2022-02-28, 07:48
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Alla vet att en majoritet av ryssarna står bakom honom och att det därför är rätt att straffa det ryska folket för vad mongolerna gör just nu. Hans popularitet har ökat av överfallet på broderfolket.

Du är däremot bra optimistisk om du inte fattar att sovjetnostalgi inte funkar på folk som inte upplevt Sovjet. Det funkar inte på de som upplevt Sovjet heller om de inte var ryssar. Det säger något om ryssars aggressiva hjärnor.

Ja, det var ju ingen högoddsare direkt att alla Putinhatare skulle få fel återigen om utvecklingen av Putins popularitet bland ryssar. ”Mongoler”. Ryssar och ukrainare är ju etniska bröder så då bör du väl betrakta de senare också som mongoler. Det verkar snarare vara du som legat nedfryst i typ 40 år och använder retorik från kalla kriget. Putin kör ingen Sovjetnostalgi utan hans vision bygger på Tsarryssland. Det märks på alla sätt och inte minst genom det faktum att han återgivit den ortodoxa kyrkan sin historiskt centrala ställning.
Citera
2022-02-28, 07:51
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Ja, det var ju ingen högoddsare direkt att alla Putinhatare skulle få fel återigen om utvecklingen av Putins popularitet. ”Mongoler”. Ryssar och ukrainare är ju etniska bröder så då bör du väl betrakta de senare också som mongoler. Det verkar snarare vara du som legat nedfryst i typ 40 år och använder retorik från kalla kriget. Putin kör ingen Sovjetnostalgi utan hans vision bygger på Tsarryssland. Det märks på alla sätt och inte minst genom det faktum att han återgivit den ortodoxa kyrkan sin historiskt centrala ställning.

Ukrainare härstammar från Kievrus. Ryssar härstammar från offren för Gyllene hordens våldtäkter.

Vi återkommer om statskuppen om ett tag. Deripaska och Fridman har talat ut vad de tycker. Du vet att det är en del av dealen mellan oligarkerna och Putin att de håller käften va? Abramovitj dotter har klagat på Insta. Peskovs dotter också. Det verkar mullra i eliten.
Citera
2022-02-28, 07:57
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ukrainare härstammar från Kievrus. Ryssar härstammar från offren för Gyllene hordens våldtäkter.

Vi återkommer om statskuppen om ett tag. Deripaska och Fridman har talat ut vad de tycker. Du vet att det är en del av dealen mellan oligarkerna och Putin att de håller käften va? Abramovitj dotter har klagat på Insta. Peskovs dotter också. Det verkar mullra i eliten.

Vilket nonsens. Moderna genetiska studier motbevisar lätt ditt påstående.

Oligarkerna från Ryssland har Putin att tacka för sina förmögenheter. Du kan ju återkomma när du kan hänvisa till kritik mot Putin från oligarkerna själva och inte deras avkomma.
Citera
2022-02-28, 08:00
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Vilket nonsens. Moderna genetiska studier motbevisar lätt ditt påstående.

Det är mycket svartmuskigt bland ryska soldaterna...

Citat:
Oligarkerna från Ryssland har Putin att tacka för sina förmögenheter. Du kan ju återkomma när du kan hänvisa till kritik mot Putin från oligarkerna själva och inte deras avkomma.

Jag kommenterade redan detta. Oligarkerna tjänade ihop sina förmögenheter före Putin och sen har han hotat dem att hålla sig från politken. Chodorkovskij fattade inte det och betalade priset. När Deripaska och Fridman öppet säger saker så bryter de mot "överenskommelsen"(och i sak var det de sa plattityder men det är ändå signifikant).
Citera
2022-02-28, 08:10
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Det är mycket svartmuskigt bland ryska soldaterna...

Jag kommenterade redan detta. Oligarkerna tjänade ihop sina förmögenheter före Putin och sen har han hotat dem att hålla sig från politken. Chodorkovskij fattade inte det och betalade priset. När Deripaska och Fridman öppet säger saker så bryter de mot "överenskommelsen"(och i sak var det de sa plattityder men det är ändå signifikant).

