2024-10-10, 11:42
  #466369
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Hur jobbar de med sina problem? Det verkar som om de bara blir större och större ju längre tiden går. Demografin, geografin, ekonomin är några områden som verkligen ser illa ut. Vad blir kvar att börja med när vapnen slutligen tystnar? Med tanke på hur mycket befolkningen i Ukraina minskat är det svårt att tänka sig att alla fördärvade orter byggs upp igen.
Inte heller här angavs något argument på varför Ryssland bara har "vissa problem " men Ukraina är "faild" .
Du lyckas inte ens hänvisa till korruptionen i Ukraina som var grunden i frågan utan svamlar om en massa andra saker.
Det du nämner jobbasv det hårt med genom att bekämpa Ryssland.
Citera
2024-10-10, 12:03
  #466370
Medlem
Silfverryggs avatar
BOOM!
Invånare i byn Rodnikovy i ryska Adygeiska republiken evakuerades från sina hem på torsdagsmorgonen, rapporterade Reuters. Murat Kumpilov, chef för regionen, sade att orsaken till evakueringen var en brand som startades av en drönarattack.
...
Nära Maikop och Rodnikovyi ligger Hanskaya flygbas. Enligt den ryska Telegram-kanalen Astra säger öppna källor att Hanskaja-basen är en träningsbas för Krasnodars militära pilotskola.
Explosioner i området kan höras i videor som cirkulerar på sociala medier.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010689935.html

Hoppas det var en hel del ryska blivande stridspiloter som rök med som aldrig kommer kunna terrorbomba Ukrainas civila och annorstädes.
Citera
2024-10-10, 12:10
  #466371
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
BOOM!
Invånare i byn Rodnikovy i ryska Adygeiska republiken evakuerades från sina hem på torsdagsmorgonen, rapporterade Reuters. Murat Kumpilov, chef för regionen, sade att orsaken till evakueringen var en brand som startades av en drönarattack.
...
Nära Maikop och Rodnikovyi ligger Hanskaya flygbas. Enligt den ryska Telegram-kanalen Astra säger öppna källor att Hanskaja-basen är en träningsbas för Krasnodars militära pilotskola.
Explosioner i området kan höras i videor som cirkulerar på sociala medier.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010689935.html

Hoppas det var en hel del ryska blivande stridspiloter som rök med som aldrig kommer kunna terrorbomba Ukrainas civila och annorstädes.

Är det detta det talas om?

Around 1,300 people were evacuated in Russia after Ukrainian drones hit the "Khanskaya" military airfield in Adygea overnight. A fuel and lubricant storage facility was likely destroyed, says CPD head Kovalenko.

https://t.me/pilotblog/16376?single
Citera
2024-10-10, 12:24
  #466372
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Inte ens enligt Ukrainas uppblåsta siffror förstördes många stridsvagnar. Ryssland har fått effektiva motmedel mot drönarna nu.

Dom mobila hönsgårdarna syftar du på, eller?
Citera
2024-10-10, 12:26
  #466373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Visst, allt ser bra ut för Ukraina. Och för Ryssland tvärt om. Nej, Ryssland har stort stöd utanför västvärlden vars ekonomi utgör en allt mindre andel av den samlade världens. De aktuella konflikterna vi ser som leds av USA förefaller vara desperata galenskaper som snarast kommer att snabba på västvärldens försvagning.

Nej, Ryssland har stort stöd bland olika auktoritära regimer som ogillar västvärldens syn på demokrati och mänskliga rättigheter. Demokrati och mänskliga rättigheter är ju ett stort problem för de som vill styra utan att behöva bry sig om andra. Om Ryssland misslyckas med sin invasion riskerar det ju att stärka de demokratiska krafterna i världen, och det blir ett stort hot mot många regimer.

