2022-02-24, 19:52
Medlem
LDRsuperfans avatar
Så jag ansökte om en dags ledighet om ca några veckor och fick avslag. Saken är att jag verkligen behöver den här lediga dagen för att fixa en sak.
Arbetsgivarna är inte beredda att kompromissa på nåt sätt heller, tex låta mig jobba en del av dagen.

Min fråga är då, varför kan jag inte bara sjukanmäla mig? Förstår att det är omoraliskt att ljuga bla bla bla. Men bortsett från detta. Finns det risker med att göra detta?
Citera
2022-02-24, 19:53
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Förstår inte varför det skulle vara omoraliskt, om du säger till i Veckor innan för någonting som behövs göras så hade jag gjort som du skriver, sjukat mig den dagen.

En dags ledighet vill dom inte ge dig med flera veckors förvarning. Låter som en dålig chef/arbetsplats.
Citera
2022-02-24, 20:13
Medlem
Är du fast anställd kan företaget inte göra nått. Visst kan chefen knorra över att det är samma datum du ville vara ledig men bara fortsätta hävda att du blev sjuk.
Leta nytt jobb så fort du kan för de slutar aldrig gott med så dåliga chefer.
Citera
2022-02-24, 20:22
Medlem
Linda.Hermosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnotice
Är du fast anställd kan företaget inte göra nått.
Larv, ju.

Finns särskilda skäl kan arbetsgivaren kräva sjukintyg från från första sjukdagen.

Vilket det ju finns eftersom alla vet att TS inte alls är sjuk utan ska på match (eller vad det nu är). Fusk med sjukskrivningar är ett allvarligt brott mot anställningsavtalet som kan leda till uppsägning och som också kan få straffrättsliga konsekvenser.
Citera
2022-02-24, 20:27
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRsuperfan
Så jag ansökte om en dags ledighet om ca några veckor och fick avslag. Saken är att jag verkligen behöver den här lediga dagen för att fixa en sak.
Arbetsgivarna är inte beredda att kompromissa på nåt sätt heller, tex låta mig jobba en del av dagen.

Min fråga är då, varför kan jag inte bara sjukanmäla mig? Förstår att det är omoraliskt att ljuga bla bla bla. Men bortsett från detta. Finns det risker med att göra detta?

Skriftlig varning?
Första dagsintyg?

Gör det inte.
Citera
2022-02-24, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda.Hermosa
Larv, ju.

Finns särskilda skäl kan arbetsgivaren kräva sjukintyg från från första sjukdagen.

Vilket det ju finns eftersom alla vet att TS inte alls är sjuk utan ska på match (eller vad det nu är). Fusk med sjukskrivningar är ett allvarligt brott mot anställningsavtalet som kan leda till uppsägning och som också kan få straffrättsliga konsekvenser.

Särskilda skäl är när den anställda är sjuk upprepade ggr. Ex hemma 1 vecka i månaden. Då kan arbetsgivaren kräva sjukintyg dag 1 ja.
Men jag uppfatta de som en första gången händelse och då kan man inte få sparken.
Citera
2022-02-24, 20:30
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Förstår inte varför det skulle vara omoraliskt, om du säger till i Veckor innan för någonting som behövs göras så hade jag gjort som du skriver, sjukat mig den dagen.

En dags ledighet vill dom inte ge dig med flera veckors förvarning. Låter som en dålig chef/arbetsplats.

Om du tänker ett varv till och utanför boxen, tror jag nog att du kan komma till en annan slutsats än att chefen/arbetsplatsen är dålig.

Sjukskriver han sig så ligger han ännu sämre till än vad han gör idag!
Citera
2022-02-24, 20:33
Medlem
Det ts planerar är skäl till uppsägning så det är inte att rekommendera. Och även om man inte får sparken är risken stor att man får en varning och/eller andra åtgärder som förstdagsintyg.
Citera
2022-02-24, 20:41
Medlem
LDRsuperfans avatar
Har faktiskt jobbat på stället i över ett år och har än så länge haft 0 sjuka dagar och 0 lediga dagar. Så det här handlar inte om att jag är lat. Är oerhört flitig på jobbet. Men förstår inte varför arbetsgivaren vägrar gå med på att ge en dags ledighet. Jag vill såklart inte sjukanmäla mig men ser inget annat alternativ.

Förstadagsintyg är något som arbetsgivaren tydligen kan kräva vid upprepade sjukanmälan. Detta är min första sen jag började jobba här för lite över ett år sen.

Ni som menar att man kan få en varning för detta. Hur kan arbetsgivaren kontrollera att man verkligen inte är sjuk? Göra hembesök?
Citera
2022-02-24, 20:56
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linda.Hermosa
Fusk med sjukskrivningar är ett allvarligt brott mot anställningsavtalet som kan leda till uppsägning och som också kan få straffrättsliga konsekvenser.

Det finns inte direkt några straffrättsliga konsekvenser av att vägra gå till jobbet. Däremot ser AD strängt på frånvaro trots icke beviljad ledighet, så att låtsas vara sjuk kan absolut vara ett skäl för uppsägning.
Citera
2022-02-24, 22:25
Medlem
LDRsuperfans avatar
Kommer gå till jobbet den dagen och sjukskriva mig nån annan dag istället.
Citera
2022-02-24, 22:30
Medlem
Även om du inte får nån direkt bestraffning så kan du ändå få den på andra sätt på grund av att arbetsgivaren förstod att du bluffade.
Sämre löneutveckling och satt på skitjobb kan kosta mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in