2022-03-02, 00:39
Medlem
likebananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Det där är intressant, för polacker är ju slav-germaner. Så västra ukraina befolkas av dessa medan de östra delarna befolkas av slaver. Min egen 5-öresanalys, men misstänker att det är så det är. Det förklarar värför de i västra ukraina tyr sig så mycket till väst och tvärtom i öst och söder. Konflikten är rasbaserad under ytan.

Hur tänker du nu. Språk utgör inte en ras.
Citera
2022-03-02, 00:40
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Clarke
Enligt denna karta är Kiyv snart helt omringat. Bara support från söder som saknas.

https://www.scribblemaps.com/maps/vi...Ukraine/091194

Vet du om det att ändra så att textern är på Engelska?
Citera
2022-03-02, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likebananas
Hur tänker du nu. Språk utgör inte en ras.

Du ser väl skillnad på germaner och slaver, eller? Det är ganska distinkt.
Citera
2022-03-02, 00:41
Medlem
Ryssland har nu säkerställt att Krim efter 8 år har vattenförsörjning från dnieper.

https://www.spacedaily.com/reports/R...rimea_999.html

Ett sekundärt mål. Känns som att Ukraina framöver inte kommer att ha kontroll över floden dnieper. Så gränsen kommer ligga väster om dnieper.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karppa
Tror du Ryssland vill dela Ukraina med ett NATO-land?

Nej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Kan inte Polen och Ryssland dela på Ukraina. Polen får tillbaks delar som tidigare tillhörde Polen.
Istället för Ukraina så hade vi velat ha Moskva, innan Tsaren tog den från oss.
Citera
2022-03-02, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
OBS Jag är 1000% Anti Putin men försöker skapa mig en korrekt lägesbild.

Sen i eftermiddags så kan man se på bilder och videos att Ryska styrkor inte uppträder taktiskt på samma sätt som dagarna innan.

Som på bilden med fordonen på torget. Tyvärr så är de ju uppställda så för de känner sig trygga med situationen

Inga reguljära ukrainska styrkor verkar finnas kvar. Nu återstår att se hur effektivt insurgency kommer att vara i den staden.

Jag tror inte territorial defence kan ta tillbaka Kherson med manövrar.

En sak till som är värd att nämna:
Kherson är varken Kiev eller Donbass men lite mittemellan. D.v.s folk står bakom antingen Ukraina eller Ryssland så det är inte alla i staden mot Ryssarna.

Det stämmer säkert, tror civila trupper gör det bäst och ligga lågt med, jag tror man inte vill göra om misstaget som Debaltseve och få en inlåst ficka och bli kanonmat. Vi får se vad som händer med dem här nyockuperade områdena, man kommer säkert vilja ta hela kustvägen bort till Moldavien och det är möjligt att man lyckas med det. Men vilka länder ska erkänna dessa områden som Ryska eller whatever förutom Rysslands lydstater och kanske Kina och vad händer den dagen när Putin dör eller blir bortplockad från makten? Krim och Donbass tror jag aldrig kommer tillbaka till Ukrainsk ägo men jag är inte säker att så blir fallet med dessa nyockuperade områden med tanke på terrortaktiken som använts i detta krig. Så fort Stalin dog förkastades massa grejer och projekt han hade haft för sig som ingen hade vågat säga nej till och då var det ändå riktiga hardliners som tog över. Och sker det inte så kommer Kherson trots flera ryssspråkiga verkligen vilja tillhöra en stat som kommer fram tills Putin är borta vara lika utfryst som Iran,Nordkorea och Kuba
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Det där är intressant, för polacker är ju slav-germaner. Så västra ukraina befolkas av dessa medan de östra delarna befolkas av slaver. Min egen 5-öresanalys, men misstänker att det är så det är. Det förklarar värför de i västra ukraina tyr sig så mycket till väst och tvärtom i öst och söder. Konflikten är rasbaserad under ytan.

Fast det där med att öst och syd skulle vara så värst pro ryskt är mest ett hitte på. Är en minoritet som är pro ryska .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Nope, krigstillståndet som vi skulle fått, men Sovjet valde att sno dessa pengar, och sen har de även mördat vår underjordiska regering och tillsatt en marionettregering i Warszawa.

Vi har levt 44 år i Östblocket, och vi vet vad det betyder att vara Rysslands lydstat.

Släpp det. Bättre att få tillbaks lite mark.
Citera
2022-03-02, 00:43
Medlem
Ukrainsk drönare nedskjuten. Kaotic är nya LiveLeak.

https://www.kaotic.com/video/04ad9b7b_20220301063311_t
Citera
Medlem
likebananass avatar
Citat:
Du ser väl skillnad på germaner och slaver, eller? Det är ganska distinkt.

Jag tror du har missuppfattat Coon, om du nu utgår ifrån det. Blandar du ihop Nordic, East Baltid, Med, Alpinid, Dinaric etc med språk nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Istället för Ukraina så hade vi velat ha Moskva, innan Tsaren tog den från oss.

Du har storhetsvansinne nu. Nöj er med det lilla ni kan få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in