2024-03-03, 18:52
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
visst bjuder ukraina på motstånd men utan mer hjälp? hur länge till kan dom fortsätta? ryssland kommer inte kunna ta ukraina om vi fortsätter skicka vapen men hur länge gör vi det? mer och mer ser ut och bli som putin tänkt och det är jävligt farligt.
Julian Röpcke, är det du?

Skämt åsido: lite väl alarmistiskt, kan jag tycka. Det lär knappast bli vapenleveranserna och dess vara eller ej som avgör kriget i Ukraina när det kommer till kritan. Jag tänker så här:

— Inflödet har inte varit konstant och Ukraina har trots det klarat sig över förväntan väl.
— Det är bara ett par vapentyper som påverkat förloppet på ett mer dramatiskt sätt i kritiska situationer. Att ukrainarna hade tillgång till Stinger i inledningen på invasionen är det kanske viktigaste exemplet på hur västerländska vapen förhindrat en ukrainsk katastrof (dock i kombination med många andra faktorer).
— Ukraina avverkar knappast sina västerländska vapen på löpande band och har mycket kvar som redan levererats.
— Ukraina behöver framför allt ammunition. Det har blivit som ett ledmotiv under kriget fram till i dag.
(Lägg luftvärn till det!)
— Det är nog egentligen bara flyg, typ F-16, som gäller om man ska lyckas vända den negativa utvecklingen i dagsläget.

Med det sagt är det inte negativt för Ukraina med det materiella stöd landet får. Det är bara inte som att allt står och faller med det.
Senast redigerad av Blot-Sven 2024-03-03 kl. 18:55.
Citera
2024-03-03, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men gud. Det är väl ingen som tror att Ryssland utgör ett hot idag? Vilket är tur, för att rusta upp etc lär ta några år. Och förr eller senare kommer Ryssland också ha rustat upp och vara sugna på att våldta igen.

Det är då vi måste vara beredda
fast det är för att vi är korkade och följa rysslands spel plan du tror inte ryssland har räknat med deta. nästa grej kommer inte utspela sig som ett konvesionelt anfall mot baltländerna. det vinner inte ryssland men kan han först splitra Nato med tex kärnvapen vilket jag tro det finns möjligheter och göra med. så kan han sedan ta baltländerna.
Nato står i vägen för hans framtida planer med sitt soviet då måste han få bort nato.
Citera
2024-03-03, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag tror inte sanktionerna och inställningen till Ryssland blir bättre om de mot förmodan skulle "vinna" i Ukraina.

Ytterligare länder skulle gå med i NATO och Ryssland skulle pressas ytterligare när de stängs in av NATO samt stängs ute från den fria världshandelns.
Vilken fria världshandel pratar du om? Finns det ens någon sådan i västvärlden? Ryssland har extremt mycket naturtillgångar så de klarar sig alltid..
Citera
2024-03-03, 19:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
fast det är för att vi är korkade och följa rysslands spel plan du tror inte ryssland har räknat med deta. nästa grej kommer inte utspela sig som ett konvesionelt anfall mot baltländerna. det vinner inte ryssland men kan han först splitra Nato med tex kärnvapen vilket jag tro det finns möjligheter och göra med. så kan han sedan ta baltländerna.
Nato står i vägen för hans framtida planer med sitt soviet då måste han få bort nato.

Inte för att jag kategoriskt utesluter det du säger, men jag tvivlar som sagt på såna mångdimensionella planer. Krigets utveckling tycker jag motsäger det.

Sen att du och Cucken sitter och dunkar varandras ryggar… Nåt skaver här
Citera
2024-03-03, 19:01
Medlem
Citat:

Att Putler skulle få invadera Baltikum i fred är inte ett realistiskt scenario tycker jag. Sverige kommer ju till och med ha stationerade trupper i Baltikum inom en snar framtid.
Citera
2024-03-03, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoenlai
Den så kallade massaker ja. Jajamän. Det där har jag hört talas om och jag tror inte på någon massaker.
ja nu sker ju massaker ofta på ryska värnpliktiga utan utbildning.
Citera
2024-03-03, 19:02
Medlem
Silfverryggs avatar
Synd att det gick inte att få denna artikel auto-översatt, men det visar hur striderna pågår i Ukraina
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010228110.html

"Oleksandra, 25, är prickskytt i Ukrainska armén".

