2022-02-24, 23:14
Medlem
Om man ska handla med s&p 500, nasdaq etc vilka tider kan man göra det?
är marknaden öppen hela tiden eller endast 6 dagar i veckan med trading halt varje dag.

ex:

söndag öppnar marknaden 18:00 och har öppet ända fram till 17:00 nästa dag dvs fram till måndag kl 17:00.

Men innan man stänger på måndag kl 17:00 i 1h med start från kl 17:00 och öppnar upp igen kl 18:00 så har man en trading halt på 15 min från kl 16:15 till 16:30 och sedan har man öppet igen från kl 16.30 till 17:00 men endast i en halvtimme och sedan har man stängt i 1h innan man öppnar igen från kl 18:00.

alltså

Söndag-fredag öppet från kl 18:00 till kl 17:00
Men man har trading halt varje handelsdag från 16:15 till 16:30 ( i 15 min )
Sedan öppnar marknaden igen från kl 16:30 till till 17:00 och därefter har man stängt i 1 h tills klockan blir 18:00 och därefter öppnar man igen.

På lördag har man stängt.

Har jag förstått rätt när det gäller futures market handelstimmar?

varför har man trading halt varje dag i 15 min?

vad är globex och clearport ?
Citera
2022-02-25, 08:47
Medlem
Är 24/5 med 15 min break per dag.
Citera
2022-02-25, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Är 24/5 med 15 min break per dag.

menar du måndag till fredag då?

skulle du kunna utveckal för marknaden öppnar ju på söndag och har stängt på lördag samt har ma trading halt på 15 min varje dag, varför?

sedan vad är skillnaden mellan globex och clearport?
Citera
2022-02-25, 13:21
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
menar du måndag till fredag då?

skulle du kunna utveckal för marknaden öppnar ju på söndag och har stängt på lördag samt har ma trading halt på 15 min varje dag, varför?

sedan vad är skillnaden mellan globex och clearport?

Nej, du har rätt. Söndag-fredag öppet från kl 18:00 till kl 17:00 est.

Den här här pausen på 15 minuter du nämner finns inte längre. Det var en legacy grej som fanns kvar från äldre dagar, och jag har aldrig riktigt hört en helt bra förklaring till varför den fanns. Vissa menar att det var under de 15 min man städade upp golvet och matchade ihop alla fysiska tickets på den tiden handeln skedde i i en pit. Andra menar att CME backade upp sina servrar under dessa 15 minuter. Jag tror att det hade att göra med att man ville ha marknaden stängd medans man räknade ihop det slutgiltiga settlement-priset, tidigare så settlade indexfutures 16.15.

Men som sagt, nuförtiden har dom inte kvar mystisk paus på 15 minuter utan man kör på 23h i sträck.

Globex är bara namnet på det elektroniska handelssystemet du använder när du handlar futures. Det spelar ingen roll längre. Men förr när man handlade det mesta i en pit så fanns det elektroniska systemet parallellt. Nuförtiden handlas alla indexterminer elektroniskt men jag tror att namnet fortfarande lever kvar, handlar du utanför amerikanska cash market timmar så handlar du under globex session, annars handlar du under main session eller något sånt. Inte helt säker men det saknar relevans nu när du inte kan handla i en pit.
Citera
2022-02-25, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop

Den här här pausen på 15 minuter du nämner finns inte längre. Det var en legacy grej som fanns kvar från äldre dagar, och jag har aldrig riktigt hört en helt bra förklaring till varför den fanns. Vissa menar att det var under de 15 min man städade upp golvet och matchade ihop alla fysiska tickets på den tiden handeln skedde i i en pit. Andra menar att CME backade upp sina servrar under dessa 15 minuter. Jag tror att det hade att göra med att man ville ha marknaden stängd medans man räknade ihop det slutgiltiga settlement-priset, tidigare så settlade indexfutures 16.15.

Men som sagt, nuförtiden har dom inte kvar mystisk paus på 15 minuter utan man kör på 23h i sträck.