Därför stödjer många regimer Ryssland, även om stödet mest är passivt. Bara ett fåtal stater ställer sig ju aktivt på Rysslands sida. För det är ju inte många av de auktoritära regimerna själva som vill ha den ryska världsordningen. De riskerar ju själva att bli invaderade av en större granne som vill skydda någon etnisk grupp eller nåt sånt.
__________________
Senast redigerad av Auric 2024-10-10 kl. 12:30.
Citera
2024-10-10, 12:28
  #466374
Medlem
Snapcounts avatar
Se där ja.., glädjande nog så börjar leveranser att komma i tid :

Tsjekkisk-ledet ammunisjonsforsyning til Ukraina Det tsjekkisk-ledede initiativet for å levere ammunisjon av stor kaliber til Ukraina vil nå målet om å levere en halv million granater innen utgangen av året, sa den tsjekkiske statsministeren Petr Fiala på torsdag. Det melder nyhetsbyrået Reuters.

..och kanske kan ges en fortsättning :

Programmet kan også bli utvidet i fremtiden med deltakelse fra andre giverland, sa Fiala.

https://www.nrk.no/nyheter/krigen-i-ukraina-1.11480927

Zelensky är förövrigt på besök i 10 downing street, får se om något kan komma därifrån. Syns Starmer borde börja ta på sig lite mer av "ledartröja".
Citera
2024-10-10, 12:34
  #466375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Dom mobila hönsgårdarna syftar du på, eller?

Ukrainska drönare är primitiva och måste styras av radio (och sända tillbaka video, vilket avslöjar dem). Rysk-kinesiska drönare har AI och kan själva styra mot målet när det har pekats ut. Även om målet flyttas eller döljer sig med rök. Ingen radiosignal åt något håll avslöjar dem i slutfasen.
Citera
2024-10-10, 12:56
  #466376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Se där ja.., glädjande nog så börjar leveranser att komma i tid :

Tsjekkisk-ledet ammunisjonsforsyning til Ukraina Det tsjekkisk-ledede initiativet for å levere ammunisjon av stor kaliber til Ukraina vil nå målet om å levere en halv million granater innen utgangen av året, sa den tsjekkiske statsministeren Petr Fiala på torsdag. Det melder nyhetsbyrået Reuters.

..och kanske kan ges en fortsättning :

Programmet kan også bli utvidet i fremtiden med deltakelse fra andre giverland, sa Fiala.

https://www.nrk.no/nyheter/krigen-i-ukraina-1.11480927

Zelensky är förövrigt på besök i 10 downing street, får se om något kan komma därifrån. Syns Starmer borde börja ta på sig lite mer av "ledartröja".


Ja, det där är en riktig följetong, Från början, i februari i år, utlovade den tjecjkiske presidenten Pavel 800.000 artillerigranater inom några månader "bara vi kan sy ihop finamsieringen med några miljarder euro till". Senare lyftes antalet till en miljon, från "okända välgörare", länder utanför NATO som skulle sitta på väldiga lager av granater ich vara beredda att sälja dem billigt.

Jag visste nästan med en gång när jag hörde om dessa löften att det fanns väldiga portioner luft i det här och att det knappast kunde handla om en så snabb leverans av flera hundratusen granater. Men utspelet kom vid en tid när finansieringen av fortsatt stöd till Ukraina vacklade både i USA och i Bryssel, och man behövde förstås några stories som kunde ge intryck av oförfärad dådkraft. Litet senare visade det sig mycket riktigt att stora delar av de här väldiga "lagren av granater" inte handlade om verkligt existerande artillerigranater som kunde plockas från lagerhyllan, utan man hade smällt in väldiga mängder av framtida orders som kanske skulle kunna gå i tillverkning inom ett par år - om någon betalade för dem, alltså. En del av de granater som levererades inom ramen ölr det här gemensamma initativet i somras var i så dåligt skick att de måste kasseras eller repareras först.

