Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-19, 10:07
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det är väl så att EU-politikerna använder de frysta ryska tillgångarna som säkerhet nu när man lånar pengar.

De frysta ryska tillgångarna kan faktiskt inte användas två gånger. Ungefär lika enkelt som att man inte kan låna värdet på lägenhet eller hus två gånger. Enkelt att begripa.

Kriget i Ukraina går uselt för Nato. När nu utvecklingen stannat av vid Kupiansk och går sakta vid Pokraovsk så har fronten söderut blivit riktigt instabil och ryssarna håller på att tränga förbi Natos försvarsställningar in i områden där de inte har någora och närmas sig Dnepr och den stora staden Zaporitza.

Ukraina sänder förstärkningar till svaga frontavsnitt, utvecklingen avstannar där men då angriper Ryssland i frontavsnitt där Nato inte har soldater och befästningar nog.

I och med att USA nu kräver att Ukraina frivilligt överklämnar resten av Donbass så har Ryssland nu i stället börjat angripa på andra håll. Nato kommer inte bara förlora Donbass på detta vis utan även andra och viktiga delar av Ukriana.
Varifrån har du fått att man lånar mot säkerhet i de frysta ryska tillgångarna?
Säkerheten var väl EU:s budget.
Sluta ljug vatnik!
Att Nato skulle ha försvarslinjer i Ukraina är ju för fan helt hjärndött! Hur jävla dum i huvudet är du egentligen?
Senast redigerad av Innerfittefett 2025-12-19 kl. 10:10.
Citera
2025-12-19, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Tror du på detta själv, eller skriver du det för att driva opinion för Trump-planen?
Om du tror på det själv, så förbered dig på att gråta mycket under 2026. Men det kommer du göra om du tror mycket på Trump-planen också

Jag tror Nato håller på att förlora kriget. Antingen får man satsa på seger men jag tror att det nu är för sent eftersom ukrainare bara blir mer och mer ovilliga att strida och det är det absolut största problemet och inte vapen mm. Visserligen skulle Nato kunna börja betala de ukrainska soldaterna lika furstligt som de ryska men jag tror att tilliten till de korrumperade ukrainska militärerna och politikerna gått slutgiltigt förlorad. Vad som nu återstår är fredsavslut och ryssland har två saker de knappast ger efter på: Stora territoriella eftergifter av Nato och inget ukrainskat medlemskap eller trupper från Nato.

Ända tills slutstriden vid Berlin fanns det många tyskar som trodde på "Endsieg" och att Hitler var på väg att utveckla Wunderwaffe. Finns inte ett spår av denna typ av optimism nu i Nato.
Citera
2025-12-19, 10:14
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Jag tror Nato håller på att förlora kriget.

Ja där har vi väl dig i ett nötskal.
Citera
2025-12-19, 10:19
Medlem
Citat:
Zelenski var alltså nöjd någon timme/ett par efter förhandlingarna avslutats.

Hur många gånger tidigare har EU/Europa-ledare samlats och med ord gett kriget enormt stöd - när så pengar och varor skall levereras så kan det som tidigare bli ett annat ljud i skällan.

Zelenski är en notorisk tiggare. Att han var nöjd någon timme med Europa hindrade honom inte för att uttrycka starkt missnöje med USA och om man tolkar honom önska livet ur Trump.

"Ett av världens mest korrumperade länder". Tror vi kommer få höra de orden mer än en gång till och med i Sverige.

Kommer sveriges industrisatsningar i Norrland gå kaputt slutgiltigt eftersom Finland behöver svensk energi när de inte längre kan importera från Ryssland?
Vilken smörja du skriver "kamrat".
Blandar högt och lågt. Både Finland och Sverige är mycket nöjda med att INTE vara av beroendet av rysk energi.
Elpriset är 16 öre kWh just nu "någonstans i Sverige" där jag bor.
Var "bor din brevlåda", "kamrat"?

Zelenskyj är en folkhjälte, inte bara i Ukraina utan numera över hela Europa.

EU har alltid levererat det som utlovats.
Inte bara med ord utan i verkligheten.

Alla vet att Putins Ryssland är en av världens korrumperade länder.

Som sagt. Vilken smörja du skriver "kamrat" och har gjort under hela den ryska kriminella fullskaliga invasionen av Ukraina. Märkligt.
Citera
2025-12-19, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Vilken smörja du skriver "kamrat".
Blandar högt och lågt. Både Finland och Sverige är mycket nöjda med att INTE vara av beroendet av rysk energi.
Elpriset är 16 öre kWh just nu "någonstans i Sverige" där jag bor.
Var "bor din brevlåda", "kamrat"?

Zelenskyj är en folkhjälte, inte bara i Ukraina utan numera över hela Europa.

EU har alltid levererat det som utlovats.
Inte bara med ord utan i verkligheten.

Alla vet att Putins Ryssland är en av världens korrumperade länder.

Som sagt. Vilken smörja du skriver "kamrat" och har gjort under hela den ryska kriminella fullskaliga invasionen av Ukraina. Märkligt.

Fan va dyrt här runt 08-land är det rea idag. 6 öre.

