Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Jag tror, som du, att det inte går att räkna på hur litet Ukraina klarar sig med eller hur mycket de behöver för att vinna över Ryssland. Däremot är det naturligtvis viktigt att balansera vapenleveranserna så att Ryssland inte anser sig stå inför ett seriöst hot om en total förlust, dvs det "existentiella hot" som man har som en av gränserna för kärnvapenanvändning.
Att Ukraina på egen hand och med egna medel slår ut rysk infrastruktur (raffinaderier t ex) är i detta fall något helt annat än om USA, Frankrike eller England skickar effektiva vapen och uppmuntrar Ukraina att skada Ryssland med dessa. Här handlar det ju inte om vad VI tycker, utan om sk "kremlologers" uppfattning om hur Rysslands militära och politiska ledning skall tänkas agera.
Jag håller med, det är ju inte så att de räknar antal granater och kan förutsäga exakt hur bra eller dåligt Ukraina kommer att lyckas; men de avväger vilka nya förmågor de skall ge, vilka nya vapensystem; och hur många av dem. Olika länder gör olika bedömningar där Tyskland och USA varit de mest försiktiga (Inga kryssningsrobotar). Länderna ger nog också olika förbehåll gällande om de får använda vapnen mot ryskt territorium.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jack.Elam
Från artikeln
Hundratusen per styck och förmåga att färdas i stim, eller varför inte på ledd? Låter som någonting militären kan tänkas vara intresserad av för att hindra fientliga fartyg att färdas dit dom vill. Skala upp dom till torpedstorlek eller större och låt dom färdas ut till angiven plats, väl där lägger dom sig på botten och väntar. Vid behov kan dom återvända till basen för att ladda batterierna.
Jag är säker på att militärindustrin redan forskar på detta och kommit mycket längre. De har ju redan torpederna och miniubåtarna, de skall "bara" ge dem AI.