Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-06, 11:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Videona ser trovärdiga ut. Stämmer också bra överens med den allmänna rapporteringen i västmedia.

Mot detta ska sättas den enorma mängd desinformation och lögner som kommit från den ryska staten under de senaste veckorna. Här några exempel:

"Vi ska inte anfalla Ukraina - ni i väst är paranoida som tror det!"

"Övningen är avslutad. Vi har börjat dra oss tillbaka. Alla ska hem till sina baser igen."

"Det är inget krig i Ukraina!"

"Vi gör en fredsoperation i Ukraina!"

"Vi är i Ukraina för att krossa nazismen!

"Operationen går helt enligt plan!"

"Vi har inte haft några förluster i Ukraina." (hävdade man tills de första siffrorna publicerades för några dagar sedan)

Enbart citaten ovan räcker för att man ska se all information från den ryska staten som lögn - tills motsatsen bevisats.
Har de inte sagt detta eller vad menar du?

Kiev och Zelensky säger en hel del också.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Putins frånfälle från makten skulle underlätta mycket och bespara stort lidande.

Han kan komma att få revidera sina visioner i sitt manifest. Uppenbarligen vill inte Ukrainarna bli en del av Ryssland, inte ens de ryskspråkiga verkar det som.

Kunde han nöja sig med Krim samt stark autonomi för Lugansk och Donetskt och att Ukraina för samma neutrala status som Schweiz är nog något som både han och Väst borde köpa.
Tror du att Ukraina och resten av världen skulle gå med på att Ryssland får behålla Krim och Donbass-regionen om de drar sig ur kriget nu? Jag tror man passerat en gräns där Ryssland måste dra sig ur helt och finansiera återuppbyggnaden av Ukraina för att släppa på sanktionerna.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Jag försvarar inte Putin. Jag försvarar inte heller Natos provocerande expansion.

Man måste ansöka för att bli medlem i NATO. Sovjetunionen blir du medlem i mot din vilja. Stor skillnad.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Är han helt galen så vill han inta hela Ukraina med alla de konsekvenser som detta kommer att medföra.

Är han klok så tar han en rejäl bit som gisslan och sedan förhandlar till sig en så fördelaktig fred som möjligt.

Rekommenderar en bra analys här:

Col. Douglas Macgregor has advice for Zelensky. Russia's Cauldron/Syria strategy

https://m.youtube.com/watch?v=xsh9V8UxenI

Klippet inleds med sekvens i Fox News, sen Alexander Mercouris analys.
Citera
Medlem
Ryssarna påstår sig kommit över en lista med soldater som stridit i Donbass mot separatister som de kallar förrädare eftersom flera är ifrån regionen (?)

https://t.me/fahrenheit1724/9624?single
Citera
2022-03-06, 11:20
Medlem
baggebo1s avatar
Information från Lugansk där Lugansk folkrepublik tillsammans med Ryssland tillsammans tar tillbaka by efter by:
Citat:
Operational information of the official representative of the NM of the LPR, senior lieutenant Filiponenko I.M.

♦️The people's militia continues to liberate the territory of the Lugansk People's Republic from the criminal Kiev regime.
🔹Subdivisions of the defense department liberated 8 more settlements of Kryakovka, Kamenka, Industrialnoe, Makeevka, Sukhanovka, Borovenki, Golikovo and Nevskoe from the armed formations of Ukraine. At the moment, 54 settlements are under the full control of the LPR.
‼️Retreating, the Ukrainian troops are trying to save their lives, leaving equipment, equipment and weapons on positions, thus, our units received weapons samples supplied to the Armed Forces of Ukraine by NATO countries, according to statements - for defensive purposes. In fact, these weapons are used to shell civilians in the LPR and the territories temporarily occupied by Kiev, in particular, to cause maximum damage to the infrastructure by the retreating Ukrainian units. Among them are NLAW anti-tank guided missiles and SMAW-D anti-bunker grenade launchers.
⚡️In addition, the retreating Ukrainian troops are abandoning expensive equipment, also supplied by the West as part of military assistance to Ukraine. Among such samples, the most indicative are the Archer thermal imaging sights, which are found in large quantities by our servicemen at the positions of the Ukrainian security forces.
➖In addition, a magazine chambered for a 7.62x51 mm cartridge was also found near one of the found thermal imagers - that is, a NATO-style rifle cartridge that is used in such rifles as the M39 EMR, Heckler & Koch, SIG Sauer, which indicates that this the thermal imager was used for sniper fire by Ukrainian militants.
🔻Also, of great interest is the combat documentation left by the retreating Ukrainian troops. The divisions of the People's Militia already had combat logs, work cards of the commanders of the units of the Armed Forces of Ukraine, staff books, combat orders and much more.
❗️It is also interesting that, leaving their positions, many Ukrainian soldiers try to hide as much as possible their attitude towards the units in which they serve, in connection with which they remove and throw away the chevrons of the military branches and their units.
➖Thus, the Ukrainian soldiers demonstrate low morale, which we have repeatedly stated, and unwillingness to die, following the criminal orders of the Kiev leadership, are preparing to lay down their arms and thereby save their lives.
https://t.me/millnr/7478
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Det har du helt rätt i. Och det kommer att fortsätta efter det här.
Jag tror han menar Sovjet inte Ryssland
Citera
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Eftersom han leder det ukrainska folket mot att bli en del av Ryssland, vilket de inte vill, så är han viktig för folket. Svårare än så är det inte.