Då får du sätta på dig brillorna. Inte ens den tjetjenska islamistmilisen på plats i Ukraina ser särskilt blattiga ut.

Oligarkerna som fanns innan Putin är i princip borta idag. Sådana som Abramovitj blev stora tack vare Putin 1999 och framåt. Vad har förresten Deripaska och Friedman sagt som skulle vara det minsta relevant?
Citera
2022-02-28, 08:13
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Förmodligen finns det ett stort motstånd mot Putin inom många kretsar även inom den ryska militären.

Hur troligt är det med en statskupp i Ryssland?

Min gissning är att Putin sitter löst om kriget får pågå några månader.
Inte en chans. Han har enormt stöd. Tyvärr. Pratade med en ryss igår. Han visste inte ens att det var krig. Han var helt oförstående. Ryssland är bara inne och räddar landsmän, inte krig. Enligt honom och vad de fått sig till livs i Ryssland.
Vilket gör att även den högre ledningen som vet vad som pågår blkr bakbundna. De kan inte gärna avsätts en extremt populär president utan att det blir inbördeskrig
Citera
2022-02-28, 16:50
Medlem
Putins stöd störtdyker när den Ryska medelklassen drabbas hårt av krigets konsekvenser:

Citat:
Rubeln störtdyker, styrräntan chockhöjs – och ryssarna rusar till banken. Putins krig i Ukraina är en mardröm för den ryska medelklassen.

– Jag ger en intervju, men du får ta bort alla svordomar, säger Moskvabon Alexandra när jag ringer upp henne.

Hon är ändå tacksam – hon har precis lyckats ta ut större delen av sina besparingar. På måndagen fortsätter hon med att tömma resten av sina bankkonton. Det är en utdragen process att få ut pengarna. Vissa ryska banker har infört kösystem för att bromsa processen.

– Jag samlar kontanterna på hög hemma allteftersom jag får ut dem. Tack och lov har jag det mesta av mina tillgångar i dollar. Jag är så otroligt glad över att jag aldrig växlade dem till rubel, säger Alexandra.

https://www.dn.se/varlden/ryssarna-r...a-besparingar/
Citera
2025-10-28, 09:12
Medlem
det som är intressant ur svenskt perspektiv är vad som händer vid en eventuell statskupp i ryssland?

blir det som när tito slutade att styra i jugoslavien, ett upplöst "jugoslavien" kryddat med kärnvapen?

möjligen att kina kan styra upp lite och skapa stabilitet, men då har vi trumpen som också vill styra och ställa?

risken finns att vi hamnar ur askan i elden
Citera
2025-10-28, 09:44
Medlem
Givetvis, en väldigt stor del av makten i moskvastaten är kring fd KGB. Många av de som styr och ställer både inom partiet och i näringslivet har rötter från KGB. Så med stor sannolikhet så försöker denna krets att behålla makten även om Putin avgår eller mer troligt dör av någon orsak.

Det kommer nog ganska snabbt upp att man vill behålla den ryska federationen intakt, dvs moskvastaten/Ryssland vilket innebär att en stor påverkan på händelseutvecklingen kommer att bli vad som händer i de yttre oblaskerna.

Själva moska/st petersburg är skyddade från kriget och de har också alldeles för mycket att förlora på att någon maktförflyttning sker. Jag tror inte de kommer ta något initiativ utan mest pliktskyldigast säga att det är synd det är krig.

Det är inte heller härifrån som kanonmaten rekryteras utan det är från andra delar av Ryssland.

Iallafall när moskvastaten militärt sett blir svagare så vågar fler och fler grannfolk försöka frigöra sig, vilket vi sett redan. Jag tror också moskvastaten insett att det är ryska Manchuriet som mest troligt kommer att frigöra sig, Kina håller redan på att uppluckra den ryska dominansen i de områdena och lär vilja ha tillbaka området som är erövrat från Kina av tsarRyssland.