Globex är bara namnet på det elektroniska handelssystemet du använder när du handlar futures. Det spelar ingen roll längre. Men förr när man handlade det mesta i en pit så fanns det elektroniska systemet parallellt. Nuförtiden handlas alla indexterminer elektroniskt men jag tror att namnet fortfarande lever kvar, handlar du utanför amerikanska cash market timmar så handlar du under globex session, annars handlar du under main session eller något sånt. Inte helt säker men det saknar relevans nu när du inte kan handla i en pit.

Är ju även en pre-market, vissa broker ger 24/5 med 1h break.

Men Saxo ger följande tider för handel

Pre-market 4:15 - 05:00
Regular 5:00 - 04:00
Citera
2022-02-25, 15:29
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Är ju även en pre-market, vissa broker ger 24/5 med 1h break.

Men Saxo ger följande tider för handel

Pre-market 4:15 - 05:00
Regular 5:00 - 04:00

Nej, finns ingen pre-market för indexterminer. Eller jo du kan lägga ordrar, ändra och ta bort ordrar men du kan inte handla innan det öppnar.

Ifall Saxo erbjuder handel när CME är stängt rör det sig rimligtvis om någon slags hemmasnickrade CFDer.

Edit: Gäller indexterminer, FX eller aktier vet jag inte.
Citera
2022-02-25, 16:25
Medlem
Citat:

jag har hört att globex är elektonisk handel medan clearport är otc handel med stora volymer som stora företag ligger bakom.

alltså har jag rätt, dock är jag osäker om jag har omvandlat tiderna korrekt till svensk tid alltså gmt.

sedan undrar jag om det är en fördel att handla när tex ny öppnar och london samt när de stänger då de påverkar index alltså bidrar till mer volatility. Eller kan man sitta 23/5 och bara handla.
Citera
2022-02-25, 16:49
Medlem
Citat:
Nej, finns ingen pre-market för indexterminer. Eller jo du kan lägga ordrar, ändra och ta bort ordrar men du kan inte handla innan det öppnar.

Ifall Saxo erbjuder handel när CME är stängt rör det sig rimligtvis om någon slags hemmasnickrade CFDer.

Edit: Gäller indexterminer, FX eller aktier vet jag inte.

Nej är termin inte CFD,

https://ibb.co/0GR6sCT
Citera
2022-02-25, 18:45
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Nej är termin inte CFD,

https://ibb.co/0GR6sCT

Pre-market innebär att du kan lägg ordrar, ta bort ordrar eller ändra dina ordrar. Det sker ingen handel.
Citera
2022-02-25, 19:10
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
jag har hört att globex är elektonisk handel medan clearport är otc handel med stora volymer som stora företag ligger bakom.

alltså har jag rätt, dock är jag osäker om jag har omvandlat tiderna korrekt till svensk tid alltså gmt.

sedan undrar jag om det är en fördel att handla när tex ny öppnar och london samt när de stänger då de påverkar index alltså bidrar till mer volatility. Eller kan man sitta 23/5 och bara handla.

ClearPort är typ deras clearingsystem/platform. Typ ifall firma A har en utstående swap med firma B och vill reducera motpartsrisken så kan dom cleara sin trade så du har ett clearing house som är din motpart istället för den andra firman. Det är alltså inget som vi vanliga dödliga behöver fundera speciellt mycket, därför har jag heller inga riktiga detaljer exakt vad som händer inne i ClearPort.

Tiderna är östkuststid. 18.00 till 17.00 new york time. Omvandla till svensk tid får du göra själv

Huruvida det är en fördel eller inte beror ju på vad du är ute efter. Det är helt korrekt att du har mer volym, dels under amerikanska timmar men i synnerhet runt öppning och stängning. Men vi pratar fortfarande om världens mest handlade aktieprodukter. Så som att privatperson sitta och jämföra S&P volymerna mellan olika tidpunkter är lite som att jämföra ifall det finns mer vatten i atlanten eller stilla havet, det kommer finnas tillräckligt mycket för dig oavsett när du handlar. Du har ju generellt sett mer rörelse under amerikanska timmar då cash marknaden är öppen, men allt beror ju på vad som händer under dygnet. Direkt efter cash marknaden öppnar vid 9.30 och in mot stängning 16.00 kommer du oftast se större prisrörelser, men inte alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in