2022-02-25, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Icke investerade medel på ISK beskattas väl?

Så är det, inte så mycket iof men dumt att ha ej investerade pengar på ISK-kontot.
Citera
2022-02-25, 07:53
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Så är det, inte så mycket iof men dumt att ha ej investerade pengar på ISK-kontot.
Skatten beräknas på värdet vissa datum
1 januari
1 april
1 juni och
1 oktober.

Sedan läggs insättningar under året till och uttag dras ifrån.
Så behållningen den 1 april påverkar beskattningen. Man kan alltså vänta till sista mars innan man tar ut pengar ur skattesynpunkt. Svårt dock att hitta säkra investeringar med avkastning nu i detta läge, räntebärande papper kanske, men då kan man lika gärna ligga kvar i ISK:n. Så får man i alla fall ihop till skatten och en dosa snus.

https://www.skatteverket.se/privat/s...800037851.html
Citera
2022-02-25, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Skatten beräknas på värdet vissa datum
1 januari
1 april
1 juni och
1 oktober.

Sedan läggs insättningar under året till och uttag dras ifrån.
Så behållningen den 1 april påverkar beskattningen. Man kan alltså vänta till sista mars innan man tar ut pengar ur skattesynpunkt. Svårt dock att hitta säkra investeringar med avkastning nu i detta läge, räntebärande papper kanske, men då kan man lika gärna ligga kvar i ISK:n. Så får man i alla fall ihop till skatten och en dosa snus.

https://www.skatteverket.se/privat/s...800037851.html

Är helt med på vad Du skriver.

Vad jag ville ha fram att ha pengar på ISK-kontot (ej placerade) är en dumt. Bättre att flytta över dessa tills man tänker placera (så man inte glömmer). Det jag har fått som utdelning har jag per omg flyttat till ett iof nollkonto tills jag ev bestämmer mig för att placera på nytt.

Det är nog många som inte har full koll på att även oplacerade pengar kostar skatt (om än låg). Inte ens min bank berättade detta för mig när jag skapade mitt ISK-konto. De berättade inte heller att jag betalar skatt även om de placerade pengarna går back.
Citera
2022-02-25, 08:18
Medlem
Durgas avatar
Ingen har väl rena pengar på ISK , jag menar pengar som i pengar.
Så korkad kan väl ingen vara?
Citera
2022-02-25, 08:42
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Ingen har väl rena pengar på ISK , jag menar pengar som i pengar.
Så korkad kan väl ingen vara?

Det kostar ju skatt att flytta in pengar på Isk igen 🤯.
Citera
2022-02-25, 09:02
Medlem
happilappis avatar
Att folk aldrig lär sig, när det är panik och alla vill sälja det är då man köper. Precis som vid varenda större krasch.
Citera
2022-02-25, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
När börsen är i gungning och det kommer uppenbarligen bli mer tufft ekonomiskt på många plan. Borde man ta ut sina pengar från ISK-konton från banker som Swedbank, Santander etc? Investera i råvaror istället?
Nej, man skall inte göra några som helst förändringar om man har ett långsiktigt sparande. Enligt experten skall man sälja av hälften om du behöver pengar inom 3 år. Annars inte.
Citera
2022-02-25, 09:21
Medlem
Du ska aldrig ha pengar på börsen som du behöver inom närmaste 3-5 åren.
Citera
2022-02-25, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Icke investerade medel på ISK beskattas väl?

Japp, att ha bara pengar på ett ISK är det sämsta man kan göra fasiken.

Du betalar ju skatt på innehavet, vare sig det är investerade pengar eller rent cash.
Citera
2022-02-25, 09:50
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Det kostar ju skatt att flytta in pengar på Isk igen 🤯.

Man flyttar in pengar på ISK bara när man ska investera i något, i annat fall är det bättre att bara låta pengarna stå på ett bankkonto, där betalar du ingen skatt på summan, ännu !

Att flytta över aktier till ISK tex bör man bara göra när man har ett gav på minus , annars blir det skatt på vinsten (30%)
Citera
2022-02-25, 09:59
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Man flyttar in pengar på ISK bara när man ska investera i något, i annat fall är det bättre att bara låta pengarna stå på ett bankkonto, där betalar du ingen skatt på summan, ännu !

Att flytta över aktier till ISK tex bör man bara göra när man har ett gav på minus , annars blir det skatt på vinsten (30%)

Om det är sannolikt att investera slantarna på nytt inom en snar framtid (någon månad) så är det bättre att låta dem ligga på ISKt än att flytta ut dem och sen in dem igen. Så nej, man är inte nödvändigtvis korkad om man har oplacerade medel i sitt ISK under en period.
Citera
2022-02-25, 10:00
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
När börsen är i gungning och det kommer uppenbarligen bli mer tufft ekonomiskt på många plan. Borde man ta ut sina pengar från ISK-konton från banker som Swedbank, Santander etc? Investera i råvaror istället?

Om du ställer den frågan här är du knappast så bra att du kan tajma marknaden (och det är inte de som tror det heller) och då är det bäst att vara fullinvesterad hela tiden, såvida du inte snart behöver pengarna till konsumtion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in