Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-06, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
NATO är inte USA. Han ska låta NATO omringa Ryssland för att Ryssland inte förlorar något alls på det så länge Ryssland inte är ute efter att invadera sina grannländer.

Nu är problemet att Putin vill invadera sina grannländer och därför vill han inte att de länderna ska kunna försvara sig. Problemet här är Putin.

Nato är 100% USA, säger du något annat går det inte att ta dig seriöst. Varför är det alltid USAs presidenter som tjatar om Nato och ska rekrytera fler länder.

Då kanske USA ska låta Ryssland omringa dom med kärnvapen i tex kuba. Vad tror du om den iden? Vad skulle USA tycka om det? Vad är historia?

#historia #kubakrisen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Dessa listor är ju en parodi i propaganda! Man påstår tex att man slagit ut i genomsnitt 30 S300 per dag senaste 9 dagarna, totalt nästan 300st. Men Ukraina har endast 100 S300! Att man skulle ha slått ut över 7000 pansarvagnar + IFV är ju också en omöjlighet, det skulle vara mer än hälften av deras arsenal.

Så enligt den här ryska propagandan förser väst Ukraina med nya S300 varje dag?
Du får läsa inlägget igen då du missar eller feltolkar informationen.
Det rapporteras att de totalt bekämpat 111st S-300, Buk M-1 och Osa luftvärnssystem (räkna posten som luftvärn).
Jag postar en wikipedia länk över Ukrainas luftvärn men frågan är hur mycket av det som är i driftklart skick och hur väl siffrorna stämmer..
https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian_Air_Force#Air_Defence
Ukraina har mer luftvärn än något annat land som attackerats i modern tid.
Det står även att de bekämpat 778 pansarvagnar och bepansrade stridsfordon inte 7000 som du påstår.
Listorna är totalt antal du ska inte plussa ihop var dag.
Senast redigerad av Jahvet 2022-03-06 kl. 11:15.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Ja du länkar ju själv till det avtal USA bröt mot. Kul att du motbevisar dig själv. Jag vet inte vad jag ska svara mer, du fixar det på egen hand. 👍

Vilket bestämmelse bröt USA mot? Det är ju ett avtal som består av bestämmelser och eftersom du hävdar att USA brutit mot avtalet så du borde väl kunna peka på vilken bestämmelse när jag tagit fram avtalet åt dig, tom på ryska så att du får det så lätt som möjligt. ❤️

Och avseende det rysk-ukrainska vänskapsavtalet och Minskavtalen kan vi alltså konstatera att du ljög när du påstod att USA bröt mot dem. Då blir man ju lite nyfiken på varför du skulle hänga runt på ett svenskt forum och ljuga i Rysslands intresse.
Citera
2022-03-06, 11:13
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Men för ända in i helvete, putin bestämmer väl för FAN inte vem som ska vara med i Nato, han är ju för fan emot varenda land som är med i Nato och kommer med hot titt som tätt, inte bara mot Ukraina. Om han nu ska sönderbomba varenda land som vill gp med i Nato så får han att göra..herregud kan ni ta bort skygglapparna och öppna ögonen för vem putin verkligen är!!

Men för helvete, Putin ville ju gå med i NATO! Det tog han upp med President Clinton i Moskva redan år 2000. Det viftade NATO bort, istället deklarerade man 2008 att både Georgien och Ukraina skulle vara välkomna i NATO. Fyra månader senare anföll Ryssland Georgien. Att de nu anfaller Ukraina borde inte komma som någon överraskning för någon.
Citera
2022-03-06, 11:13
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Putler mördar kvinnor o barn så normala människor kan inte bara titta på utan att göra vad de kan.

Fruktansvärt att människor fortfarande försvarar krigsförbrytaren Putin. Men de har väl det som jobb antar jag.
Varför avgår inte Ukrainas president då? Han är makt kåt och offrar civila.
Citera
2022-03-06, 11:14
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Ryssarna har nog vapen så det räcker i lager. En sak är jag tämligen säker på. Nästa äventyr USA ger sig in i kommer bemötas med moderna ryska AT-vapen och luftvärnsmissiler. Ryssarna kommer ge igen med samma mynt. Ryssland kanske t om donerar beslagtagna NLAW's, Javelins och Stingers till motståndarna, bara för att jävlas ordentligt!