Sedan ska man vara medveten om att Ryssland på västra sidan av Uralbergen är något helt annat än Ryssland på östra sidan av Uralbergen. Där finns små naturliga folk som har väldigt litet inflytande just för att de är i kraftig minoritet, ungefär som samerna i Kolahalvön (Murmansk) som domineras av ett större antal moskoviter och även andra folk från övriga Ryssland. Sibirien domineras idag av folk från andra delar av Ryssland, de som överlevde och stannade kvar- Minns de oerhört stora deportationerna då miljontals människor flyttades från t.ex Ukraina till Sibirien för att straffas/bygga upp industri etc.

Jag anser att man ska göra moskvastaten så liten som möjligt. Det innebär att även i väst ska erövrade områden överlämnas till grannländerna. Ett typiskt exempel på det är Karelen, som tillhörde Finland. Jag anser också att det är ett utmärkt tillfälle att Kolahalvön blir Sameland och så vidare.

Så delvis att folk inom ryska federationen själva frigör sig och delvis att grannländerna kräver tillbaka sina historiska områden och delvis att man tvingar fram ett par nya länder, som t.ex Sameland. På det sättet kan omvärlden få pli på moskoviterna och deras imperiedrömmar.

Men jag tror det kan bli en lång väg dit. Mycket troligt att det blir fler dåliga regeringar, även inbördeskrig och så vidare. Jag vågar inte hoppas på att någon Gorbatjov dyker upp och allt sker fredligt såsom 1991. Svåra tider väntar Ryssland oavsett med tanke på alla resurser de slänger i sjön. Det blir svår ekonomi för väldigt många. Därför är nog snabba förändringar att föredra.

Såsom en statskupp där man avsätter Putin och hans KGB-maffia.

Men Moskvastatens/Rysslands största problem i det läget är att Putin under sina drygt 20 år varit extremt effektiv i att likvidera och eliminera sina politiska motståndare. Det finns knappt något mer stukat och förtryckt folk än ryssarna, det skulle vara nordkoreanerna isåfall. De saknar helt enkelt allt som behövs för att bygga upp ett fredligt land med bra ledare.

Ett annat stort problem är att ryssarna är uppvuxna med lögner. De vet inte vad som är sant och lögn längre.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-10-28 kl. 09:49.
Citera
2025-10-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
det som är intressant ur svenskt perspektiv är vad som händer vid en eventuell statskupp i ryssland?
blir det som när tito slutade att styra i jugoslavien, ett upplöst "jugoslavien" kryddat med kärnvapen?
möjligen att kina kan styra upp lite och skapa stabilitet, men då har vi trumpen som också vill styra och ställa?
risken finns att vi hamnar ur askan i elden.
Jag konstaterar bara fakta, och håller inte på med en massa önsketänkande.
Har USA, EU och Ryssland någonting gemensamt?
Ja de har de, -"detta är tre små "pytteskitar" i jämförelse med Kina idag"!
Kina har en produktionsförmåga på nästan allting som vida överträffar dessa tillsammans.
Men det är klart, att efter Kina knäckt "pytteskiten" USA, då kanske kineserna får blodad tand och går vidare?
Citera
2025-10-28, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Jag konstaterar bara fakta, och håller inte på med en massa önsketänkande.
Har USA, EU och Ryssland någonting gemensamt?
Ja de har de, -"detta är tre små "pytteskitar" i jämförelse med Kina idag"!
Kina har en produktionsförmåga på nästan allting som vida överträffar dessa tillsammans.
Men det är klart, att efter Kina knäckt "pytteskiten" USA, då kanske kineserna får blodad tand och går vidare?

Kina är säkert intressant, men det här handlade faktiskt om situationen i Ryssland. Vi kan ta världsekonomin i en annan tråd.
Citera
2025-10-28, 22:13
Medlem
Sasha08s avatar
Är det nån som på allvar tror att våra ledare i väst skulle tillåta en statskupp i Ryssland och riskera att nallebjörnen Putin avsätts och ultranationalistiska militantgalningen strelkov tar över, han hatar väst helhjärtat i
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in