Citat:
Ursprungligen postat av
Felstavaren
Nervgasexperten Dan Kaszeta skriver på Twitter om kemvapenattacken. Han kräver rätt starka bevis för att tro på sådana här påståenden, härdad efter de många falsklarmen som förekom i Syrien tills det slutligen skedde en bekräftad attack.
https://twitter.com/DanKaszeta/status/1513608482955669514
Och det är nog rätt klokt att avvakta tills det finns bättre saker att gå på än ett uttalande från någon mordisk ryss och en tweet från Azov. Det kan, som Kaszeta är inne på, lika gärna röra sig om en plastbrand inne i ett hus eller något liknande. I så kaotiska situationer som den i Mariupol drar man nog sina slutsatser ganska fort. Det talas om kemvapen, det smäller någonstans, folk får svårt att andas. Hade jag varit med om något sådant hade jag
garanterat trott att jag blivit utsatt för kemvapen.
Inte för att jag tror att ryssarna har någon moralisk spärr mot att använda kemvapen, men det cirkulerar mycket opålitlig information nu. Propaganda är en sak, men man skall inte underskatta gammal hederlig panik heller för den delen. Snart lär vi veta oavsett.
Kaszeta har fått otroligt mycket skit på Twitter för sin skepsis för övrigt, tråkigt med tanke på att han både verkar vara väldigt kunnig och knappast framstår som någon putinist.
Plastbränder lär knappast vara något sällsynt i Mariupol, varför har ingen misstänkt kemiskt stridsmedel tidigare i så fall?
Det har talats om kemiska stridsmedel rätt länge, varför kommer misstanken först nu?
Jag köper Kaszeta resonemang men det finns ju som sagt sådant som talar för att plastbrandshypotesen möjligen är att gripa efter halmstrån.
Men visst, man bör vara kritisk till all information.