• 4
  • 5
2022-03-14, 09:37
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekosmos
Tanka uBlock och sen gå in på bflix.gg och du har allt.
Finns mängder av andra sidor också men denna funkar perfekt sålänge du inte är mongo och behöver svensk text
Det går faktiskt att få svensk text på en hel del rullar där. Kanske inte på de allra nyast upplagda, men på de som legat uppe ett tag.

Edit
För den som inte känner till det så väljer man sub genom "CC"-ikonen i verktygsfältet för spelaren.
Citera
2022-03-14, 11:57
Netflix utan tvekan. Deras koncept är att massproducera woke B-serier och filmer för att ta betalt som om det vore A-kvalitet. Jag vill se andra filmer och serier än Netflixs skräp.
Citera
2022-03-14, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Grymt tips undrar bara om man ska använda VPN också?
Nej det är chill behövs endast man om man tankar filmer.
Citera
2022-03-16, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Samtliga streamingtjänster har stora brister, som inte gör dom värda många kronor i mina ögon, så jag är egentligen inte intresserad av att försvara dom, men vill ändå belysa lite detaljer bland det som berörs i tidigare inlägg.

Gillar man äldre saker istället för mainstream/Hollywood så har PrimeVideo ganska intressant utbud, massa med gamla italienska filmer(bl.a spagettiwestern), franskt, Hong-Kong/Wuxia-filmer från Shaw Brothers, och lite tyska klassiker från 1920-talet, plus massa B-action från 1980-talet. Det finns upp emot 200 filmer på den tjänsten från 1920-80talet jag vill/velat se, plus ett halvdussin gamla TV-serier från 1950-80talet. Det gör dom till en av dom mest intressanta tjänsterna för mig. Dock har tjänsten och apparna stora brister i tekniska kvalitén.

Priset är väl ok om man tecknar ett årsabonnemang, tror det blir 45kr/mån då(eller mindre än 10kr/mån om man delar det på ett halvdussin hushåll i släkten, plus att man får fri expresshemkörning på allting från Amazon.se, och något gratis datorspels-tjosan.

Gillar man som mig klassiska filmer oavsett genre från 1910-80-talet, så har Netflix numera solklart störst och intressantast utbud, då dom har ett unikt och enormt nischat utbud beståendes av över 400st klassiska italienska/brittiska/franska filmer från 1920-80talet. Det är guld värt för mig personligen.

Det är dock svårt eller omöjligt att hitta det genom deras egna appar, man får gå på landskategorier och sortera på årtal(vilket inte går i apparna, enbart browser) eller söka med begränsningar genom tredjepartstjänster som Justwatch.com eller Playpilot. Apparna visar som default bara det utbudet dom vill du ska titta på, dvs Hollywood-hjärntvätten.

Sen är väl Netflix enda svenska tjänsten som har något större utbud av anime, det är en bonus, dom har bl a Miyazaki's kompletta katalog.

Disney+ är enda tjänsten jag kan komma på som egenhändigt har censurerat och totalförstört sina egna filmer genom att byta ut dom bästa replikerna. Prova att spola fram till 54m30s i filmen Adventures in babysitting från 1987.

Dessutom omöjligt att söka fram alla deras klassiker från 1980-talet eller äldre, och texten kan man inte längre ställa in individuellt för enskilda profiler.

Det primära syftet med Netflix egna produktioner, med några få undantag, är inte att erbjuda kvalitet, utan att hjärntvätta genom att sprida kulturmarxistisk propaganda och identitetspolitik.

Betalar man själv är Netflix pris löjligt för att få 4K, men delar man det på minst fem hushåll i släkten funkar det kanske mer ok.

Däremot motsäger jag mig påståendet om att utbudet genomgående finns billigare på andra ställen, det gäller med enstaka undantag inte det nischade klassikerutbudet utav italienskt/franskt/brittiskt från 1920-80talet, dom guldkornen finns i stort sett inte på någon annan prenumerationstjänst.

CMore går att få mycket billigare(oavsett paket) om man köper årsabonnemang genom andra lagliga källor(speciellt nu i Februari månad ut då man får 10% extra rabatt hos Tidningskungen).

Viaplay Film&Serier går att få gratis i 12 månader ihop med andra tjänster, såsom billigt bredband via fiber, sportabonnemangen kan man också få ner priserna på rejält genom en TV-operatör.

