2024-03-03, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Rysslands mål är att splitra oss säger dom att dom inte kommer skicka några mot vissa länder så får många länder en bra anledning att smita undan.

Turkiet och Ungern med flera har ju visat tydligen att dom kör sin egen agenda.
Jag tror att flera kommer smita undan, men låt dom smita. Om Baltikum, Polen, dom nordiska länderna, UK, Tyskland och Frankrike etc. inte smiter undan så får ryssen tillräckligt med problem oavsett.
Citera
2024-03-03, 17:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vi får se jag tror inte det spelar någon som helst roll vilken som vinner i Ukraina för att det handlar inte om Ukraina utan om nato och usa.
Och är putin beredd att testa vliket jag tror han är så kommer han göra det hur endade är vi då igenkligen?
Frankrikes president sa att det inte var någon omöjlighet med trupper i Ukraina vilket svar fick han av dom andra?
Jag tror putin kommer testa och jag tror tyvärr att han har rätt ochså vi är inte så enade som vi vill få det och framstå.

Ja det tror du. Jag tror Nato inte spelar någon som helst roll här. Som motiv för invasion alltså. Nato har aldrig krökt ett hår på Sovjet eller Ryssland. Och då har ändå Nato haft direkt landgräns mot Ryssland sedan det bildades.

Btw läser jag alltid ditt nick som Mrs Harp Angel.
Senast redigerad av Clay Allison 2024-03-03 kl. 17:44.
Citera
2024-03-03, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja det tror du. Jag tror Nato inte spelar någon som helst roll här. Som motiv för invasion alltså. Nato har aldrig krökt ett hår på Sovjet eller Ryssland. Och då har ändå Nato haft direkt landgräns mot Ryssland sedan det bildades.

Btw läser jag alltid ditt nick som Mrs Harp Angel.
När nato har fallit om det gör det då kan ryssland tvinga andra länder att göra lite allt möjligt. Flera andra gamla öststatsländer lär gå över till putins gäng instället för oss.

Du ser inte den större bilden i det?
Citera
2024-03-03, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocuckad
Exakt så. Alla är jättetuffa men ingen vill göra en genuin uppoffring. Ty, Sverige har inte ens slutat köpa gas som är av ryskt ursprung.

Så här ser det ut i Sverige i många frågor, tänk bara invandringen och vården. Många experter och andra insatta varnar, men byråkratin är så gigantisk att man helt enkelt inte kommer någonvart.
Jupp och så här kommer det se ut nästa gång med.
Vi vek ner oss och lämnade Ukraina i sticket varför skulle vi inte göra det med ett nato land om insatserna är högre exakt så resonerar putin nu

Ser man inte deta så är man bra naiv
Citera
2024-03-03, 18:01
Medlem
Citat:
Jupp och det är vi inte. Ryssland har ändå valt rätt tid för deta europa är svaga militärt idag. Kanske inte så svaga som folk tror vi är ändå starkare än ryssland i ett konventionellt krig.
Men vi är tok beroende av usa och det ser vi idag är farligt inte för att dom sviker men om dom gör det.
Tråkigt nog kommer nog inget hända vi är rätt nöjda med tillvaron här.

Citat:
Ett splitrat europa och usa. Jag tror man måste förstå att deta inte handlar om någon land bit i Ukraina utan politiska mål att stoppa väst dominans i världen.
Det gör man genom att splitra europas länder och splitra kopplingen mellan usa och europa. När man kommit så långt så då kan ryssland utöva mycket kraftigare påverkan på europa.
Nästa steg blir att förstöra handeln på något sätt.

