Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-31, 16:12
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Så Putin vill inte ha fred.

Nej. Det verkar inte så.
Ryssland vill ha bort sanktionerna och ha tillbaka swiftsystemet.
Något som EU säger nej till. Först ska alla ryska trupper lämna samtliga Ukrainska områden.

Jag uppfattar USAs taktik att medla med parterna, vara och en för sig, som en misslyckad taktik. JA USA har gjort många saker fel.
Märkligt också att ge bort flera olika förhandlingskort i förväg. Tänker på ej Nato; förlorat land samt inga amerikanska trupper i Ukraina.
Men uppenbart då för EU att USA inte såg konflikten i Europa som så viktig, att man ville använda alla sina tillgängliga kort.
Inte minst sättet som Hegseth "informerade" USAs allierade...
Snygg(?) uppföljning sedan av Vance, som ville tala om för Europa vem som var deras fiende...

Ryssland kommer aldrig att kompromissa om något, så länge de inte har överbevisats att de förlorar. Och det verkar vara Putins uppfattning att de vinner. Sedan sägs det att Putin är tvingad att kriga, för sin egen skull...

Samtidigt stärker Ukraina sin position för varje dag. Dels på slagfältet, bl a kring Prokovsk.Men också på vapensidan med alla dessa olika typer av drönare. Så jag tror inte att Ukraina ser uppgiften som omöjlig längre.

Olika experter ser inte att någon part har militär styrka att slå ut den andre.
Enligt källor så laddar Ryssland upp vid två fronter för att göra en offensiv.
För att stärka sin förhandlingsposition...men Ryssland hade redan övertaget, enligt de själva. Så??
Jag tror att om det kommer en offensiv, så blir den kortvarig. Drönarna kommer att sätta stopp.

Så vad återstår?

Ekonomi

Ryssland hintar om ett krav, vilket kan vara ett ödesdigert misstag. Man vill ha bort sanktioner och åtgång till swift.
EU har fått sig en näsbränna av USAs tariffer och Grönlandspropåerna. Även hotet om Nato.

EU kommer sätta dagordningen och det blir inget swift och sanktionerna kvarstår. USAs sanktioner är få och inget att ta i beaktande.
Så mitt stalltips är att Rysslands tvingas till förhandlingar och eftergifter senast under 2026. Kanske redan 2025.
Och hur det slutar, det veti fan.
Citera
2025-03-31, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Jag läser tvärtom språket i sitt esse.
Det går bra att lyssna på videoklipp från Donbass och höra vad de människorna tänker.
Det går också utmärkt att lyssna på Krimborna och deras långa kamp på att bli självständiga från Ukraina - fast nu sa jag ju något som är sant. Det är dåligt i detta tvärtom språk... man måste checka vad Ukraina gör och sen beskylla Ryssland för att göra just det.
Jag skall försöka mig på det.

Jag nämnde aldrig Krim utan talade om Donbas.
Jag har talat med Donbasbor och ingen av dessa vill tillhöra Ryssland. Jag ser också aktiva Donbasmänniskor på twitter vilka vill tillhöra Ukraina.
Det viktiga är dock opinionsmätningarna och de säger att Donbasborna vill tillhöra Ukraina.
Ingen som påstår det motsatta har hittills lyckats posta någonting överhuvudtaget som stödjer deras tes.
Citera
2025-03-31, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Ursäkta, kanske lite OffT men har ni sett intervjun med hon ordföranden i Svenska freds?

Värre katastrofinsats än det hon gjorde var det längesen man såg.

Ja det var hemskt att skåda. Det är väl inte helt off topic för hon säljer ut oss till Putinismen.
Citera
2025-03-31, 16:28
Medlem
Youtubern Denis Davydov kom just nu med en ny rapport som säger att Ukraina har succè i Luhansk region och tar mark.

Min reflektion är att GloboHomofederationen tvingas flytta dit nya trupper vilket då innebär att man inte kan täcka upp Pokrovskfronten.

GloboHomo är på fallrepet.
Citera
2025-03-31, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Nej. Det verkar inte så.
Ryssland vill ha bort sanktionerna och ha tillbaka swiftsystemet.
Något som EU säger nej till. Först ska alla ryska trupper lämna samtliga Ukrainska områden.

Jag uppfattar USAs taktik att medla med parterna, vara och en för sig, som en misslyckad taktik. JA USA har gjort många saker fel.
Märkligt också att ge bort flera olika förhandlingskort i förväg. Tänker på ej Nato; förlorat land samt inga amerikanska trupper i Ukraina.
Men uppenbart då för EU att USA inte såg konflikten i Europa som så viktig, att man ville använda alla sina tillgängliga kort.
Inte minst sättet som Hegseth "informerade" USAs allierade...
Snygg(?) uppföljning sedan av Vance, som ville tala om för Europa vem som var deras fiende...

