Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-02-18, 00:09
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
USA är ju stora ekonomiska vinnare på kriget så ofattbart ohederligt av Trump att tramsa om att han, den store ledaren, ska säkra upp X antal miljarder i rare metals och rare earths.

Jag har ingen aning om hur detta skall sluta, eller vem man skall tro på, ingen aning.., vad som är vitt, svart eller grått..

..dock historiskt (som jag påpekade i mitt tidigare inlägg) : Trump gick, när han fattade att "Kim den feta" inte var ärlig.

Får hoppas att den delen av historien, återupprepar sig.
Citera
2025-02-18, 00:21
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag har ingen aning om hur detta skall sluta, eller vem man skall tro på, ingen aning.., vad som är vitt, svart eller grått..

..dock historiskt (som jag påpekade i mitt tidigare inlägg) : Trump gick, när han fattade att "Kim den feta" inte var ärlig.

Ja, precis. USA har redan facit på hur problematiskt efterspelet blir med en DMZ och hårda sanktioner mot fullkomliga dårarna på andra sidan DMZ. Jag skulle kunna köpa Trump teams teaterföreställning i medier som ett sätt att lura ryssen till förhandlingsbordet. Det som talar emot en välregisserad teaterföreställning är det totala fiaskot med samma metod i förhandlingen med Nordkorea och Trumps aktiva sabotage av relationen med sina europeiska alliererade vid ett mycket känsligt läge.
Citera
2025-02-18, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Aldrig slagit dig att dina inlägg är ren projektion?

Det är hån!!! Ryzzland skulle inte ha gjort oss detta. Nu blir det upprustning, tjära och fjädrar.
Citera
2025-02-18, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Som Du påpekar, ingen vet IDAG, hur "förhandlingarna", om vi nu kan kalla dom för det, mellan Trump och Putin kommer att sluta. Likheterna med "upplägget" Trump hade inför mötena med Kim Jong Un, om avvecklingen av Nordkoreas kärnvapen, är i många avseenden jämförbara, tyvärr.

Stora förhoppningar från Trumps sida. Två solskensmöten med Kim, (i rena kompisandan till att börja med) mötena var mycket dåligt förberedda, svagt analyserade, varningarna om den taktik med konstanta lögner falskt uppsåt Nordkorea alltid haft, togs inte på allvar. Vi vet hur det slutade, i kaos, och Trump & Co. slog ihop pappren och åkte hem, abrupt. Trump insåg att Kim var en slug lögnare. Det visade sig till slut vara rena illusioner från början till slut.

Att Ryssarna är lika stora lögnare vet vi ju alla, men dom är samtidigt fruktansvärt slipade och fula förhandlare, likt Nordkoreanerna. Att Trump lärde sig en hel del med Kim, står utom alla tvivel, och att han är medveten om Ryssarnas fulspel i förhandlingar, (Lavrov är livsfarlig) tvekar nog ingen kring idag, MEN hur Trump skall hantera Putin/Ryssarna idag, vet han nog bara själv....

Putin signalerar (enligt min bedömning) att han sitter still i båten, visst, ok Donald, Du vill förhandla, helt ok, men vad vill Du förhandla om? Jag kommer inte att gå med på "någonting", åtminstone något substantiellt och avgörande för Rysslands strategi. En vapenvila, ett tag, medan förhandlingar fortsätter? Fine, det har jag och Lavrov inget emot, det innebär bara fördelar för oss, vi kan bygga upp nya resurser, vi kan kanske tom skjuta på vapenvila och förhandlingar i 4 år tills Du står på transferlistan och är borta ur vita huset. Vi kan annars fortsätta detta utnötningskrig tills Ukraina är slutkörda, sedan kommer vi tillbaka och fortsätter.....

Att det blir tuffa och långdragna förhandlingar, får vi nog räkna med i vilket fall.
Trump kanske vill, men kommer inte att kunna köra över Zelensky i dagsläget.

Dynamiken är inte lättläst nu, och åt vilket håll Trump väljer att pivotera åt, skall bli intressant att se, han måste ta med i beräkningarna, att Taiwan ser oroligt på medans Ukraina förblir olöst.

