Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Jag har ingen aning om hur detta skall sluta, eller vem man skall tro på, ingen aning.., vad som är vitt, svart eller grått..
..dock historiskt (som jag påpekade i mitt tidigare inlägg) : Trump gick, när han fattade att "Kim den feta" inte var ärlig.
Får hoppas att den delen av historien, återupprepar sig.
Som Du påpekar, ingen vet IDAG, hur "förhandlingarna", om vi nu kan kalla dom för det, mellan Trump och Putin kommer att sluta. Likheterna med
"upplägget" Trump hade inför mötena med Kim Jong Un, om avvecklingen av Nordkoreas kärnvapen, är i många avseenden jämförbara, tyvärr.
Stora förhoppningar från Trumps sida. Två solskensmöten med Kim,
(i rena kompisandan till att börja med) mötena var mycket dåligt förberedda, svagt analyserade, varningarna om den taktik med konstanta lögner falskt uppsåt Nordkorea alltid haft, togs inte på allvar. Vi vet hur det slutade, i kaos, och Trump & Co. slog ihop pappren och åkte hem, abrupt. Trump insåg att Kim var en slug lögnare. Det visade sig till slut vara rena illusioner från början till slut.
Att Ryssarna är lika stora lögnare vet vi ju alla, men dom är samtidigt fruktansvärt slipade och fula förhandlare, likt Nordkoreanerna. Att Trump lärde sig en hel del med Kim, står utom alla tvivel, och att han är medveten om Ryssarnas fulspel i förhandlingar,
(Lavrov är livsfarlig) tvekar nog ingen kring idag, MEN hur Trump skall hantera Putin/Ryssarna idag, vet han nog bara själv....
Putin signalerar
(enligt min bedömning) att han sitter still i båten, visst, ok Donald, Du vill förhandla, helt ok, men vad vill Du förhandla om? Jag kommer inte att gå med på "någonting", åtminstone något substantiellt och avgörande för Rysslands strategi. En vapenvila, ett tag, medan förhandlingar fortsätter? Fine, det har jag och Lavrov inget emot, det innebär bara fördelar för oss, vi kan bygga upp nya resurser, vi kan kanske tom skjuta på vapenvila och förhandlingar i 4 år tills Du står på transferlistan och är borta ur vita huset. Vi kan annars fortsätta detta utnötningskrig tills Ukraina är slutkörda, sedan kommer vi tillbaka och fortsätter.....
Att det blir tuffa och långdragna förhandlingar, får vi nog räkna med i vilket fall.
Trump kanske vill, men kommer inte att kunna köra över Zelensky i dagsläget.
Dynamiken är inte lättläst nu, och åt vilket håll Trump väljer att pivotera åt, skall bli intressant att se, han måste ta med i beräkningarna, att Taiwan ser oroligt på medans Ukraina förblir olöst.
Det blir intressanta kommande dygn och veckor.