Nu förväxlar du väl det med Prokovsk?
Det var någon som gav ett löfte kring Prokovsk….
Tendenser och empiri?
Under 2026 vs 2024+2025 är de ryska markvinsterna på stark tillbakagång.
Dock inte manförlusterna, vilket är en katastrof. Även z-bloggare har varnat för detta.
Du har troligen hoppat över dessa ryssars klagovisor?
Ukraina använder drönare eller robotar i mycket stor utsträckning och når upp till 150 km. Ex bevakar man Mauripol med drönare. Azov sägs vara tillbaka.
Det finns ingen orsak för UFA att offra sina soldater. Det är en rysk modell.
Bättre att slå ut ryssarna medans de försöker ta sig fram till kontaktlinjen.
Ryska bloggare, jag vet, du lyssnar inte på de, beklagar sig över de höga förlustsiffrorna.
Tydligen så ersätter ryssarna inte längre sina förluster i samma takt. Det påstås att Ryssland inte är lika intresserad av Putins krig längre. Dålig attackmoral eller bristande betalningsförmåga? Osäkert vad. Troligen en kombination.
Så min prognos är att Putin är tvingad att vinna och kommer offra sina medborgare i Ukraina.
Drönare väntar med tålamod.
Tålamod har inte Putin.
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Om man bara följer empirin så är ju tendensen stalemate. Under 2025 var tendensen att Ryssland skulle ta Donbass om 2 år, nu står det närmast stilla. Jag är inte säker vad det beror på, den minst osannolika förklaringen är att Ryssland trycker på mindre, och den ständigt ökande mängden drönare gör kriget mer och mer till ett statiskt utnötningskrig. Ukraina är hårt pressat på manskap för att bemanna fronten, men genombrott av strategisk betydelse verkar osannolika.
Vi ser också bägge sidor prata om förhandlingar, möjligen signalerar man både mot den egna befolkningen att det är ok att inte vilja slåss till total vinst eller fullt nederlag. Når någon av sidorna stopp i sina flaskhalsar snabbar de nog sig till förhandlingarna.
Därför är min prognos att fronten blir ganska händelselös. Man kan t om tänka sig något mindre motjuck av AFU, men även de kommer stoppas av massiva mängder drönare. Det intressanta och oväntade kan nog snarare komma inrikes på någon av sidorna.