Nej. Det verkar inte så.
Ryssland vill ha bort sanktionerna och ha tillbaka swiftsystemet.
Något som EU säger nej till. Först ska alla ryska trupper lämna samtliga Ukrainska områden.
Jag uppfattar USAs taktik att medla med parterna, vara och en för sig, som en misslyckad taktik. JA USA har gjort många saker fel.
Märkligt också att ge bort flera olika förhandlingskort i förväg. Tänker på ej Nato; förlorat land samt inga amerikanska trupper i Ukraina.
Men uppenbart då för EU att USA inte såg konflikten i Europa som så viktig, att man ville använda alla sina tillgängliga kort.
Inte minst sättet som Hegseth "informerade" USAs allierade...
Snygg(?) uppföljning sedan av Vance, som ville tala om för Europa vem som var deras fiende...
Ryssland kommer aldrig att kompromissa om något, så länge de inte har överbevisats att de förlorar. Och det verkar vara Putins uppfattning att de vinner. Sedan sägs det att Putin är tvingad att kriga, för sin egen skull...
Samtidigt stärker Ukraina sin position för varje dag. Dels på slagfältet, bl a kring Prokovsk.Men också på vapensidan med alla dessa olika typer av drönare. Så jag tror inte att Ukraina ser uppgiften som omöjlig längre.
Olika experter ser inte att någon part har militär styrka att slå ut den andre.
Enligt källor så laddar Ryssland upp vid två fronter för att göra en offensiv.
För att stärka sin förhandlingsposition...men Ryssland hade redan övertaget, enligt de själva. Så??
Jag tror att om det kommer en offensiv, så blir den kortvarig. Drönarna kommer att sätta stopp.
Så vad återstår?
Ekonomi
Ryssland hintar om ett krav, vilket kan vara ett ödesdigert misstag. Man vill ha bort sanktioner och åtgång till swift.
EU har fått sig en näsbränna av USAs tariffer och Grönlandspropåerna. Även hotet om Nato.
EU kommer sätta dagordningen och det blir inget swift och sanktionerna kvarstår. USAs sanktioner är få och inget att ta i beaktande.
Så mitt stalltips är att Rysslands tvingas till förhandlingar och eftergifter senast under 2026. Kanske redan 2025.
Och hur det slutar, det veti fan.