Igår, 16:00
Medlem
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3mioeffvtk22l

Rysk korruption i sin prydno.
Citera
Igår, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Jeez... Lite otur att du bara läste rubriken.

Från din artikel:

Du skryter alltså om hur mycket billig olja man sålde i februari innan butiken brann ner?

Nutiden ser ljus ut, ljushuvud!
Jag läste hela artikeln och står det någonstans att alla ryska terminaler är förstörda så att ingen olja kommer till Indien?

Ni är tillbaka till rysk ekonomi och olja igen då inte mycket händer på slagfältet för Kievregimen. Hur många gånger har Rysslands ekonomi havererat nu, det är nära va? bara lite till, sådär tio år kanske ...
Citera
Igår, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag håller mig till ämnet medans du pysslar med annat. Nu hänger jag inte med lika intensivt numera om vad som händer på marken utan anser att det är som vanligt. Vad jag vet så går man framåt i Zaporizjzja och i Donbas mot Sloviansk och Liman samt har lämnat Seversk bakom sig. Kievregimen gjorde en motoffensiv som kom av sig, som vanligt. Var backar Ryssland, i Kupiansk? Målet nu är väl Donbas och Zaporizjzja och sedan Kherson enligt vad ryssarna lagt upp i sina fredsförlag som sina regioner. Efter det får vi se om Kiev skriver på fredsavtal eller om man går vidare i kriget och riskerar att bli landlåst om även Odessa faller. Sedan har vi ju frågan om Sumy och Kharkiv ... Man undrar varför du inte anser mig vara lugn, är du nervös? inte? var tyst då.
Uppdatering från verkligheten:
SBU och Ukrainas väpnade styrkor använde drönarattacker för att stoppa arbetet vid Alchevsk metallurgiska anläggning i den ockuperade Luhanskregionen.
Kateryna Tysjtjenko — 4 april, 16:21

"För andra gången på en månad inledde SBU-anställda, tillsammans med Ukrainas obemannade systemstyrkor, en drönarattack mot Alchevsk metallurgiska anläggning i den ockuperade Luhanskregionen, vilket ledde till att anläggningen stoppade sin verksamhet."

Källa : Ukrainas säkerhetstjänst

SBU stoppar produktionen vid stålverket i Alchevsk med drönarattacker

Ordagrant : "Anställda vid SBU:s huvuddirektorat i Donetsk- och Luhansk-regionerna, tillsammans med kollegor från det första separata centret för obemannade systemstyrkor i Ukrainas väpnade styrkor, attackerade för andra gången på en månad Alchevsk metallurgiska anläggning - en av de viktigaste industrianläggningarna som ockupanterna använder för att säkerställa sin militära produktion."

"Detaljer : Det noteras att företagets produkter levereras till det ryska Uralvagonzavod, som tillverkar militär utrustning för den ryska armén, särskilt T-90M "Proryv"-stridsvagnarna och "Msta-S"-haubitsarna.

Efter att ha identifierat platsen för anläggningens kritiska produktionsanläggningar attackerades de av Fire Points FP-2-drönare."
Bokstavligen : "Till följd av attacken skadades masugnar, viktiga produktionsanläggningar, destillationskolonner, gasledningar och transformatorstationer som säkerställer företagets drift. På grund av de orsakade skadorna slutade anläggningen att fungera."
Mer att läsa i länken, med bra bilder som visar och bevisar:
Välkommen till verkligheten nu och i realtid "kamrat".
Senast redigerad av Antistalk Igår kl. 16:16.
Citera
Igår, 16:14
Medlem
Citat:
Jag läste hela artikeln och står det någonstans att alla ryska terminaler är förstörda så att ingen olja kommer till Indien?

Ni är tillbaka till rysk ekonomi och olja igen då inte mycket händer på slagfältet för Kievregimen. Hur många gånger har Rysslands ekonomi havererat nu, det är nära va? bara lite till, sådär tio år kanske ...
Moretex, trådens största lögnare, historierevisionist, pajas och påstådd socialdemokrat/SD som stöder fasciststaten Ryssland samtidigt som han inte har en aning om orsak och verkan.

Varför tar du inte del av hur den ryska ekonomin ser ut? Varför papegojar du i alla lägen Kremls propaganda när du vet att vi demokratianhängare kan se vad som händer i Ryssland. Du sysslar med rent självskadebeteende på Flashback där du gång på gång drar ner byxorna på dig själv.

