Citat:
Ursprungligen postat av
Vodkasomsnus
Du verkar lite trött.
Jag har inget att sälja , även om priset är högt.
Vad blir 0 tunnor x 200 dollar fatet?
Landar vi i en situation där Ryssland inte har någon olja att sälja, ja då är kriget slut sedan flera år tillbaka. Så ser inte verkligheten ut idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kent-Ronny
Å andra sidan hade Ryssland haft kvar Iran som allierad som kan bistå med drönare, missiler och robotar. Nu försvann den möjligheten.
Så fort Ryssland började tillverka sina egna Shahed drönare förminskade värdet Iran hade i den ekvationen. Efter Gaza, Libanon, och den första bombningen av Iran förminskade det värdet ytterligare. Jag tror det ökade oljepriset hjälper Ryssland bra mycket mer än någon hjälp Iran skulle kunna ge dom.
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Hur ställer du dig till problemet med Donetsk och Luhansk i ditt förslag? Där bor miljoner i gamla DPR/LPR som antingen är ryssvänliga eller kommer ses som ryssvänliga av ukrainska armén, SBU etc.
Där är för stor risk för etnisk rensning för att ditt förslag skulle kunna funka, tror jag. Erfarenheter från Kosovo och Libyen är inte särskilt positiva; det är inte så att väst lyckas se till att deras "lokale allierade" uppför sig civiliserat efter kriget. Anledningen till att det ändå blev som det blev i de fallen var att USA/väst helt ignorerade serber och Gadaffi-trogna klaner, och varit beredda att sätta in marktrupper för att rensa undan ytterligare motstånd om det behövts.
Vi har inte den situationen i Ukraina, och vi kommer inte att få den heller.
Du identifierar ett "problem" som hade aktualiserats i flera östeuropeiska länder redan om det var aktuellt att genomföra folkmord. Estlands befolkning är väl exempelvis typ 20% ryssar. Det kommer naturligtvis inte bli aktuellt för Ukraina att börja likvidera civila i öst. Dessa människor kommer för övrigt ha full möjlighet att flytta till Ryssland om dom så skulle önska.