Den tjeckiske presidenten gjorde vad politiker numera ofta gör. han snackade som en säljare och sade "vi gör det NU /inom ett par månader!" när det egentligen borde ha varit "vi har möjlighet att göra det längre fram, processen tar tid". Ni känner alla igen hur regeringar numera säger "NU ordnar vi en halv miljon nya jobb", "på tre månader fixar vi elkrisen", "NU blir Sverige världsledande på vindkraft med vår fina plan!" osv. Det är typiskt säljsnack helt enkelt.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2024-10-10 kl. 13:12.
Citera
2024-10-10, 13:06
  #466377
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Ukrainska drönare är primitiva och måste styras av radio (och sända tillbaka video, vilket avslöjar dem). Rysk-kinesiska drönare har AI och kan själva styra mot målet när det har pekats ut. Även om målet flyttas eller döljer sig med rök. Ingen radiosignal åt något håll avslöjar dem i slutfasen.

Det var väntat att en pro-rysk folkmordsvurmande kommunistjävel ljuger värre en bilförsäljare.
Ukrainian tech startups like Vyriy and Swarmer are building AI-powered drones to help the country combat Russia's ongoing invasion.
The drones can be deployed in fleets of dozens flying simultaneously, adapting to each other's movements and able to complete strikes or surveillance missions without continuous human involvement. Ukraine is looking to deploy autonomous drone fleets in the war, which Swarmer CEO Serhiy Kupriienko says requires automation at scale.
...
While some autonomous drones are still in development, others have already been used on the battlefield to take out Russian targets, according to CNN and the NYT. In April, CNN reported that Ukrainian AI-powered drones with machine vision have been targeting Russian energy sources, like oil refineries. Even autonomous weaponized helicopters are reportedly in the works, which would further lessen the need for direct human involvement in the ongoing war.
https://uk.pcmag.com/drones/153413/ukraine-builds-ai-drone-fleets-to-combat-russian-forces
Citera
2024-10-10, 13:33
  #466378
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, exakt - de var registrerade i mikrostater som Palau och St.Kitts and Nevis - typiska skatteparadis och tillhåll för bekvämlighetsflaggade skepp. Sänkta på väg mot Odessa. Hurra för att lasten (västliga missiler, tanks, artilleriladdningar och resevrdelar) nu är reducerad till högar med tiotusentals ton med skrot nere på Svarta havets botten!

Varför hurra? Vill du att Ryssland ska ha fritt fram med sina brutala härjningar i Ukraina?
Citera
2024-10-10, 13:37
  #466379
Medlem
Q.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, exakt - de var registrerade i mikrostater som Palau och St.Kitts and Nevis - typiska skatteparadis och tillhåll för bekvämlighetsflaggade skepp. Sänkta på väg mot Odessa. Hurra för att lasten (västliga missiler, tanks, artilleriladdningar och resevrdelar) nu är reducerad till högar med tiotusentals ton med skrot nere på Svarta havets botten!

Man vet inte längre om ni ryskäckel är ironiska eller bara korkade. Men om ni behöver attackera civila fartyg avsedda spannmål för att kunna rapportera in något av värde så kör på. Att nato-länder skulle transportera vapen via bosporen och Svarta havet faller på sin egen orimlighet när det finns flera landförbindelser att välja på. Men i den ryska dingdong-världen är väl allt möjligt att fantisera ihop.
Citera
2024-10-10, 13:50
  #466380
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det mesta av det här är i praktiken EU-tryckta euro-pengar.Mängden av frusen rysk likviditet som slussas vidare till Ukraina, eller för att "bygga upp Ukaina igen" kommer att vara försumbar. Det blir Europa som betalar, det vet alla.

Jag orkar inte riktigt bena ut för dig vad termen "att trycka pengar" (låta den egna sedelpressen rula) betyder i detta sammanhang, men alla som kan litet om nationelekonomi vet jag menar. Kallas även för QE (quantitative easing). EU-eliten dopar med Europas egna (lånade) pengar, det är i praktiken vad det rör sig om, och bygger därmed på sitt eget skuldberg. Ich nej, det kommer inte att hjälpa Ukrana till seger.
När du för minst andra gången på kort tid skriver ”Euro-tryckta, euro-pengar” visar bara att dina rödbruna åsikter har förblindat din förmåga att förstå vad nationalekonomi innebär.

Du ska dock ha cred för att du för en gångs skull inte förpestar ditt inlägg med en massa barnsliga emojis.
När tror du att den accelererande ryska inflationen övergår i hyperinflation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in