Jag hade tillgång till AppleTV+ ett tag, men hade svårt att förstå mig på tjänsten, det fanns i praktiken ingenting gammalt, bara några dussin egna produktioner, som såg totalt ointressanta ut. Det fanns en nyproduktion på Fraggle Rock, det var det enda intressanta, men originalet är ju bättre. Hoppas den ska dyka upp på Disney+ snart.

SVTPlay står ut lite sett till att dom är enda tjänsten som regelbundet under flera års tid lagt upp felkonverterade(vid konverteringen från 23.976 till 25fps) långfilmer med ryck i bilden hela tiden. Att dom aldrig får ordning på det(trots att dom vet om det) är obegripligt.

Gillar man svenska klassiker har CMore störst utbud med sitt SF-arkiv från 1930-80talet, där finner jag personligen mycket intressant, mer än 100 filmer. Sen har dom emellanåt lite udda guldkorn, för tillfället ett dussin Hollywood-klassiker från 1950-80talet, och exempelvis dom japanska animerade filmerna Your Name (2016) och Weathering with You (2019), den sistnämnda utgår nu 28 Februari, men man bör se Your Name först.

Jag insåg häromdagen att HBOMax har väldigt hög bitrate på sina filmer, upp emot 12Mb/s på 1080p-upplösningen om enheten man tittar inte inte stödjer H265. Det är mycket. Här har det funkat felfritt än så länge.

Hoppas du delar tjänsten på åtminstone två sportintresserade hushåll i släkten, så kostnaden halveras? Sen går det att få ner månadspriset på 349kronors-paketet till runt 260kr/mån om man tecknar årsabonnemang.

Edit: Stavning.
Seriöst och bra inlägg. Du verkar tänkt till, så jag passar på att fråga.

Varför (i helvete) har så många av tjänsterna så usla sök/filtreringsfunktioner? Vill de inte, varför vill de inte att man ska se deras filmer? Hade det inte varit enklare för dem att inte ha filmerna alls då?
Citera
2022-03-17, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Seriöst och bra inlägg. Du verkar tänkt till, så jag passar på att fråga.

Varför (i helvete) har så många av tjänsterna så usla sök/filtreringsfunktioner? Vill de inte, varför vill de inte att man ska se deras filmer? Hade det inte varit enklare för dem att inte ha filmerna alls då?
Om vi bortser från diskussionen om dess kvalitet och eventuella propaganda-innehåll, och av det skälet följande vilja att styra tittare dit för att hjärntvätta dom, så är nyproduktion av kultur en industri. Dom ställer krav på streamingtjänsterna som köper in från tredjepart att dom ska pusha deras nya material synligt, annars får dom inte lika bra priser. Det ligger i både Hollywood's och streamingtjänsternas intresse att få fåren att tro att enbart nytt är bra och det man ska vilja se. Om alla vaknade upp och ratade allt nytt, skulle mycket rasa.

Dom som vill se äldre eller nischat material har oftast listat ut hur man hittar det. Hos exempelvis Viaplay går det att sortera filmutbudet's alla titlar på årtal, varefter man får scrolla i någon minut eller två, så man hittar det lilla sevärda som finns från 90-talet eller äldre, tyvärr har dock Viaplay tagit bort sin kategori för nordiska filmer, den var användbar för att hitta allt norskt och danskt.

Hos Netflix kan man söka fram allt per årtionde om man skriver in ett årtionde, 1920 osv, plus att man kan söka på utbud från ett visst land, eller en viss genre.

Disney+ har någon klassiker-kategori under sök-avdelningen, med årtionde-uppdelning för det animerade, dock inte deras äldre live action-filmer.

CMore har en jobbig mängd kategorier, dock ingen ren årtals/årtionde-uppdelning för deras klassiker-utbud, sist jag kollade.

Sämst är nog HBOMax och Prime, där är det svårt att hitta det äldre och sånt man vill se.

Men som sagt, med undantag för tjänsterna som nischat sig på smalfilm och äldre, som Mubi/DrakenFilm/Cineasterna, alla mainstream-tjänsterna vill att folk ska tro att enbart det nya är bra och det som ska ses, så det är det enda dom aktivt vill pusha. Att hjälpa dom som vill se annat är inte deras grej, men skulle dom slopa det klassiska utbudet helt skulle nog gnället från oss bli större, vilket dom sannolikt är lite rädda för.
Citera
2025-03-17, 20:41
Medlem
Gosifs avatar
Jag har flera tjänster delade från andra och HBO loggas alltid ut varje gång jag startar appen och Disney plus laggar lite då och då, som ingen annan strömningstjänst gör.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in