Citat:
Ursprungligen postat av
Flugpappa
Jag svarade ju på frågan. De som vill frigöra sig från Moskvas tentakler känner ett hot. Men gällande Nato i dessa forna Sovjetstater är det inte ett militärt spel som pågått utan främst ett politiskt. Bukarestkonferensen tex där Bush-administration pushade för att ta in dessa länder i Nato men Europa bromsade. Vissa menar ju till och med att de beslut man kom fram till där gällande att inget land kunde bli medlem om det försegick någon konflikt har varit ett incitament för Putin att hålla igång konflikter i dessa regioner. Sedan kan tilläggas att Nato försökte bedriva engagemang att få opinionen i Ukraina för medlemskap redan innan 2005. Rätt eller fel vet jag inte men kanske synd att det inte lyckades då.
"Känner de ett hot" eller finns det ett reellt hot?
Jag tycker att många av grannländerna till Ryssland har upplevt hoten gå till aggressiv handling flera gånger.
Så hotet kommer från Ryssland och endast Ryssland. Det är endast Ryssland som tar till militärt våld för att få sin vilja igenom i Europa.
Hur stoppar man Rysslands hot bäst då kan man undra. Det är knappast genom att lägga sig platt vilket det finns de som vurmar för av någon underlig anledning.