Ryssland kommer aldrig att kompromissa om något, så länge de inte har överbevisats att de förlorar. Och det verkar vara Putins uppfattning att de vinner. Sedan sägs det att Putin är tvingad att kriga, för sin egen skull...

Samtidigt stärker Ukraina sin position för varje dag. Dels på slagfältet, bl a kring Prokovsk.Men också på vapensidan med alla dessa olika typer av drönare. Så jag tror inte att Ukraina ser uppgiften som omöjlig längre.

Olika experter ser inte att någon part har militär styrka att slå ut den andre.
Enligt källor så laddar Ryssland upp vid två fronter för att göra en offensiv.
För att stärka sin förhandlingsposition...men Ryssland hade redan övertaget, enligt de själva. Så??
Jag tror att om det kommer en offensiv, så blir den kortvarig. Drönarna kommer att sätta stopp.

Så vad återstår?

Ekonomi

Ryssland hintar om ett krav, vilket kan vara ett ödesdigert misstag. Man vill ha bort sanktioner och åtgång till swift.
EU har fått sig en näsbränna av USAs tariffer och Grönlandspropåerna. Även hotet om Nato.

EU kommer sätta dagordningen och det blir inget swift och sanktionerna kvarstår. USAs sanktioner är få och inget att ta i beaktande.
Så mitt stalltips är att Rysslands tvingas till förhandlingar och eftergifter senast under 2026. Kanske redan 2025.
Och hur det slutar, det veti fan.

Det fetmarkerade, runt pokrovsk, att de skulle stärka några possitioner, det ser jag som stark överdrift, de håller på med mot-attacker, nu i två-tre veckor, där man kämpar om två byar, där ingen har full kontroll, för att rädda en av vägarna in i pokrovsk, det kanske kan räknas som att stärka positionen runt pokrovsk, men den är inte stabiliserad och ej heller under ukrainsk kontroll. Pokrovsk verkar vara där ukraina nu fokuserar på att stabilisera och hålla ryssland borta från att omringa området/staden.

Samtidigt som detta sker vinner ryssland terrän en bit söder över för att ta kontroll över samma väg längre väster ut, där ryssland har bättre logistikvägar, vilket du nu inte har i det aktuella området sydväst om pokrovsk där ukraina har gjort motanfall med viss framgång.

På alla andra ställen där det är aktiva strider förlorar ukraina mark och resurser, det tydligaste i dessa större händelser är kursk, men även i zaporiza och andra områden.
Ukraina har inte stärkt någonting, och drönarna, där har man sedan länge tappat den ledning som ukraina hade 2022 och en bit in på 2023.

Då ukraina har som ett absolut mål att ta tillbaks allt förlorat territorium så är det minst sagt ett kraftigt motlut, medans ryssland inte har dessa mål överhuvud taget, de kan gräva ner sig och vänta ut vad som nu händer, och förlita sig på status quo med sitt artilleri och flyg medans de antingen är nöjda så eller fyller på med reserver för framtida bruk.

rysslands motkrav för att inte beskjuta energianläggningar och annat är ej tillgodosedda, och det är väl isåfall den enda inverkan Ukraina har på ryssland att de fortfarande temporärt kan skada raffinaderier och kanske någon flygbas samt enstaka civila runt om i ryssland.

Att EU skall kunna fylla ut USA's roll i detta proxykrig är lite naivt tror jag, men vi får väl se.

Trumps agerande i detta är minst sagt märkligt, att kräva alla resurser Ukraina har nu och framtida vinst för återbetalning av skänkt stöd, det finns inte en chans att någon ukrainare kan gå med på detta, skulle han göra det så håller jag med om medvedejevs slutsats att han skulle sluta som mussolini.
Citera
2025-03-31, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Youtubern Denis Davydov kom just nu med en ny rapport som säger att Ukraina har succè i Luhansk region och tar mark.

Min reflektion är att GloboHomofederationen tvingas flytta dit nya trupper vilket då innebär att man inte kan täcka upp Pokrovskfronten.

Jag blir så glad när du och pettersson delar med er av länkar om framgångar för Ukraina, fortsätt gärna med det sharia
Citera
2025-03-31, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Sverige steppar upp med det hittills största stödet till Ukrainas frihet från den förhatliga ryssen.
https://omni.se/sverige-16-miljarder-till-ukraina/a/jQJJo0

Heja Sverige 🇺🇦🇸🇪

Fantastiskt. Vi är bra på att få fram pengar.