Mycket dyra leksaker har gått sönder för ryssarna detta dygn med och oljeinfrastruktur utslaget. Det roligaste är att dassriket har murat in hela sin flotta i Novorossijsk. Dränkt containers vid inloppet så inget kan ta sig ut eller in. En riktig vinst för en "stormakt".
Citera
2025-12-19, 10:34
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Jag tror Nato håller på att förlora kriget. Antingen får man satsa på seger men jag tror att det nu är för sent eftersom ukrainare bara blir mer och mer ovilliga att strida och det är det absolut största problemet och inte vapen mm. Visserligen skulle Nato kunna börja betala de ukrainska soldaterna lika furstligt som de ryska men jag tror att tilliten till de korrumperade ukrainska militärerna och politikerna gått slutgiltigt förlorad. Vad som nu återstår är fredsavslut och ryssland har två saker de knappast ger efter på: Stora territoriella eftergifter av Nato och inget ukrainskat medlemskap eller trupper från Nato.

Ända tills slutstriden vid Berlin fanns det många tyskar som trodde på "Endsieg" och att Hitler var på väg att utveckla Wunderwaffe. Finns inte ett spår av denna typ av optimism nu i Nato.
Ryssland ska inte få någonting mer än möjligtvis hett stål.
Citera
2025-12-19, 10:39
Medlem
kbb-ogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Fan va dyrt här runt 08-land är det rea idag. 6 öre.

Mycket dyra leksaker har gått sönder för ryssarna detta dygn med och oljeinfrastruktur utslaget. Det roligaste är att dassriket har murat in hela sin flotta i Novorossijsk. Dränkt containers vid inloppet så inget kan ta sig ut eller in. En riktig vinst för en "stormakt".

Bensinen är nu dyrare i moskovien än i USA, de tvingas importera dyrt, samtidigt som deras smutsolja är nere på $40/fatet ($37 för export genom Svarta Havet)..
Men sillryggen är optimistisk!
Citera
2025-12-19, 10:44
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Hej Elon! Du får utbilda dig i vad definitionen för ett ombudskrig betyder och likaså acceptera att NATO rådgivare, instruktörer och personal befinner sig Ukraina.

Ett "ombudskrig" eller "proxy war" definieras oftast av att två mindre parter strider med uppbackning av en eller flera större nationer/block på respektive sida.

Nu delar jag visserligen din åsikt om att Ryssland inte är en major power då man uppenbarligen inte klarar av att etablera dominans mot ett mindre grannland men jag har svårt att identifiera vilken major power som finns på Rysslands sida som agerar via ombud, Kina?
Citera
2025-12-19, 10:50
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Är du i farten igen med den lögnen som blev krossade för flera år sedan?

Ukraina slåss med natovapen och natopengar 🤡🧠

Spännande narrativ du har.
Nato pengar.
Berätta vad kallas den valutan?

Nato vapen
Finns det någon stämpel eller hur kan man se att en stridsvagn är tillverkad i en Natofabrik?

Ukraina får stöd av olika länder. Med pengar och med vapen. Stämmer.
Enligt Folkrätten och FNs stadgar. Som även Ryssland har godkänt.
Citera
2025-12-19, 10:51
Medlem
Citat:
Jag tror Nato håller på att förlora kriget.

Nato är inte i krig. Däremot är rysseriet i krig och har fler stupade i Ukrainakriget än USA hade i Andra världskriget. Men ryssarna har ju i alla tider utmärkt sig som dåliga krigare, barnamördare v.puttins tattarcirkus är inget undantag.
Citera
2025-12-19, 10:56
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Då det handlar om pengar så spelar det ingen stor roll. Den västerländska ekonomin är enorm och det finns mycket som kan bli dyrt att betala på sikt.

Värre är de icke-ekonomiska kostnaderna krig innebär. I Rysslands fall har den redan urusla demografiska situationen försämrats påtagligt, kriget innebär en enorm miljöförstöring och all miljöförstöring som hamnar inom Rysslands gränser kommer Ryssland att få bekosta, såväl ekonomiskt som på andra sätt. Och därtill ödelägger man alla områden man erövrar. Putin håller bokstavligen på att spola ner Rysslands framtid i avloppet.

Medan de ekonomiska kostnaderna i väst drunknar bland alla IT-bubblor, aktie-bubblor, bostadsbubblor.....

En fundering som börjat snurra i mitt huvud.
Kommer Ryssland ha några medel ö h t att betala krigsskadestånd med efter kriget?

Jag är tveksam att Ryssland klarar sig ens 1 år till.

Storleken på krigsskadeståndet för 1 år sedan, för enbart förstörd infrastruktur låg i trakten av 600 miljarder €.
Ska väst gå in och konfiskera hela Ryssland?
Citera
2025-12-19, 10:57
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kbb-og
Bensinen är nu dyrare i moskovien än i USA, de tvingas importera dyrt, samtidigt som deras smutsolja är nere på $40/fatet ($37 för export genom Svarta Havet)..
Men sillryggen är optimistisk!
Ja, jag tankade bensin i går för 14:29! Man blir glad då man förstår att Ryssland får allt sämre betalt för den olja de lyckas sälja vilket innebär mindre pengar till deras mördande i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in