Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
För upplysningens skull kan jag nämna att ett lands ledning typiskt sett har inflytande på sannolikheten att bli invaderad, och på om invasionen fortsätter eller inte. Zelensky gick ju till val på att undvika invasion. Tyvärr var hans ledarskap och manövern inskränkt av etnonationalisterna. Som fick precis vad de ville, ett stort renande krig mot Moskva.
Ett lands möjligheter att undvika att bli invaderat är ganska begränsade i realiteten. Landet befinner sig ju i en utpressningsliknande situation och nånstans någon gång måste man ju säga nej om man vill överleva som självständig stat. Du skulle ju få arbeta helt oavlönat - eller till och med tvingas betala för att få arbeta - om din chef när som helst hade rätt att sänka din lön utan att du opponerade dig.
En demokratiskt styrd stat är faktiskt i någon mening handikappad just på grund av att man har just demokrati. Har folk rätt att opponera sig mot regeringens politik och regeringen måste få parlamentets stöd för sina beslut så medför det med nödvändighet att regeringens eller presidentens manöverutrymme begränsas. Det tveklöst lättare att fatta snabba beslut i en diktatur, deras "beslutseffektivitet" kommer en demokrati aldrig att kunna matcha.
För enkelhetens skull kanske du kan ge exempel på vad Zelensky skulle ha gjort för att undvika den ryska invasionen och som samtidigt skulle ha säkrat Ukrainas självständighet. Och för att du ska vara tydlig kan du även kort berätta vad Iran skulle ha gjort för att undvika att bli bombade? Mullornas avgång hade kanske hjälpt, men jag känner mig ganska säker på att de inte skulle godta det "erbjudandet". Och du kan lämpligen även exemplifiera med några eftergifter som Sverige skulle göra om någon hotade invadera pss (USA, Kina, Ryssland, du kan välja själv). Och då också passa på att redogöra för hur Ulf K eller Magdalena A skulle få igenom dessa eftergifter i Riksdagen på ett lagenligt sätt (att minska Sveriges territorium kräver två omröstningar med mellanliggande val, om det ska göras på ett konstitutionellt korrekt sätt, så din lösning skulle vara mycket intressant att höra).