Visa nu lite siffror på att den ryska ekonomin är stark.
Citera
Igår, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorrex
Jag återkommer hit ibland som en lurker för att påminna mig själv att lita aldrig lita på en Ryss, öppnar dom munnen så kommer det lögner. Kommer ni ihåg att den "riktiga armen" snart skulle komma och alla tusentals T-14 som stod gömda i Uralbergen. Allt vi ser är slitna och omotiverade moskoviter med tok för dålig utrustning som blir överkörda på alla fronter. Nån som vet hur snacket går på ryska sidan? det måste finnas en plan? planering?
Var det inte packåsnorna som åsyftades? Åsna modell artonhundra 14
Citera
Igår, 16:19
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Citat:

Off topic igen!

Åter till verkligheten. Ukraina skickar
dubbelt så många drönare som Ryssland, enligt en rysk bloggare.

https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3miodzh6rc225
Citera
Igår, 16:21
Medlem
Citat:

Jag har, liksom flera av dessa ”skribenter”, varit med från början i denna tråd. Jag minns hur dimridåerna, propagandan, de fräcka lögnerna och blåljugandet pågått ända från början, med en fenomenal intern samordning i ”skribenternas” sk argumentation. Det har ända från början framstått som orkestrerat och som följande ett manus, som av en händelse stämt väl överens med Kremls senaste utspel.

Vad gäller sanktionernas införande så minns jag det också. Det var tydligt att det är ett verktyg som får konsekvenser på flera års sikt. Man talade från början om att det skulle bli mycket kännbart under andra halvåret 2025 och framförallt under 2026. Något som vi idag ser stämmer alldeles utmärkt väl.

Sedan är det naturligt att det finns en händelsernas dynamik där vissa saker gynnat Kreml och andra har gynnat Ukraina. Europa har stått pall medan Trump har fört USA i en mer isolationistisk riktning.
Det betyder dock inte att Ryssland nödvändigtvis gynnas eller att dess tidigare roll på energimarknaden kommer att återtas.

Ryssland har med Putins anfall på Ukraina orsakat det största geopolitiska fiaskot någonsin, det räcker inte att säga att det är ett militärt totalfiasko utan det är även ekonomiskt, demografiskt och geopolitiskt. Ryssland har för alltid tappat sitt tidigare inflytande i världen. De skurkstater som ännu återstår är mycket få och allihop att beteckna som ”shit hole countries” utan någon ekonomisk eller politisk betydelse för omvärlden.

Att man sedan som ”skribent” sitter på svenska forum och för fram Kremls narrativ 2026… ja, vad skall man säga? Det måste vara trasiga människor som behöver en kram, och helst säkert skulle vilja bo i väst och ha ett betydligt mer lyckat liv. Otur.
Citera
Igår, 16:24
Medlem
Citat:

Ryssland accelererar allt snabbare mot en ekonomisk kollaps, ja. Den kommer snart, och sedan är det över.

Ryssland kommer att förlora det här kriget inom en inte alltför avlägsen framtid. Har du förberett dig mentalt på det scenariot?
Citera
Igår, 16:55
Medlem
Citat:
Jag håller mig till ämnet medans du pysslar med annat. Nu hänger jag inte med lika intensivt numera om vad som händer på marken utan anser att det är som vanligt. Vad jag vet så går man framåt i Zaporizjzja och i Donbas mot Sloviansk och Liman samt har lämnat Seversk bakom sig. Kievregimen gjorde en motoffensiv som kom av sig, som vanligt. Var backar Ryssland, i Kupiansk? Målet nu är väl Donbas och Zaporizjzja och sedan Kherson enligt vad ryssarna lagt upp i sina fredsförlag som sina regioner. Efter det får vi se om Kiev skriver på fredsavtal eller om man går vidare i kriget och riskerar att bli landlåst om även Odessa faller. Sedan har vi ju frågan om Sumy och Kharkiv ... Man undrar varför du inte anser mig vara lugn, är du nervös? inte? var tyst då.
Moretex, lögnare historierevisionist och fascistanhängare. Putin raljerade över hur fel världen hade när det gäller gamla gränser och byggde sitt resonemang på gamla 1700-talskartor som han läste upp och ner. Han gjorde en historierevision för ryska folket där Moretex hängde på.

