Citat:
Ursprungligen postat av
DirtyDiggerNick
OBS Jag är 1000% Anti Putin men försöker skapa mig en korrekt lägesbild.
Sen i eftermiddags så kan man se på bilder och videos att Ryska styrkor inte uppträder taktiskt på samma sätt som dagarna innan.
Som på bilden med fordonen på torget. Tyvärr så är de ju uppställda så för de känner sig trygga med situationen
Inga reguljära ukrainska styrkor verkar finnas kvar. Nu återstår att se hur effektivt insurgency kommer att vara i den staden.
Jag tror inte territorial defence kan ta tillbaka Kherson med manövrar.
En sak till som är värd att nämna:
Kherson är varken Kiev eller Donbass men lite mittemellan. D.v.s folk står bakom antingen Ukraina eller Ryssland så det är inte alla i staden mot Ryssarna.
Det stämmer säkert, tror civila trupper gör det bäst och ligga lågt med, jag tror man inte vill göra om misstaget som Debaltseve och få en inlåst ficka och bli kanonmat. Vi får se vad som händer med dem här nyockuperade områdena, man kommer säkert vilja ta hela kustvägen bort till Moldavien och det är möjligt att man lyckas med det. Men vilka länder ska erkänna dessa områden som Ryska eller whatever förutom Rysslands lydstater och kanske Kina och vad händer den dagen när Putin dör eller blir bortplockad från makten? Krim och Donbass tror jag aldrig kommer tillbaka till Ukrainsk ägo men jag är inte säker att så blir fallet med dessa nyockuperade områden med tanke på terrortaktiken som använts i detta krig. Så fort Stalin dog förkastades massa grejer och projekt han hade haft för sig som ingen hade vågat säga nej till och då var det ändå riktiga hardliners som tog över. Och sker det inte så kommer Kherson trots flera ryssspråkiga verkligen vilja tillhöra en stat som kommer fram tills Putin är borta vara lika utfryst som Iran,Nordkorea och Kuba