Om man skulle resonera på sättet du gör så skulle allt ansvar läggas på den som blir attackerad, inte attackeraren. Det som räddar civila liv i Ukraina är att Putin avbryter sina aggressioner, han är den som skapar denna tragiska situation.

Ja men man skulle ha räknat på detta när man vill gå med i Nato.
Citera
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Putin, Gollum, årtusendets sämste strateg har nu lyckats driva vårt land och Finland till Nato snabbare än den politiska opinionen i våra länder själv hade klarat av.

https://www.dn.se/varlden/finsk-tidning-sverige-och-finland-soker-status-som-nato-allierade-icke-medlemmar/

Det här låter troligt. Vi blir inte medlemmar nu vilket hade krävt en längre process men hamnar under Natos direkta skydd.
Med den fete Trump i Vita huset, som knappt kan säga; Person, Woman, Man, Camera, TV, så hade vi haft det betydligt svettigare. Så jag förstår hur förlösande det måste ha varit för Magdalena att få prata med president Biden.
Under det mötet ringde Biden upp också Magdalena Andersson.

– Det var ett vänligt samtal. Jag sa till honom att jag var glad att USA igen tagit en roll på den internationella arenan igen, vilket hans föregångare inte gjorde. Jag sa också att vi är intresserade av ett närmare samarbete, säger Magdalena Andersson.
Att vi bjudit el-törstiga bolag som Facebook (Meta), Google, Amazon m.fl. på gratis ström var såhär i efterhand kanske ett genialt drag. För vi lär definitivt behöva assistans från deras AI-expertis i framtiden, skulle nu det tragiska ske och vi hamnar i en het konflikt med Ryssland.
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Precis varför tog man ej emot Ryssland när de tog upp Nato snacket?

Ryssland agerar så som man förväntade sig att de skulle göra.

Vet inte, men Clinton var i alla fall positiv till att Ryssland kunde vara med i NATO - även ett EU-land på sikt!

"While clearly Mr. Putin has strong views, especially on NATO expansion and on the restoration of Russian power and national dignity in international affairs, he has shown great pragmatism in avoiding confrontation with the West, where he says he sees Russia's future as a European nation.

Mr. Clinton adopted that theme on Friday, when he used a speech accepting a prestigious European award to appeal to western Europeans to admit Russia, eventually, to both NATO and the European Union."

https://www.nytimes.com/2000/06/04/world/clinton-and-putin-meet-at-kremlin-with-wide-agenda.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Absolut, så är det, starkast har rätt, därför USA kan våldföra sig på planeten utan konsekvenser. Enda som motsätter sig detta är Putin, det är därför han också är en måltavla.

Jag har en känsla av att Putin har insett att ryssarna måste reagera och inte bara vara passiva när USA på olagligt sätt flyttar fram sina positioner. Vi såg det i Syrien, i början på Ukraina-krisen när dom tog Krim. Peoblemet nu för USA är att Kina också har insett det och stödjer ryssarna. Kina vet att om ryssarna faller så är dom näst på tur.

Nej Putin är en måltavla för att han är en klassisk rysk ledare. Dvs en inkompetent, allmänfarlig idiot.
Ukraina-invasionen är totalt hopplös.
Citera
2022-03-06, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Vilket bestämmelse bröt USA mot? Det är ju ett avtal som består av bestämmelser och eftersom du hävdar att USA brutit mot avtalet så du borde väl kunna peka på vilken bestämmelse när jag tagit fram avtalet åt dig, tom på ryska så att du får det så lätt som möjligt. ❤️

Och avseende det rysk-ukrainska vänskapsavtalet och Minskavtalen kan vi alltså konstatera att du ljög när du påstod att USA bröt mot dem. Då blir man ju lite nyfiken på varför du skulle hänga runt på ett svenskt forum och ljuga i Rysslands intresse.
Gör dig inte dummare än vad du redan är.

Nu tvingar du ut mig på wikipedia så att jag ska leta efter dokument som bevisar att du har fel och jag har rätt. MEN som vanligt kommer du fortsätta tjata amerikanska lögner eftersom du antagligen får betalt för det.

Jag skriver sanningen. Vänd på frågan och fråga dig själv varför du hänger på ett svenskt forum och ljuger i USAs intresse?

”The memorandum included security assurances against threats or use of force against the territorial integrity or political independence of Ukraine, Belarus, and Kazakhstan.”

Där har du svart på vitt vad USA bröt mot FÖRST vilket föranledde hela den här soppan. Sluta sprid lögner i fortsättningrn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in