Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-13, 23:53
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag håller nog med dig i det första.., och sen på det sista (o fetade) : Finns det chans för Ukraina att de kan skala upp sin produktion i så pass stor skala att göra skillnad..?

Det tror jag. Dom har femtio friska miljarder dollar att vänta på efter nyår. Det är mycket pengar att sätta sprätt på. Utöver det har vi den Europeiska drönarkoaltionen där bland annat Sverige, Estland? och Uk är med och bidrar. Pengar och teknik finns. Enda problemet jag ser det är att Ukraina vill vara självständiga och bygga upp produktionslinorna i Ukraina. Jättebra för deras krigsindustri och att dom slipper vara beroende av väst, men sen kommer frågan om arbetskraft och sådana saker.

Citat:
Det ryska luftvärnet är nog också på sina knän..., men är det tillräckligt ?

Stora prylarna som Pantsir & S400 verkar vara på nedgång. Mindre enheter kan vara på en uppgång, jag är inte säker här.

Citat:
Mycket skit, många frågor.., och dessvärre som jag ser det : En mjuk Trump

Jag ser Trump mer som en narcissist med frontallobsdemens, går säkert att tänka ut någonting som stryker han medhårs.
Citera
2024-12-14, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Nato är redan tillräckligt kraftfullt.
Putin blåste oss alla med invasionen 1914.
1914????
Hur gammal är fanskapet Putin egentligen? 😂

Ukraina fanns inte heller som självständigt land 1914!

Du menar väl ändå 2014? För då började Putin begå folkmord i Ukraina, och nu 2022 med sin invasion.
Citera
2024-12-14, 00:38
Medlem
Jack.Elams avatar
Det dök upp en nyhet i mitt nyhetsflöde för några dagar sedan om att Duman hållit på med någon ny lagändring. Av någon anledning så tyckte jag det inte var lika intressant som Ryska äggpriser... ..Men i vilket fall som helst, nyss kom Meduza ut med en förklaring.

Citat:
Meduza explains how Russian lawmakers just adopted legislation making it possible to list anyone as a "terrorist and extremist" on the mere suspicion of spreading “fake news” or “discrediting” the military and authorities.

https://meduza.io/en/cards/russia-just-expanded-its-definition-of-money-laundering-crimes-to-enable-far-broader-political-repre ssions-against-terrorists-and-extremists

Ryssland är ett jävla rövhål till land och nu har dom hittat på någonting nytt för att trycka ner innevånarna.
Citera
2024-12-14, 00:51
Medlem
HerrKralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://bsky.app/profile/jayinkyiv.bsky.social/post/3ld7s3warwk2w

Snyggt! 🔥🔥🔥

Samma men annan vinkel:

https://www.instagram.com/reel/DDiOHJysC7I/?igsh=czhxcmFmcXdzcmJi
Citera
2024-12-14, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Nix du är helt fel ute då jag stödjer Ukraina med bistånd och är engagerad i fredsrörelser. Objektivt förhållningssätt kring vad som sker skall inte blandas ihop med neutral.

Ditt "objektiva förhållningssätt" kommer att ta död på ytterligare 10 miljoner ukrainare.

Fantastiskt förhållningssätt? Du borde prova att dra fitthuvan ur Putain-röven nån gång.
Citera
2024-12-14, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Du måste avse "mindre oförmånligt". Det fanns inga som helst vinster för Ukraina i det avtalet. Men ändå klarade inte ryssarna av att hålla det. Debaltseve, gränsövergångarna...

Nej, i WWII var det inga länder som gav upp för att "skona sitt folk". De gav upp för att de redan var slagna och fortsatt militärt motstånd skulle vara meningslöst. Ukraina upplever att motstånd inte är meningslöst, nämligen. Den skillnaden är jättestor. Tänk en fotbollsmatch, ligger man under med 0-15 i halvtid känns andra halvlek sannolikt ganska meningslös att spela av, men ligger man under med 0-2 så finns ju all anledning att spela även andra halvlek.
Kievregimen tar död på en stor mängd av sina män med hjälp av vapen och pengar från väst, man har inget själv. Det finns ingen som helst tanke på det ukrainska folket utan man fortsätter till det är slut på män. Det är naturtillgångarna som är viktiga, inte människor och städer och där har du skillnaden. Det är helt klart att Ryssland vinner oavsett hur lång tid det tar, alla som kan historia, ekonomi och kan räkna listar ut det. Detsamma skulle gälla om Mexiko får för sig att attackera USA med Kina stöd, USA vinner.
Citera
2024-12-14, 01:18
Medlem
Citat:
Nej stormakter har inga fiender eller vänner bara egna intressen så i längden nej. Men vi har ingen spåkula. Men vi behöver agera för att inte eskalera vilket är det primära i nuläget.

