Citat:
Ursprungligen postat av
MrEGrey
Skulle du säga att du fördömer Rysslands invasion, som FNs generalförsamling gjort?
Hur skall Ukraina och väst kunna lita på Ryssland? Ryssland har brutit vartenda avtal det ingått om Ukrainas ställning och dess gränser (Budapestmemorandumet, vänskapsavtalet mellan Ryssland och Ukraina och båda Minskavtalen). Nu har de till och med invaderat landet i strid med FN-stadgan. Det kommer inte gå att hitta någon normalisering med Ryssland om det inte sker ett verkligt regimskifte, i bästa fall sitter vi fast i ett kallt krig, men denna gång med totala ekonomiska sanktioner från väst. Hur tänker du att väst skall kunna lita på Ryssland?
Väst kan inte lita på Ryssland och Ryssland kan inte lita på väst. Det är ju ett slags dödläge vi får leva med i världen, speciellt när båda sidor har kärnvapen. Det känns också omöjligt att Ryssland skulle få till ett regimskifte i stil med ett normalt EU-land. Strukturen landet fick efter Sovjet tillåter inte det.
Gällande sanktionerna har jag sett uppgifter på att Kina kommer implementera sitt kreditkortsystem i Ryssland och genom Kina kan Ryssland ha en någorlunda ekonomi, för jag tror inte väst törs sätta några större sanktioner gentemot Kina, då världsekonomin har så mycket investeringar där.
Fast jag tror om Ukraina faller och Putin håller sina påståenden, avmilitarisering, låta ukrainarna leva sina liv, att sanktionerna kommer försvinna. Kapitalismen och världsekonomin mår inte bra av sanktioner och kapitalismen styr ju världen.