensinpriset rusar men dom kan inte plötsligt tvärsänka skatten bara för att priserna på världshandeln accelererar pga oroligheter i världen. Man måste inse att oljan idag är en viktig bricka i ett krigsspel och att det får ringar på vattnet över hela världen.

Sen kan skattesatsen på bränsle som vi har i landet rent allmänt ifrågasättas men det är faktiskt en helt annan fråga.

Självklart så kan man toksänka skatten. Varför inte ha skatt per liter och inte skatt på momsen?
Citera
2022-02-28, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Många skyller på regeringen när bensinpriset rusar men dom kan inte plötsligt tvärsänka skatten bara för att priserna på världshandeln accelererar pga oroligheter i världen. Man måste inse att oljan idag är en viktig bricka i ett krigsspel och att det får ringar på vattnet över hela världen.

Sen kan skattesatsen på bränsle som vi har i landet rent allmänt ifrågasättas men det är faktiskt en helt annan fråga.

Hur tänker du nu? Det är själva skattesatsen som tråden handlar om med tanke på att bensinen är så dyr. Vill du prata om olja och prispåverkan pga krig så får du starta em egen tråd.
Citera
2022-02-28, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Hur tänker du nu? Det är själva skattesatsen som tråden handlar om med tanke på att bensinen är så dyr. Vill du prata om olja och prispåverkan pga krig så får du starta em egen tråd.

Mrn skattesatsen har inte ändrats.
Citera
2022-02-28, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Tänkte fel runt 13:- får räkna lite på det där med el bil.

Glöm inte att räkna på inköp och värdeminsking även på elbilen. många stirrar sig blind på hur billigt det är att "tanka" en elbil, men det är ju bara en lite del av kostnaden. Om man kan tänka sig att köra en begagnad bil där värdeminskiningen är försumbar så blir det inte dyrare med förbränningsmotor.
Citera
2022-02-28, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Mrn skattesatsen har inte ändrats.

Hur menar du? Skattesatsen höjs årligen vid årsskiftet.
Citera
2022-02-28, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Hur menar du? Skattesatsen höjs årligen vid årsskiftet.

Uppräkningen pausades väl 2022 men priset gick upp för att reduktionsplikten utökades och biobränslet är dyrare.
Citera
2022-02-28, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puma006
Dem som inte har marginal med ekonomin och som måste ta bilen kan skära ner på utgifterna eller dra ner på konsumtion av annat.
Eller så kan staten tjuven SÄNKA SKATTERNA!!!

För övrigt är det dags att sparka många blodsugare som sitter på arslet och snyltar på skattepengar. Finns hur många myndigheter och organisationer som helst som skulle kunna läggas ner till och med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in