"En farlig situation har blivit kvar i Oleksandras minne. Under hård strid Kring Charkiv var hennes enhet ca 800 meter från Ryska ställningar.
Motståndares prickskytt lade märke till att det rörde sig i området och började skjuta mot dem. När soldaterna gömde sig i skyttegraven, började ryssarna först avfyra k-pistar, sedan artilleri och till sist från flygplan.
Enligt Oleksandra överlevde mirakulöst alla. Enligt Oleksandra siktade ryssarna inte på enheten direkt utan lät artilleriet sikta på en bredare område.
På grund av detta förstördes även i området civila hem. Ilta-Sanomat har inte kunnat verifiera självständigt denna specifika händelse".

"Oleksandra säger i intervjun att Ryssland är ett land som "njuter av att döda och erövra grannländer".
Enligt henne kommer Ryssland inte att ändra på sig, och om andra länder inte hjälper Ukraina att stoppa den (Ryssland), kommer den att fortsätta dess destruktiva erövring.

Oleksandra önskar att världen förenas så att både Ukrainas och Rysslands ursprungsbefolkning kan erhålla sin frihet.

- Jag gissar att även där vill man ha frihet. Ryssarna rensar ut kultur och blandar folk så att människor inte längre vet vilka de är. De förstör våra nationella kulturskatter. Det är farligt. Jag ville stoppa detta, vilket ledde till att jag gick med i armén".

(min översättning).
Citera
2024-03-03, 19:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Men snälla lilla rara rara du.
MAGA-Mike vägrar att ta upp en omröstning om paketet till Israel, Taiwan och Ukraina, där Ukraina skulle få 61 miljarder dollar.
Han gör detta på order av Trump.

Nu håller man på med en skrivelse som ska tvinga MAGA-Mike att tillåta en omröstning.
Detta tar 30 dagar och sedan har vi en omröstning och Ukraina har sina pengar.

Se där.., det har jag missat !

(prisa herren, sjung hans lov..., hallelujah !)
Kommer du ihåg.., eller helst om du har en länk på detta ?
Citera
2024-03-03, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Inte för att jag kategoriskt utesluter det du säger, men jag tvivlar som sagt på såna mångdimensionella planer. Krigets utveckling tycker jag motsäger det.

Sen att du och Cucken sitter och dunkar varandras ryggar… Nåt skaver här
säger inte att jag har rätt heller men det är så jag skulle gjort om jag va putin och ville ha ett nytt soviet och bryta väst dominas.
Citera
2024-03-03, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du har gått oå Ukropropagandan.Som sagt om Ryssarna ville ta kål på så många civila som möjligt så skulle de givetvis kunna göra det..

De skjuter ju bevisligen rätt in med raketer in i städerna. Du lurar ingen genom ditt tramsande. Hur kan du ens se dig i spegeln?
Citera
2024-03-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Har ryssarna övertag i luften? Ukraina skjuter ju ner ett ryskt flyplan per dag. Minst.
Nej, det har de inte gjort.

Det har skjutits ner något enstaka, men det beror på att Ryssarna kan röra sig mycket friare i luftrummet nu och därmed har mycket flyg i luften. Flyget stödjer marktrupp, bekämpar radaranläggningar osv.

Betar också av på Ukrainarnas/USA's depåer osv., vilket har gått bra ett tag nu.
Citera
2024-03-03, 19:28
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
3 år krig hur mycket tror du ukraina har kvar? ammo lär gå åt i rasande takt jag tror inte heller själva vapenststemen är viktiga utan ammo till dom det är det som är grejen hur många 155mm granater har man kvar? dom säger själva att det börjar bli akut och deta kan falla samman rätt fort om det blir allt för dåligt. pansarskott hur många har man kvar? osv
Två år har gått, men absolut. Ammunition, ammunition, ammunition. Nu är vi ju inne i ett sånt här kritiskt skede igen. Ukrainarna ska gräva ned sig och ryssarna flyger mer, förlorar attackflyg, etc. Pansarskott/manpads, portabelt luftvärn och även artilleri skadar inte. Min åsikt är egentligen att vi kan skicka allt vi har och producera nytt. Haubits 77 är det ex. inget större fel på — skicka samtliga som finns kvar i bruksskick. Frankrike har också en drös av dem, om jag inte missminner mig.

Sen måste Ukraina se till att genomföra den där större mobiliseringen nån gång. Och göra nånting åt sitt militära ledarskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in