Men vi behöver agera för att inte eskalera vilket är det primära i nuläget

Fattar inte vilka som menas med 'vi'. Redan idag, utan 'eskalering', är situationen fruktansvärd för Ukraina och dess folk. Men om Putin drar tillbaks sina soldater så upphör ju kriget. Vore det inte bra att därmed få fred?
Citera
2024-12-14, 01:36
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
"Tack".

Trist att bli utpekad som "neutral".

Först vill jag säga en sak: -jag tycker Europa borde minska sitt FOKUS på Trumpeten men också på Putin. Det leder ingen vart.
Media och folket borde chilla lite när det gäller att sprida deras konstanta och överflödiga babbel och deras ständiga foton.
Inte klokt egentligen att man ger dem båda denna makt inom Europa! Konstant. Dag efter dag.
Jag menar allt det överflödiga som de säger/gör, som inte är FAKTA bara antaganden och gissningar osv.
* Vi vet redan (Edit/förtydligande) att vi INTE vet vart vi har exempelvis Trump.
Därför blir det endast: - Vår BORTKASTADE TID OCH ENERGI. Tidspillan!

* Vi, Europa, borde istället fokusera på: -Hjälp Ukraina NU!
Och BYGG UT och STÄRK EUROPAS FÖRSVAR och UKRAINAS FÖRSVAR... Öka tempot!
Fokusera på det som hjälper oss! Hellre för mycket än för lite!
Oavsett om USA är med eller ej! Hoppas kan vi göra men det är inte där den huvudsakliga energin ska läggas!

Sedan: Har läst kvällens alla inlägg och turer i denna tråd.
Kände med dig här.
Det absolut värsta man kan tänka sig de senaste 3 åren är att bli misstrodd på denna punkt.
Det handlar om att hela sin identitet och karaktär blir ifrågasatt, felaktigt.
Jag tror dock, om du minns för ganska exakt ett år sedan när jag skrev typ "upp med hakan" eller nåt i den stilen till dig, att du ibland är så oroad och fastnar lite i pessimism att det skapar en oro eller ett tvivel hos en del. Eftersom det är lite av den retoriken som även rysstrollen använder bitvis för att manipulera folk.

Sedan märker jag att stämningen är mycket mer uppretad överlag i tråden.
"Djupfryst" blev stångad och anklagad häromdagen trots att det egentligen grundade sig i ett slarvigt missförstånd som han själv var oskyldig till.

I andra fall är det dock ofta berättigat.
Senast redigerad av Gracefulmind 2024-12-14 kl. 01:52.
Citera
2024-12-14, 03:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Oj här flyger sprängda ryssar åt alla håll! Men några verkar klara sig också.
Ryssar åker på flaket på en lastbil mitt i kriget, medelhemsk video så varning 3 av 5 för känsliga tittare.
https://x.com/Heroiam_Slava/status/1867638723762074014
Citera
2024-12-14, 06:27
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Nej jag vet inte men du kan ju berätta ..
Men du är ju mera framme i dessa fredsavtal än vad jag är.
Kan inte du berätta hur det ska gå till?

Vem ska för evigt garantera Ukrainas säkerhet?
Eller hur, ska det gå till?
Citera
2024-12-14, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Det var ju sista chansen för Putin, innan Ukraina gick med i Nato. Det var inte optimalt, men några år senare hade det varit för sent.

Åter igen intressant att höra att Putin visste om att Ukraina skulle ändra beslutet från 2010 om att inte söka medlemskap i Nato redan innan någon av makthavarna i Kiev själva visste om att de skulle ändra kurs.

Är Putin en spågumma? Eller har du nån källa?
Senast redigerad av Auric 2024-12-14 kl. 08:44.
Citera
2024-12-14, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Har du varit i Belarus också för att prata med gummor, alla gummor hatar Putin bara för att. Vi vet att rysktalande i baltstaterna har det svårt och ta bara en titt på lagarna dom stiftat dessa tre år. Alla ukrainare är också fria att ta sig tillbaka till västra Ukraina där dom hör hemma och många har gjort det. Men Ryssland har inga problem med att dom stannar kvar om dom vill det.

Rysktalande i Baltstaterna har det inte svårt. De flesta trivs så bra där så att de väljer att stanna som statslösa istället för att resa till Ryssland.

I Ryssland skulle de ju rimligtvis vara jättevälkomna. Tänk vilken enorm prestigevinst det skulle vara för Putin att kunna prata om flyktingströmmarna från Baltikum. Han borde ju ta emot dem som kungar och drottningar. Men icke, ryssarna stannar hellre där de är. Det borde säga dig något om livsvillkoren i de olika länderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in