2006-06-19, 11:44
Medlem
brevmannens avatar
Jag funderar på att köpa en bil inom en snar framtid. Läste i nån tidning att det var ganska lätt att pruta på priset hos bilhandlare, detta gällde nog iofs i första hand nya bilar. Hur prutar man på begagnade bilar på ett smart sätt, hur många procent kan man få ner priset? Jag kan tänka mig att lägga max 50.000, är det t.ex. rimligt att kunna få ner priset på en bil från 55k till 50k? Är vissa märken mer lättprutade än andra?
Citera
2006-06-19, 12:08
Medlem
Det absolut viktigaste är att du känner att du betalar ett "bra" pris.
Visst skall man pruta, men det är vad du betalar i kronor som är viktigt inte hur många procent du lyckas pruta på en specifik bil.

Min strategi vid bilköp.

1/ Se till att ha pengarna klara på bankkontot.
2/ Bestäm dig för vad du vill ha för fordon och vilken utrustning.
3/ Scanna marknaden, bilhandlare, blocket mm.
4/ Kolla in vilken prisnivå den specifika bil du vill ha ligger på.

Det dyker alltid upp folk som missbedömer värdet på sin bil eller av ena eller andra anledningen behöver cash snabbt. När du hittat din bil gäller det att inte vila på lagrarna, se till att åka till säljaren så snabbt som möjligt.

Om du är sugen, visa det inte.. om bilen redan har ett bra pris, avrunda några tusenlappar nedåt.. Komihåg att ett alltför idogt prutande kan resultera i att "fyndbilen" slinker dig ur näven, det är en balansgång..

Om vi snackar prutmåner generellt så har inte handlarna så förbannat stora marginaler på begagnat, jag tippar på att ca. 6-8% är max vad du kan pressa ned priset på en bil hos en handlare, något mer vid privatfsg.

Lycka till..

Ps. Min bästa bilaffär var en Jeep Grand Cherokee för några år sedan, körde med den i två år och fick 20Tkr mer än vad jag gav vid försäljningen. Killen behövde kontanter för att lösa ut sin tjej ur lägenheten Ds.
Citera
2006-06-19, 12:35
Medlem
brevmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
...
Bra tips Har bara tänkt på att köpa av bilhandlare, känns lite osäkert med privatköp eftersom de kan luras en del, inte berätta om alla fel osv, gjorde det själv när jag sålde min gamla bil i höstas Köper man en skruttbil av en handlare kan man väl kräva lite att den ska funka någorlunda iaf? Vid privatköp så är det kört med det å andra sidan är det kanske lite billigare då handlarna lägger på sina procent på priset
Citera
2006-06-19, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brevmannen
Bra tips Har bara tänkt på att köpa av bilhandlare, känns lite osäkert med privatköp eftersom de kan luras en del, inte berätta om alla fel osv, gjorde det själv när jag sålde min gamla bil i höstas Köper man en skruttbil av en handlare kan man väl kräva lite att den ska funka någorlunda iaf? Vid privatköp så är det kört med det å andra sidan är det kanske lite billigare då handlarna lägger på sina procent på priset

Både ja och nej, garantin gäller väl max i tre månader och omfattar i princip sådana fel som skulle ge anmärkning vid besiktingen, skall man ha en mer omfattande garanti kostar det ganska mycket, tveksamt om det är värt detta om bilen ligger runt 50Tkr.

De bästa affärerna gör man privat, kan du inte så mycket om bilar, ta med dig någon som hjälper dig. De fel som kan uppstå är oftast ganska uppenbara om man vet vart man ska kolla.
Citera
2006-06-19, 13:03
Medlem
Mesharrys avatar
Ett bra tips är att inte bli "kär" i bilen du ska köpa. Glöm aldrig att det finns hur mycket bilar som helst. Min tumregel är att börja vid omkring -30% av begärt pris. Det enda argument du behöver ha är att du inte bedömmer den vara värd mer i jämförelse med andra bilar du tittat på. Se hur det landar och öka kanske lite. Verkar säljaren trög, lämna ditt telefonnummer och säg att han kan ringa om han ändrar sig. Oftare än du tror så ringer säljaren tillbaka efter någon/några dagar. Det är seeegt att sälja bilar idag och väldigt mycket köparens marknad.

Tänk lite så här: Hur mycket kan jag själv få för bilen om jag måste sälja den snabbt?

Edit: Ovanstående gäller vid privatköp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in