Idag, 17:52
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag läste hela artikeln och står det någonstans att alla ryska terminaler är förstörda så att ingen olja kommer till Indien?

Ni är tillbaka till rysk ekonomi och olja igen då inte mycket händer på slagfältet för Kievregimen. Hur många gånger har Rysslands ekonomi havererat nu, det är nära va? bara lite till, sådär tio år kanske ...

Nej, men just nu förlorar ni över en miljard dollar i veckan i ren inkomst och mer om oljepriset ökar, eftersom man inte kan leverera enligt kontrakt.

Indien behöver dessutom oljan så de kommer finna annan leverantör, eftersom ryssen inte kan leverera.

Förstår du nu?
Citera
Idag, 18:02
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag tror det blir svårt att få tillbaka Krim. Tror inte det heller är kritiskt för Ukraina att detta område återbördas. Krigsskadeståndet kan betalas i form av de frysta ryska tillgångarna i Europa. Tror vi får vara med och lyfta en del av räkningen också genom EU bidrag för att återställa landet, men dom pengarna tror jag vi får igen flera gånger om genom en reboot av energitransporterna från Ryssland och att ha Ukraina i unionen.

Jag tror du underskattar skadan som Ryssland genomlidit i denna konflikten och effekten av att Ukraina kan bygga upp en försvarslinje. Om 5 år är det möjligt att Ryssland byggt upp ett hyggligt lager av missiler och drönare, men liven får dom inte igen på flera decennier och hur ser försvarslinjerna i Östra Ukraina ut om 5 år? USA är inte till mycket stöd i dagsläget, och en Europeisk försvarsunion med en förenad C&C struktur hade varit bra mycket mer effektiv på att försvara Europa.

Huruvida Putte går med på det eller inte är omöjligt att veta, men jag tycker det är det mest resonliga förslaget vi kan lägga på bordet i dagsläget. Putin kan sälja det som att han "Besegrat NATO", Zelenski kan sälja det som att han fått tillbaka de ockuperade områdena sans Krim, och Europa kan sälja det som ett slut på krig och ett sätt att förmildra energikrisen som hänger över våra huvuden.

Skulle inte tro det va? Jag tycker mitt förslag är ett seriöst förslag som i princip alla vinner på givet var vi befinner oss idag.

Beroende ska vi naturligtvis inte göra oss, men alternativet borde existera för att pressa priserna. På sikt bör vi göra oss oberoende av resten av världen. Inklusive USA och Kina. Det är möjligt att Trump försvinner, men jag tycker att USA gått så pass långt nu att det inte finns någon återvändo. Deras okritiska stöd till Israel och deras anfallskrig i ME bör likställas med Putlers imperialism.

Hur ställer du dig till problemet med Donetsk och Luhansk i ditt förslag? Där bor miljoner i gamla DPR/LPR som antingen är ryssvänliga eller kommer ses som ryssvänliga av ukrainska armén, SBU etc.

Där är för stor risk för etnisk rensning för att ditt förslag skulle kunna funka, tror jag. Erfarenheter från Kosovo och Libyen är inte särskilt positiva; det är inte så att väst lyckas se till att deras "lokale allierade" uppför sig civiliserat efter kriget. Anledningen till att det ändå blev som det blev i de fallen var att USA/väst helt ignorerade serber och Gadaffi-trogna klaner, och varit beredda att sätta in marktrupper för att rensa undan ytterligare motstånd om det behövts.

Vi har inte den situationen i Ukraina, och vi kommer inte att få den heller.
Citera
Idag, 18:03
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Fortfarande fattar du inte kopplingen mellan högt pris och låg exportnivå.
Hamnar i Östersjön är riktigt illa ute. Kommer högst troligen inte bli lämnade ifred av Ukraina. Det har uppenbarligen missat.
Svarta havet som är det andra stora exportområdet, får påhälsning av drönare, också. I havet och i luften.

Det finns en koppling. Tro mig.
Energikrisen är helt kopplad till konflikten i Iran. Hade Trump och Israel inte sparkat igång det kriget hade Ryssland befunnit sig i en betydligt värre situation.
Citera
Idag, 18:09
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Du verkar lite trött.

Jag har inget att sälja , även om priset är högt.

Vad blir 0 tunnor x 200 dollar fatet?

Citat:
Energikrisen är helt kopplad till konflikten i Iran. Hade Trump och Israel inte sparkat igång det kriget hade Ryssland befunnit sig i en betydligt värre situation.
Senast redigerad av Vodkasomsnus Idag kl. 18:24.
Citera
Idag, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3mioeffvtk22l

Rysk korruption i sin prydno.
Den ryskbaserade ekonomitidningen Kommersant blir alltmer kritisk till hur den ryska ekonomin sköts. När stänger diktaturregimen ner den?

