2022-09-27, 21:07
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Nej! Men många moped klass 2 är ner cheapade klass 1 mopeder. Begräsningen ligger i mjukvara, som antaligen anpassa efter olika marknader.
Fast stor skillnad på en nedställning som tillverkaren gjort och en inställning som kan ändras av ägaren med en knapp. Är den nedställd till 25 km/h av tillverkaren så är den klass II. Kan den ställas om mellan 25 och 45 med en knapptryckning så är det en klass I även om du för tillfället har den inställd på 25.
Citera
2022-09-28, 06:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast stor skillnad på en nedställning som tillverkaren gjort och en inställning som kan ändras av ägaren med en knapp. Är den nedställd till 25 km/h av tillverkaren så är den klass II. Kan den ställas om mellan 25 och 45 med en knapptryckning så är det en klass I även om du för tillfället har den inställd på 25.

Det är så redan så idag, att du kan ändra moppens hastighet genom att gå i någon halv hemlig menu och vips så blir det 45 km/h istället för 25 km/h.
Citera
2022-09-28, 11:47
Medlem
Citat:
Är den ihop fällbar? Enligt Amerikanska sidan så klara 45 km/h. Är det lätt att växla i mellan, dvs när polisen vill provköra mopeden, så går den max 25 km/h , men när man använder den själv så klara den 45 km/h?

https://www.amazon.se/-/en/dp/B0B97C...ps%2C65&sr=8-7
Den klarar 45 p.g.a. att det är detta som är normen i USA. Den är inte hopfällbar.
Det går att ställa om från 25-45, men då blir den ju plötsligt olaglig eftersom den ju då blir ett registrerat fordon.
Jag har min på 25. Jag har struntat i att försäkra. Om polisen kollar ja då har jag ju bara gjort mig skyldig till att ha ett oförsäkrat fordon. Om man beter sig ordentligt i trafiken så tror jag risken att stoppas är liten.
Citera
2022-09-28, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ullebull
Den klarar 45 p.g.a. att det är detta som är normen i USA. Den är inte hopfällbar.
Det går att ställa om från 25-45, men då blir den ju plötsligt olaglig eftersom den ju då blir ett registrerat fordon.
Jag har min på 25. Jag har struntat i att försäkra. Om polisen kollar ja då har jag ju bara gjort mig skyldig till att ha ett oförsäkrat fordon. Om man beter sig ordentligt i trafiken så tror jag risken att stoppas är liten.

Står väger mellan den din modell och rawbike 4. Rawbike 4 är ihop fällbar och ca 5k dyrare.
Citera
2022-09-28, 11:56
Medlem
llanzs avatar
Har en vanlig mtb som jag gjort till el cykel med en bbs mid motor, finns tum gas på den, den åker ca 55kmh med ett 48v batteri. Allt detta för under 10k

Man kan spärra hastigheten på den och ta bort tum gasen ifall man känner för det.
Citera
2022-09-28, 14:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är så redan så idag, att du kan ändra moppens hastighet genom att gå i någon halv hemlig menu och vips så blir det 45 km/h istället för 25 km/h.
Då är den ju knappast legal som 25. Om det krävs att den tas in på företagets verkstad för omprogrammering så lär den nog anses laglig men inte om det går att ändra via en meny som brukaren kan hitta? Sedan är väl risken för att polisen undersöker och hittar menyn liten om du faktiskt bara kör i 25 men ser dom dig köra i 45 så lär dom ju plocka in hojen och undersöka den av tekniker oxh då lär dom nog hitta "menyn".
Citera
2022-09-28, 15:45
Bannlyst
På vilket sätt bli lagligt att göra om en moped klass 2 till klass 1 om det gör på en verkstad?. Myndigheterna titta på vilken effektv mopeden och cykeln.

Citat:
Då är den ju knappast legal som 25. Om det krävs att den tas in på företagets verkstad för omprogrammering så lär den nog anses laglig men inte om det går att ändra via en meny som brukaren kan hitta? Sedan är väl risken för att polisen undersöker och hittar menyn liten om du faktiskt bara kör i 25 men ser dom dig köra i 45 så lär dom ju plocka in hojen och undersöka den av tekniker oxh då lär dom nog hitta "menyn".
Citera
2022-09-28, 15:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
På vilket sätt bli lagligt att göra om en moped klass 2 till klass 1 om det gör på en verkstad?. Myndigheterna titta på vilken effektv mopeden och cykeln.
Ja är effekten över 250W även i permanent 25 km/h läge så är den givetvis inte klass 2. Skillnad är om omställningen på verkstan verkligen ställer ner effekten och inte bara hastigheten.
Citera
2022-09-28, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ja är effekten över 250W även i permanent 25 km/h läge så är den givetvis inte klass 2. Skillnad är om omställningen på verkstan verkligen ställer ner effekten och inte bara hastigheten.

Det görs i mjukvara numera.. Möjligen om auktoriserade verkstäder har någon hemligt lösenord så det kan göra ändringar exkelsivt, men är skeptiskt.
Citera
2022-09-28, 17:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det görs i mjukvara numera.. Möjligen om auktoriserade verkstäder har någon hemligt lösenord så det kan göra ändringar exkelsivt, men är skeptiskt.
Huvudsaken juridiskt är väl att ägaren av cykeln inte skall kunna göra det. Kan jag som brukare ställa om min hoj från 25 till 45 så är det en 45-cykel oavsett vilket läge jag ställer in den på. Kan Crescent ta in den på fabriken och ändra den så är det knappas en 45a.
Citera
2022-09-29, 06:11
Medlem
Citat:
Går mopeder bort så går väl alla trampfria alternativ bort då alla elcyklar där man inte behöver trampa per definition är mopeder.

Eller så låter vi TS bestämma huruvida han eller hon vill ha en elcykel eller en trampcykel utan el. Vare sig jag eller du vet vilka behov han eller hon har. Han eller hon kanske pendlar på avstånd där vanlig cykel inte är ett alternativ och alternativet annars hade varit bil.
Jo men då finns det moped o en cykels uttern det trampor på av en anledning o är inte förbjudet atta använda dom
Citera
2022-09-30, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Det är i princip riskfritt att trimma sin elcykel till moped, polisen kontrollerar inte cyklar vanligtvis.

Stämmer i avseendet poliskontroll så länge som hastigheten inte är extremt mycket över tänkt och/eller du kör trafikvidrigt; då är det osannolikt att du blir stoppad.

Att bli inblandad i en olycka med ett sådant oregistrerat och olagligt fordon är dock väldigt ekonomiskt och rättsligt farligt. Skadestånden kan vara skyhöga vid kroppsskador eller fina bilar och motparten kan argumentera för att du kört ett olagligt fordon som man inte väntade sig skulle närma sig med den hastigheten och därför är vållande, även om motparten var den som bröt mot väjningsplikt t.ex. Du kan även få körkortet spärrat i den soppan om du har något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in