Det blir intressanta kommande dygn och veckor.
Citera
2025-02-18, 02:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Ha ha kan tänka mig hur samtalen kommer låta. USA vilka kompromisser kan ni tänkas göra Ryssland ? Moscow Bob Lavröv kommer säga inga men Ukraina ska kompromissa och ge oss exakt det vi vill ha men vi ska uppfylla alla våra mål in Daz Spezial Operation.

Samtalen kanske blir lite annorlunda än vi tänkt oss?

"Pressekreteraren Dmitrij Peskov sa att Lavrov och presidentens medhjälpare Yuri Ushakov skulle träffa amerikanska representanter i Riyadh i morgon. Först och främst kommer de att diskutera återställandet av hela utbudet av rysk-amerikanska relationer, förklarade han."

https://ria.ru/20250217/lavrov-1999816779.html
Citera
2025-02-18, 02:51
Bannlyst
Det här är fan i mig hilarious.

Ryssland har bötfällt Google igen. Nu får de böter på 440 000kr, för att det finns en instruktionsvideo på YouTube, för ryssar som vill kapitulera.

Kommer ni ihåg att Ryssland bötfällde Google redan i höstas, i oktober? På 20 kvintiljarder usd.

Innan dess, i december 2023, fick Google böter, men då på ”bara” en halv miljard kr.

Och tidigare i år, i januari, då fick Google böter på 78 miljoner dollar.

Vad blir det, totalt?

🤡🤡🤡🤡😎
Senast redigerad av Specsavers65 2025-02-18 kl. 02:59.
Citera
2025-02-18, 03:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Samtalen kanske blir lite annorlunda än vi tänkt oss?

"Pressekreteraren Dmitrij Peskov sa att Lavrov och presidentens medhjälpare Yuri Ushakov skulle träffa amerikanska representanter i Riyadh i morgon. Först och främst kommer de att diskutera återställandet av hela utbudet av rysk-amerikanska relationer, förklarade han."

https://ria.ru/20250217/lavrov-1999816779.html

Hur det nu ska gå till.

Kommer Putin hota Trump med att lägga upp piss-videon, den med Trump och 4 luder som pissar ner honom, på Telegram?
Citera
2025-02-18, 03:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lici4qxrkk2c
Citat:
Russian 155th Brigade launched an assault on the Kursk front in a column under the red flags. There is not much public information about the attack yet. But judging from Russian sources, the attack did not go according to the plan:

155:e verkar inte må så bra…
Citat:
These assault companies are purely transit units. Anyone who becomes part of this unit will be dead or seriously wounded within a few weeks. There is no regrouping. The men are treated like projectiles and delivered by "logistics"
Senast redigerad av Specsavers65 2025-02-18 kl. 03:10.
Citera
2025-02-18, 04:02
Bannlyst
Pishchane, en liten gruvby utanför Pokrovsk, är numera återtagen av de lysande, ukrainska styrkorna!
Citera
2025-02-18, 04:13
Medlem
monken1s avatar
Vlad Solo, rysk stats-TV. 📺
https://youtu.be/Bfr9ao_R4-k?si=IyM3NMbkZeZz6kMh
Citera
2025-02-18, 05:01
Medlem
För 3 år sedan var det jubel i eu parlamentet när sanktionerna mot ryssland infördes och zelinsky satt med storskärm och hejade på.
Då var det hardball som gällde.
Nu har det svängt till att det är kö in till förhandlingsbordet,
Och ingen pratar längre om skadestånd och att ryssland ska knäckas som van der layen uttryckte det då.
Vilken jävla cirkus.
Citera
2025-02-18, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Jo självklart får man klaga på de. Men du säger själv att Europa hade kunnat göra mer.

Enligt länken nedan har EU och och enskilda länder inte alls skickat lika stort stöd som USA. Europa har ungefär lika stor BNP som USA. Varför har de inte gjort mer ?

https://www.statista.com/chart/28489/ukrainian-military-humanitarian-and-financial-aid-donors/

Räknar man ihop EU och de enskilda europeiska länderna i diagrammet så hamnar man runt 112 miljarder mot USAs 119, och då saknas det flera länder som bidragit med mindre än 5 miljarder så jag tror nog Europa matchar USAs bidrag ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in