Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-02, 23:17
Medlem
https://www.thelocal.se/20220228/fact-check-has-russia-threatened-sweden-with-military-action/

Vill också tro att det är det man syftar på från USA hållet.

Stor skillnad om man faktiskt någonstans sagt att man funderar på att invadera Sverige och Finland. Gick sådär historiskt för Hitler att kriga i flera fronter samtidigt...

Det låter så logiskt att ryssland inte vill ha gränser med avancerad och stark militär makt på andra sidan.

Men det är skrattretande att de kan ha hur mycket robotar och vapen som helst på sin sida gränsen
Citera
2022-03-02, 23:17
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Svenskarna skulle fly på två röda, finland hade gjort ett tappert motstånd. Går Ukraina på 45 miljoner att kuva så går såklart 15 miljoner avsevärt lättare. Svenskarna hade försökt komma överns med ryssarna och få till ett koncensus om att det här minnsan är bäst för freden att bli en lydstat bara vi får reprensentera ESC som eget land.
Självklart hade vi svenskar stått upp och försvarat vårt land. Om du nu ska låtsas att vara svensk när du sitter här och chattar så är det en dålig idé att att snacka ner svenskar.
Citera
2022-03-02, 23:18
Medlem
Flaklypans avatar
MSB sida ligger nere... ddos elleer har hackar attack mo Sverige börjat?

En störning...

"Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida ligger nere.

MSB hänvisar besökare till Krisinformation.se för information.

– Vi har en störning och felsöker just nu, säger Anna Wennerström, presstalesperson på MSB.

Vad som ligger bakom störningen är oklart."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina
Citera
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Var mer nyfiken på skillnaden mot hur de är idag

Mindre byråkrati och snabbare hantering skulle jag gissa. Eller så är det en juridisk efterhandskonstruktion för att ”okeja” det de redan gjort och kommer göra, dvs ingen skillnad alls.

Hursomhelst bör man ändå vara skeptiskt till att detta ens är sant, är man riktigt foliehattig kan man tro att det planterats så att ryssarna blir mer tveksamma till att faktiskt göra det för att de inte vill ge sken av att motståndarna vet vad de pysslar med. Jag är inte så crazy riktigt än men informationskrig är knepigt.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Finland ökar försvarsanslagen :

Annika Saarikko: Ministerier dryftar ökade försvarsanslag på fredag

Finansminister Annika Saarikko (C) har på Twitter meddelat att Finansministeriet och Försvarsministeriet på fredag kommer att förhandla om Försvarsministeriets behov av pengar.

Saarikko skriver att Finlands säkerhetsläge förändrats och att det finns goda grunder för att öka försvarsanslagen. Säkerheten är enligt Saarikko det viktigaste.

https://svenska.yle.fi/a/7-10013113

Så länge dom satsar på stridsflyg i Finland, känner jag mig trygg.
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Den som är hjärntvättad är du, för det jag skrev var bara en sammanfattning av vad människor som du tycker, men ni menar att när det är Myggträsk som expanderar, då är det ok.

Du kommer aldrig att förstå dessa nyanser i en diskussion eftersom du har suttit fast i Myggträsks mongoliska slaveri sedan födseln.

Men så säger jag dig nu, om du tycker det jag skrev var dravel, så är det för att det du skriver är dravel. Försök att inse det istället för att vara Myggträsks plakatman.

Ukrainas juntaledare, Herr Zelensky, är en briljant komiker. I går hävdade han att Ukraina är Europas hjärta, således kanske lite östligare än vad man annars brukar tänka på då det gäller Europas kulturella centrum och puls. Det EU brukar göra gällande i mer högtidliga stunder, då de inte önskar framhålla Europas koloniala, rasistiska och barbariska historia – är att framhäva Europas kulturella och idémässiga rötter i Renässansen, Upplysningen, Humanismen etc – och då skall vi tydligen enligt Herr Zelensky direkt tänka på Ukraina!

Ni är härliga tomtar!
Citera
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, och USA förlorade, i snitt, 3000 soldater om året. Ryssland kan ha förlorat mer än så i Ukraina, på bara en vecka!
Ryssen hävdar 500, Ukraina säger 4500. Det ligger antagligen någonstans däremellan ja. Jag skulle tro 1500. Ryssen hävdar tre gånger så lite och Ukraina tre gånger så mycket.
Citera
2022-03-02, 23:19
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ett menlöst inlägg. Du bemöter ingenting i sak.

USA är för övrigt den enda nation som har råd till längre militära kampanjer. Ryssland har det inte.

Menlösa inlägg står du för! Du slänger ut dig påståenden som du inte kan backa upp.

Jag ställde frågor, en viss skillnad. Men så långt tänkte du aldrig
Citera
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysturken
Det pissiga är att utan kärnvapen hade han inte haft mandat att hota en mygga. Riktiga skitvapen det där. Har förstört mycket trots att de inte använts på snart 80 år.

Innan invasionen trodde jag att Ryssland hade utvecklats mycket mer men nu har de visat att det du säger är sant. Mycket låg kvalité.
Vart fick de ens tag på kärnvapen, stöldgods eller?
Citera
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Han kanske har panik, han vet att han har 3 veckor på sig sen ska ryssarna ha sin löneutbetalning från pengar som inte finns. Startar han ett krig till så kan han skylla på det, för att löneutbetalningarna inte kommer.
.
Ja, troligen har Putin panik när det nu går långsamt i kriget, blir brutalt dyrt och det kommer hem döda ryska soldater.

Han har vad jag vet inga marktrupper placerade nära Sverige och Finland, sist jag hörde var 75% av de ryska trupperna runt Ukraina.

En av Sveriges högsta militära befäl sa i Rapport idag att Sverige har ganska bra förmåga att skjuta ned långdistans missiler över Östersjön.

Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Det Putin ska passa sig för är att båda länderna har kärringar till statsministrar och dom ska alltid vara motvals, då kan man nog räkna med att dom båda går med i Nato..

Sverige har en arg bitch till statsminister!
Bra
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ryssland har hotat alla länder som hjälper Ukraina. Sverige och Finland som är utanför NATO är sitting ducks för hoten.

Så är det ju men vill fortfarande ha lite klarhet. Man kan ju tycka att Maggan borde kräva ett förtydligande från henne
Citera
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Tillfångatgna Azov soldater idag i östra Ukriana. Lite snyftande och nedstämda miner. Är väl kallt ute.

https://twitter.com/200_zoka/status/1499141712152825861?t=SgFNDNo_-9853w4mHM5_Jg&s=19

Dom såg ut som hunsade hundar i ögonen.

Bra, nu går det snabbt frammåt.

Jag gissar på max 4 dagar innan alla Ukrainska styrkor gett upp.

Finns det någon bra karta för en överblick på läget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in