Synd att det gick inte att få denna artikel auto-översatt, men det visar hur striderna pågår i Ukraina
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010228110.html
"Oleksandra, 25, är prickskytt i Ukrainska armén".
"En farlig situation har blivit kvar i Oleksandras minne. Under hård strid Kring Charkiv var hennes enhet ca 800 meter från Ryska ställningar.
Motståndares prickskytt lade märke till att det rörde sig i området och började skjuta mot dem. När soldaterna gömde sig i skyttegraven, började ryssarna först avfyra k-pistar, sedan artilleri och till sist från flygplan.
Enligt Oleksandra överlevde mirakulöst alla. Enligt Oleksandra siktade ryssarna inte på enheten direkt utan lät artilleriet sikta på en bredare område.
På grund av detta förstördes även i området civila hem. Ilta-Sanomat har inte kunnat verifiera självständigt denna specifika händelse".
"Oleksandra säger i intervjun att Ryssland är ett land som "njuter av att döda och erövra grannländer".
Enligt henne kommer Ryssland inte att ändra på sig, och om andra länder inte hjälper Ukraina att stoppa den (Ryssland), kommer den att fortsätta dess destruktiva erövring.
Oleksandra önskar att världen förenas så att både Ukrainas och Rysslands ursprungsbefolkning kan erhålla sin frihet.
- Jag gissar att även där vill man ha frihet. Ryssarna rensar ut kultur och blandar folk så att människor inte längre vet vilka de är. De förstör våra nationella kulturskatter. Det är farligt. Jag ville stoppa detta, vilket ledde till att jag gick med i armén".
(min översättning).