Citat:
Ursprungligen postat av
swefinans
menar du måndag till fredag då?
skulle du kunna utveckal för marknaden öppnar ju på söndag och har stängt på lördag samt har ma trading halt på 15 min varje dag, varför?
sedan vad är skillnaden mellan globex och clearport?
Nej, du har rätt. Söndag-fredag öppet från kl 18:00 till kl 17:00 est.
Den här här pausen på 15 minuter du nämner finns inte längre. Det var en legacy grej som fanns kvar från äldre dagar, och jag har aldrig riktigt hört en helt bra förklaring till varför den fanns. Vissa menar att det var under de 15 min man städade upp golvet och matchade ihop alla fysiska tickets på den tiden handeln skedde i i en pit. Andra menar att CME backade upp sina servrar under dessa 15 minuter. Jag tror att det hade att göra med att man ville ha marknaden stängd medans man räknade ihop det slutgiltiga settlement-priset, tidigare så settlade indexfutures 16.15.
Men som sagt, nuförtiden har dom inte kvar mystisk paus på 15 minuter utan man kör på 23h i sträck.
Globex är bara namnet på det elektroniska handelssystemet du använder när du handlar futures. Det spelar ingen roll längre. Men förr när man handlade det mesta i en pit så fanns det elektroniska systemet parallellt. Nuförtiden handlas alla indexterminer elektroniskt men jag tror att namnet fortfarande lever kvar, handlar du utanför amerikanska cash market timmar så handlar du under globex session, annars handlar du under main session eller något sånt. Inte helt säker men det saknar relevans nu när du inte kan handla i en pit.