The fleet's money went into the sand
During the construction of the Caspian base, the Navy kidnapped hundreds of millions
Citera
Idag, 18:19
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Citat:

Å andra sidan hade Ryssland haft kvar Iran som allierad som kan bistå med drönare, missiler och robotar. Nu försvann den möjligheten.
Citera
Idag, 18:37
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Hur ställer du dig till problemet med Donetsk och Luhansk i ditt förslag? Där bor miljoner i gamla DPR/LPR som antingen är ryssvänliga eller kommer ses som ryssvänliga av ukrainska armén, SBU etc.

Där är för stor risk för etnisk rensning för att ditt förslag skulle kunna funka, tror jag. Erfarenheter från Kosovo och Libyen är inte särskilt positiva; det är inte så att väst lyckas se till att deras "lokale allierade" uppför sig civiliserat efter kriget. Anledningen till att det ändå blev som det blev i de fallen var att USA/väst helt ignorerade serber och Gadaffi-trogna klaner, och varit beredda att sätta in marktrupper för att rensa undan ytterligare motstånd om det behövts.

Men Putins pågående etniska rensning förespråkar du förstås?

Det fanns betydligt fler ukrainare i Mariupol, Cherson och Donbas innan din idol började rensa ut enom filtreringsläger, massavrättningar och de 20 000 stulna barn som Yale University nyss dokumenterade.

För att inte glömma att man inte utan ryskt pass inte får tillgång till vård, medicin m.m.

Edit:

Lägg till beslagna bostäder på det också!
Senast redigerad av CanisMinor Idag kl. 18:45.
Citera
Idag, 18:41
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Baserat på etnicitet, fanns det 38% ryssar i Donbass, innan kriget.
Hur ställer du dig till de 62% icke etniska ryssar överlevnadsmöjligheter, under rysk demokrati?

Hur ställer du dig till att en minoritet bestämmer över en majoritet?

Citat:

Citera
Idag, 18:46
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Men Putins pågående etniska rensning förespråkar du förstås?

Det fanns betydligt fler ukrainare i Mariupol, Cherson och Donbas innan din idol började rensa ut enom filtreringsläger, massavrättningar och de 20 000 stulna barn som Yale University nyss dokumenterade.

För att inte glömma att man inte utan ryskt pass inte får tillgång till vård, medicin m.m.

Nu börjar du med coping. Jag förespråkar inte någon etnisk rensning. Tvärtom anser jag det viktigt att Putin inte får Zaporizhzhe.
Citera
Idag, 18:52
Medlem
Teus avatar
Citat:
Du verkar lite trött.

Jag har inget att sälja , även om priset är högt.

Vad blir 0 tunnor x 200 dollar fatet?
Landar vi i en situation där Ryssland inte har någon olja att sälja, ja då är kriget slut sedan flera år tillbaka. Så ser inte verkligheten ut idag.
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
Å andra sidan hade Ryssland haft kvar Iran som allierad som kan bistå med drönare, missiler och robotar. Nu försvann den möjligheten.
Så fort Ryssland började tillverka sina egna Shahed drönare förminskade värdet Iran hade i den ekvationen. Efter Gaza, Libanon, och den första bombningen av Iran förminskade det värdet ytterligare. Jag tror det ökade oljepriset hjälper Ryssland bra mycket mer än någon hjälp Iran skulle kunna ge dom.
Citat:

Du identifierar ett "problem" som hade aktualiserats i flera östeuropeiska länder redan om det var aktuellt att genomföra folkmord. Estlands befolkning är väl exempelvis typ 20% ryssar. Det kommer naturligtvis inte bli aktuellt för Ukraina att börja likvidera civila i öst. Dessa människor kommer för övrigt ha full möjlighet att flytta till Ryssland om dom så skulle önska.
Senast redigerad av Teu Idag kl. 18:56.
Citera
Idag, 18:55
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Ukraina slog till mot Östersjöns hamnar för ca två veckor sedan.
Så hur kommer du till slutsatsen att kriget tog slut för flera år sedan?
Vi pratar om priset Ida och exportvolymerna, också idag.
Hur trött är du?

Citat:
Landar vi i en situation där Ryssland inte har någon olja att sälja, ja då är kriget slut sedan flera år tillbaka. Så ser inte verkligheten ut idag.
Citera
Idag, 18:57
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ukraina slog till mot Östersjöns hamnar för ca två veckor sedan.
Så hur kommer du till slutsatsen att kriget tog slut för flera år sedan?
Vi pratar om priset Ida och exportvolymerna, också idag.
Hur trött är du?
Och därmed har Ryssland ingen oljeexport?

Vem fan är det som är trött egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in