Apropå Krimbron. En som förstått.
Chubarov uppmanade ryssarna att snarast lämna Krim: "Ni kanske inte har tid"
Valentyna Romanenko — tisdag 3 juni 2025, 17:57
Ordföranden för Krimtatarernas folks Mejlis, Refat Chubarov, rekommenderar starkt att ryska medborgare som olagligt befinner sig på det tillfälligt ockuperade Krimhalvön omedelbart lämnar halvön.
Källa: Chubarov i ett tal till Telegram
"Direkt tal: "Jag spelar specifikt in vädjan på ryska så att den är förståelig för ryska medborgare som befinner sig illegalt på det ockuperade Krim. Jag talar om dem som bosatte sig på Krim från den 27 februari 2014 till idag. Samt de som för närvarande befinner sig på det ockuperade Krim, så att säga, "på semester".
https://www.pravda.com.ua/news/2025/06/3/7515445/
"Enligt Chubarov är hans vädjan inte relaterad till önskan att skydda ryssarna från den verkliga fara som de frivilligt utsätter sig för."
"Nej, det finns mer prosaiska skäl relaterade till förberedelserna inför deockupationen, befrielsen av Krim. Om ni stannar kvar på Krim tills dess kommer de ryska generalerna definitivt att använda er som en mänsklig sköld för att rädda sitt skinn. Tro mig, det här är inte första gången de har gjort detta."
Han uttrycker sig lite kul;
Enligt Chubarov är hans vädjan inte relaterad till önskan att skydda ryssarna från den verkliga fara som de frivilligt utsätter sig för.
"Nej, det finns mer prosaiska skäl relaterade till förberedelserna inför deockupationen, befrielsen av Krim. Om ni stannar kvar på Krim tills dess kommer de ryska generalerna definitivt att använda er som en mänsklig sköld för att rädda sitt skinn. Tro mig, det här är inte första gången de har gjort detta."
"Så, ryska medborgare som befinner sig illegalt på det ockuperade Krim, skjut inte upp er avresa från Krim till imorgon. Ni kanske helt enkelt inte hinner", konstaterade chefen för Mejlis
Han försöker rädda sitt folk
Tyvärr väl sent. Men.han gör en korrekt analys
https://www.pravda.com.ua/news/2025/06/3/7515445/
Mer att läsa I länken.
Mycket händer nu och det är högt tempo. Inte ens "skribenterna" hinner med.
Han skapar ett nytt ord inför det som händer:
deockupationen av Krim.
En hedersman.