2022-02-23, 23:58
Medlem
Hegamons avatar
Så här blev alat och asat-värderna. Inom referensvärdena som visas till höger.
P--ALAT 0,69 µkat/L < 1.10
P--ASAT 0,58 µkat/L < 0.76

Jag har hört att om levern inte tar stryk av alkoholen, då är det istället hjärnan som får ta stryk av alkoholintaget. Stämmer det?

Jag dricker alkohol flera gånger i veckan. Jag trodde jag skulle ha leverstelhet, varför inte?

Edit: Här har jag hittat svar på frågan:
http://sfamportal.s3.amazonaws.com/f...0leverprov.pdf
Värdena visar på ett riksintag av alkohol. Men levern är inte skadad, utan möjligen ansträngd.
Senast redigerad av Hegamon 2022-02-24 kl. 00:09.
Citera
2022-02-24, 00:09
Medlem
Hur många standardmått dricker du varje vecka?
Citera
2022-02-24, 00:11
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Hur många standardmått dricker du varje vecka?

18 - 24 standardmått per vecka = 18 till 24 folköl i veckan å 50cl.
Citera
2022-02-24, 00:17
Medlem
Jag klarade testet med en veckas drickande av 1 sjuttis om dan. Sedan nykter 6 dagar. Men det var på gränsen. Mao så är gränserna satt väldigt högt ur svenska mått mätt men då de måste följa internationellt överenskomna nivåer så.
Citera
2022-02-24, 00:24
Medlem
lyckebobys avatar
...därför att det varierar från person till person....ungefär som med rökning, en del kan blossa hela livet utan att drabbas särskilt hårt, medans andra får cancer eller kol i tidigare år...
Citera
2022-02-24, 00:25
Medlem
En folköl har 4,5 centiliter 40-procentig starksprit.

18 st x 4.5 cl = 81 cl
24 st x 4.5 cl = 108 cl

"Riskkonsumtion av alkohol innebär att regelbundet dricka över en viss mängd alkohol per vecka.

För män är det om man dricker över 14 standardglas i veckan, vilket motsvarar cirka tre flaskor vin eller 53 cl starksprit"

Kanske är det så att du fortfarande tangerar området kring riskbruk och att det fungerar för tillfället.
Citera
2022-02-24, 00:28
Medlem
Vad hade du på B--MCV?
Citera
2022-02-24, 00:58
Levern är ett tjockt massivt organ som tåler en hel del däng. Det är först om du är fet och har varit länge och samtidigt dricker, kanske tar paracetamol som levern börjar svikta.

Håller du det bara till alkohol och inte är fet och undviker alla andra mediciner så får man sådana värden som du har. Värktabletter ska uteslutas helt.

5 markörer: ALAT ASAT GGT ALP och Bilirubin
Citera
2022-02-24, 01:39
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Det är ju inget jätteintag av alkohol du får i dig. Speciellt inte om du är en stor man. Tror inte du tar stryk alls av det du dricker. Även om det så klart ligger lite över någon gräns som socialstyrelsen kommit fram till.

Du kanske är en übermench!? Och att det är förklaringen.
Fråga vårdcentralen.
Citera
2022-02-24, 02:30
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Så här blev alat och asat-värderna. Inom referensvärdena som visas till höger.
P--ALAT 0,69 µkat/L < 1.10
P--ASAT 0,58 µkat/L < 0.76

Jag har hört att om levern inte tar stryk av alkoholen, då är det istället hjärnan som får ta stryk av alkoholintaget. Stämmer det?

Jag dricker alkohol flera gånger i veckan. Jag trodde jag skulle ha leverstelhet, varför inte?

Edit: Här har jag hittat svar på frågan:
http://sfamportal.s3.amazonaws.com/f...0leverprov.pdf
Värdena visar på ett riksintag av alkohol. Men levern är inte skadad, utan möjligen ansträngd.
Intressant läsning från Riddargatan 1.
T ex.
"Räkna med att 15 procent av dina patienter har ett riskbruk och drygt fyra procent ett alkoholberoende, men bara 2,5 procent har förhöjda levervärden."
--------------------------------------------------------------------------------------
Det är oklart varför enbart en mindre del av de som överkonsumerar alkohol utvecklar levercirros. Epidemiologiska data talar för att det finns en tröskelkonsumtion som måste överstigas för att utveckla leverskador. För män anses denna tröskel vara mellan 40 och 80 gram alkohol per dag
https://www.internetmedicin.se/behan...-leversjukdom/
Citera
2022-02-24, 08:40
Medlem
Enzymes avatar
Jag hade samma när jag höll mig till öl. Drack starköl i princip dagligen som minst 6 st om dagen och upp mot 15 st. Jag var dock noga med att äta och dricka vatten. Sen har jag någon gång typ bara druckit whisky och knappt käkat och då blir värdena dåliga på en vecka.
Citera
2022-02-24, 09:07
Medlem
För att ASAT, ALAT är ett mått på akut skada alltså att leverceller går under och släpper ut dessa enzymer. Levern kan dessutom regenerera. Har du en riktigt kass lever behöver inte ens värden vara förhöjda för det finns inga enzym att släppa ut.

Vad är poängen med att ta proverna? Om du nu är orolig för att du dricker mycket och rädd att levern tar stryk varför inte bara sluta? Det är ju rätt vedertaget att alkohol är skadligt för hela kroppen inkl levern, förhöjda leverenzymer eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in