Men jag tror att Norge är lite bättre i stödet men å andra sidan har dom inte vår försvarsindustri. Dom har i stort "bara" pengarna-
Citera
2025-03-31, 16:40
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ja det var hemskt att skåda. Det är väl inte helt off topic för hon säljer ut oss till Putinismen.

Jag antar att ni tänker på den här intervjun för tre dagar sedan?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-freds-upprustningen-kan-reta-ryssland
Citat:
Motstånd kan se ut på olika sätt

Om det ändå skulle bli krig och Sverige anfalls så menar Kerstin Bergeå att det går att göra motstånd med ickevåldsmetoder och att vi där kan lära av Ukraina.

– De har ändrat på skyltar. De har vägrat att gå med på folkomröstningar som är fejk. Man kan göra motstånd på många sätt.

Är det svaret, att vi ska ändra på skyltar?

– Ja bland annat. Så att tanksen inte hittar rätt. Vi behöver vara jättekreativa. Vi kan inte bara tänka destruktion av mänskligheten. Vi måste se att vi är kreativa människor, säger Kerstin Bergeå och fortsätter:

– Jag säger heller inte att vi ska lägga ner vårt militära försvar över en natt.

Den har gjort rundan i mina sociala nätverk och just citatet med att man kan vända på skyltarna.. Jag förstår vad hon menar men jag tror inte det är en bra taktik.. ..Det kan vara en bra taktik men vänd då på skyltarna så att dom pekar ut mot ett stup, Norrmännen under andra världskriget hade en bra taktik där på fjällvägarna.
Citera
2025-03-31, 16:40
Medlem
[quote=Charlatanery-end|91473064]
Jag får be om ursäkt för att min ironi inte lös igenom starkare i mitt inlägg.. Att Ukraina tar 200 m här eller där betyder lika lite för slutresultatet som att Sverige skänker 100 000 skyddsvästar till Ukraina.

Ironi, jag tyckte att ditt inlägg var till det bättre när det gäller att sia om framtiden. 200 m här och där verkar för stunden som rätt bra eftersom fler och fler rapporterar om återerövrade byar/områden för Ukraina.

Du får gärna ironisera om hur utvecklingen för Putin och Ryssland ser ut i framtiden, kanske resultatet blir som ovan.
Citera
2025-03-31, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat
Putin vill ha en långvarig fred, men ingen tillfällig vapenvila. Zelenski vill inte ha en långvarig fred, men en tillfällig vapenila för att förstärka Ukrainas armé och upprusta i lugn och ro. Detta med hjälp av EU.

Nej, nu har du "missförstått" igen. putain vill inte ha fred överhuvudtaget, bl.a. p.g.a. att hen är beroende av kriget för att klamra sig fast vid makten.
(FB) Avtal mellan Ukraina och USA - Pressträff urartade i storbråk i Ovala rummet

Om putain ville ha "långvarig fred" vore det mycket enkelt att uppnå genom att kalla hem sina mordiska horder och erlägga adekvat skadestånd för all förstörelse, död och lidande hens imperialistiska anfallskrig har förorsakat...
Citera
2025-03-31, 17:02
Medlem
Citat:

Homo ryzz bögarna kommer behöva flytta bögar från Kursk och vips anfaller Ukraina igen i Kursk bara bra Ukraina gör nålstick överallt så ryzz bögarna blir totalt förvirrade för mobil krigföring är inte deras grej.
Citera
2025-03-31, 17:05
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat
Men lugna dej för fan. Kan du inte föra en sansad och vettig diskussion utan att ta till förolämpningar och grovt språk? Varför beter du dej på detta viset? Du pendlar mellan vädjan och aggressivitet som en psykotisk pundare på rehab. Börjar du tappa förståndet? Det finns inga ryssar i denna tråd och mest troligt inga på flashback öht. Varför känner du att du måste tillrättavisa alla som inte delar din uppfattning? Mår du bra av försöka trycka ner folk?

Se där en till knäppskalle som försvarar en annan knäppskalle. Det räckte inte med att jag redovisade hur mycket Putin/Ryssland lägger ner på propaganda för några timmar sedan? Nej, du bara känner att du måste gå ut och försvara oskicket?

Helt okej för mig. Jag vet vart jag har dig och när du försvarar alla dessa övergrepp, när du vrider och vänder på verkligheten så att den passar in i ditt sketna liv.

Jag är rädd för du HugoTheGreat och torppet passar samman. Det kommer inte komma någonting vettigt ut från era förslag. Men då det här är ett demokratiskt diskussionsforum och ingen kommer dö för vad ni vill föreslå. Så för all del, håll på tills ni går under.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in