Hur skulle USA kunna kritisera Ryssland om en amerikansk Stinger avsedd för att bekämpa ryska helikoptrar i Ukraina, förstör en amerikansk helikopter i nästa äventyr?

Ryssarna har aktivt stött krigsmotståndare till USA med moderna vapen sen andra världskriget. Korea och Vietnam är två exempel. USA gav vapen till talibanerna under deras krig mot Sovjet.
Det som sker nu är inget nytt.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Påstår du att ryssland massmördar barn, vänligen släng fram fakta på det och se till att det finns oberoende källor från olika sidor som bekräftar det.
Ja det påstår jag. Klusterbomber och vakuumbomber i bostadsområden massmördar barn. Det är därför den internationella domstolen i Haag öppnat en utredning mot Putin. Dina bevis finns där - ring dem!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Skulle du säga att du fördömer Rysslands invasion, som FNs generalförsamling gjort?

Hur skall Ukraina och väst kunna lita på Ryssland? Ryssland har brutit vartenda avtal det ingått om Ukrainas ställning och dess gränser (Budapestmemorandumet, vänskapsavtalet mellan Ryssland och Ukraina och båda Minskavtalen). Nu har de till och med invaderat landet i strid med FN-stadgan. Det kommer inte gå att hitta någon normalisering med Ryssland om det inte sker ett verkligt regimskifte, i bästa fall sitter vi fast i ett kallt krig, men denna gång med totala ekonomiska sanktioner från väst. Hur tänker du att väst skall kunna lita på Ryssland?
Väst kan inte lita på Ryssland och Ryssland kan inte lita på väst. Det är ju ett slags dödläge vi får leva med i världen, speciellt när båda sidor har kärnvapen. Det känns också omöjligt att Ryssland skulle få till ett regimskifte i stil med ett normalt EU-land. Strukturen landet fick efter Sovjet tillåter inte det.
Gällande sanktionerna har jag sett uppgifter på att Kina kommer implementera sitt kreditkortsystem i Ryssland och genom Kina kan Ryssland ha en någorlunda ekonomi, för jag tror inte väst törs sätta några större sanktioner gentemot Kina, då världsekonomin har så mycket investeringar där.
Fast jag tror om Ukraina faller och Putin håller sina påståenden, avmilitarisering, låta ukrainarna leva sina liv, att sanktionerna kommer försvinna. Kapitalismen och världsekonomin mår inte bra av sanktioner och kapitalismen styr ju världen.
Citera
2022-03-06, 11:15
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Men för helvete, Putin ville ju gå med i NATO! Det tog han upp med President Clinton i Moskva redan år 2000. Det viftade NATO bort, istället deklarerade man 2008 att både Georgien och Ukraina skulle vara välkomna i NATO. Fyra månader senare anföll Ryssland Georgien. Att de nu anfaller Ukraina borde inte komma som någon överraskning för någon.

Precis varför tog man ej emot Ryssland när de tog upp Nato snacket?

Ryssland agerar så som man förväntade sig att de skulle göra.
Citera
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Putler mördar kvinnor o barn så normala människor kan inte bara titta på utan att göra vad de kan.

Fruktansvärt att människor fortfarande försvarar krigsförbrytaren Putin. Men de har väl det som jobb antar jag.

Jag försvarar inte Putin. Jag försvarar inte heller Natos provocerande expansion.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Nato är 100% USA, säger du något annat går det inte att ta dig seriöst. Varför är det alltid USAs presidenter som tjatar om Nato och ska rekrytera fler länder.

Då kanske USA ska låta Ryssland omringa dom med kärnvapen i tex kuba. Vad tror du om den iden? Vad skulle USA tycka om det? Vad är historia?

#historia #kubakrisen
När andra länder ska diskutera NATO-medlemskap eller andra typer av NATO-relationer så är det USAs president de talar med. Det säger en del.
Citera
2022-03-06, 11:16
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Ryssarna har aktivt stött krigsmotståndare till USA med moderna vapen sen andra världskriget. Korea och Vietnam är två exempel. USA gav vapen till talibanerna under deras krig mot Sovjet.
Det som sker nu är inget nytt.

Det har du helt rätt i. Och det kommer att fortsätta efter det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in