Du gjorde i vanlig ordning bort dig när du papegojade hans argument som sanning. Är du säker på att ”vad du vet” om de ryska framgångarna inte baserar sig på en gammal felläst karta? Hur mycket mark tar Ryssland i genomsnitt per månad? Hur mycket har man tagit i mars-april? Historierevision på gång igen?
Citera
Igår, 17:35
Medlem
Och tror ryssarna verkligen att befolkningen ska fungera som om inget har hänt i de erövrade områdena??? Alla osprängda minor? All infrastruktur som är förstörd? alla förstörda industrier? Det kostar inget att återställa?
Citera
Igår, 17:42
Medlem
Citat:

Det är nog inte möjligt att säga exakt när kloaken ryssland kommer att falla samman (igen) men över tid har den psykotiske dvärgen i kreml blivit beroende av det eviga kriget, och "krigs-ekonomin", för att klamra sig fast vid makten. hen har således inget intresse av något annat än perpetuellt krig.

"De senaste veckorna har präglats av hätska strider mellan oberoende ryska ekonomer om vad som ska räkna som indikatorer på tillståndet i den ryska ekonomin. Kreml manipulerar nämligen alla siffror. Huvudfrågan i detta gräl är hur länge den ryska ekonomin håller ut. Vissa ser en nära förestående kollaps medan andra argumenterar för att den är segare än vi tror.

Samtliga är däremot överens om en sak: utan en strid ström av statliga beställningar till krigsindustrin faller det ryska korthuset ihop – beroendet av krigsindustrin som ekonomisk motor är numera permanent. En avbruten upprustning skulle försätta ekonomin i en kris som riskerar att hota Putins maktinnehav. Med andra ord är han numera bunden till krig för sin egen politiska överlevnad.

Det finns heller ingen väg tillbaka från den massiva repression som råder i Ryssland i dag så länge Putin sitter vid makten. Landet är centraliserat i en utsträckning som saknat motstycke sedan Stalin. Regionerna trycks tillbaka av guvernörer som företräder Kreml och det finns egentligen inga mekanismer kvar för att artikulera och bemöta lokalt och regionalt missnöje. Putin sitter på en tryckkokare. Även här är det svårt att avgöra vad som är trovärdiga indikatorer på det egentliga tillståndet i landet. Säkert är att det skulle innebära stora risker för Putin att lyfta på locket.

Repressionen i Ryssland behöver rättfärdigas av hot och därför jobbar propagandan hårt på att framställa världens till ytan största land som en belägrad fästning. Om Trumps USA slutar att spela huvudfienden och kanske rent av målas upp i rysk tv som en samarbetsinriktad motspelare, är det troligt att Europas liberala demokratier får överta rollen som främsta motståndare, i propagandan och i verkligheten. Det finns ett direkt samband mellan den inre repressionen och den aggressiva politiken utåt. Den ena möjliggör den andra. Den senare rättfärdigare den tidigare.
"

https://www.svd.se/a/QMWkOR/stefan-ingvarsson-bara-en-vag-framat-for-putin-fortsatt-krig

Om du intresserar dig för historien (vilken tenderar att upprepas) finns det en bra dokumentär om sist kloaken (ondskans imperium 1.0) föll samman (TraumaZone: What It Felt Like to Live Through the Collapse of Communism and Democracy). https://www.youtube.com/playlist?list=PLSjQL8MYniTTLA3wnZ25U-s6RgR4uJNvL

Det kulminerar med att oligarkerna placerar putain på tronen. När tror DU att kloaken ryssland kollapsar nästa gång?
Senast redigerad av Bobbyboi Igår kl. 17:44.
Citera
Igår, 17:45
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Fortfarande fattar du inte kopplingen mellan högt pris och låg exportnivå.
Hamnar i Östersjön är riktigt illa ute. Kommer högst troligen inte bli lämnade ifred av Ukraina. Det har du uppenbarligen missat. Märkligt.
Svarta havet som är det andra stora exportområdet, får påhälsning av drönare, också. I havet och i luften.

Det finns en koppling. Tro mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Skillnaden mellan mig och övriga "tyckare" är väl att jag inte ser Ryssland som ett hot mot Europa i en konventionell konflikt längre. Det man redan förlorat i Ukraina räcker gott och väl för att totalförstöra landet till den grad att det kommer ta ett århundrade att återhämta sig även om man återfår tillgång till den Europeiska marknaden.

Att oljepriset ökar är måhända en klen tröst, men det flyttar garanterat tidshorisonten för en rysk kollaps längre bort i framtiden.

Tramsigt inlägg. Att oljepriset rusar i taket påverkar både hur mycket Ryssland får för sin olja och vem som är villig att handla med dom, och man hade haft lika mycket olja idag att sälja som man hade när den kostade en fraktion av vad den gör nu.
Senast redigerad av Vodkasomsnus Igår kl. 18:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in