Exempel
Vi ser att vi inte hjälper Ukraina tillräckligt för att vinna inte idag alla fall. Om ryssland skickar en icbm in i tex finland säger vi hur många tror att vi faktist inleder ett kärnvapen krig med ryssland? Jag tror faktist många länder skulle dra sig.
Ryssland kanske säger att dom garanterar att inte skicka några på uk frankrike eller usa. Men dom kommer använda dom mot Finland. Läger någon sig i så används dom mot dom ochså.
Hur många världsledare tror du säger fack it och kör?
Svarar vi inte med kärnvapen så är nato en död allians.
Nato backas upp av usas kärnvapen om ryssland säger att dom inte kommer skicka dom dit utan bara på europa?
Svarar biden med kärnvapen mot ryssland och förintar halva usa med då?
Är man beredd att använda dom så ser jag många möjligheter att splitra Nato. Det är exakt därför jag ser det farliga i deta veka svar ryssland fick i Ukraina.

Rent politiskt fick ryssland det svar dom ville. Hur många dom dör i Ukraina skiter nog både Nato och Ryssland i igenkligen.

Nu behövs det ingen politiskt debatt, opinionsmätningar, omröstningar och väntan på utredningar för att NATO ska svara med kärnvapen om ett NATO-land blir angripet av kärnvapen. De politiska besluten är redan fattade, i sådana fall skulle det handla om ordervägran i de egna leden - men det har man nog redan tänkt på under de senaste 70åren och har således inbyggd redundans att ordern faktiskt verkställs, det är ju t.o.m så illa att det inte heller går att backa om en sådan order ges.

Det är detta som är MAD och det ruggiga i att det är automatiserat och ostoppbart händelseförlopp. Går det av så går det av helt enkelt.
Citera
2024-03-03, 18:03
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
UTÖVER Ryssland så fanns några till!
Tror USA och UK?

Kina och Frankrike gjorde några löften i separata dokument om jag minns rätt.
Citera
2024-03-03, 18:03
Medlem
Vaginalketchups avatar
Underbara förluster för ryzzorcherna.

Man absolut allt går enligt plan🤡

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/IbWGbPMOFW
Citera
2024-03-03, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Werner.Sombart
När jag säger "krossas" så menar jag att Ukraina som nuvarande statsbildning kommer upphöra. När då? Ge kriget ett år eller två så tror jag vi är vid faktum.
Nja, EU klarar nog självt av att hålla Ukrainas ekonomi igång utan alltför stor märkbar skillnad, får de bara tillräckligt med ammunition klarar de sig nog betydligt längre. När väst väl tar tag i det militära biståndet och ger dem vad de behöver lär ryssen få problem
Citera
2024-03-03, 18:06
Medlem
Något nytt om USA:s vapenstöd? Eller om Putins nyttiga idioter i representanthuset?

USA tappar ansiktet inför hela världen just nu. Hur länge ska det hålla på?

Har de råd med ett till magplask efter att de lämnade Afghanistan till talibanerna? Vem kommer lita på USA om de sviker även Ukraina, särskilt efter alla höga brösttoner om "as long as it takes"? Inte många.

Kommer Sydkorea lita på att USA har deras rygg mot Nordkorea? Kommer Taiwan lita på skydd mot Kina? Kommer någon ö.h.t att lita på det framöver?
Senast redigerad av Chillgren 2024-03-03 kl. 18:09.
Citera
2024-03-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Något nytt om landsförrädarna i kongressen?

USA tappar ansiktet inför hela världen just nu. Hur länge ska det hålla på?

Har de råd med ett till magplask efter att de lämnade Afghanistan till talibanerna? Vem kommer lita på USA om de även sviker Ukraina? Inte många.

Kommer Sydkorea lita på att USA har deras rygg mot Nordkorea? Kommer Taiwan lita på skydd mot Kina?
just presis man måste se den större bilden i deta. Putin vill ha ett nytt soviet där dom bestämmer det är hans mål inte nå landområden i ukraina.
hur många gamla soviet stater står kvar på våran sida när det inte är säkert om dom får hjälp?
frankrikes president förtydligade något mycket viktigt för putin därför kom avlysningen i tyskland nu man sår ett för av tvivel sedan saltar man.
Citera
2024-03-03, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ja det verkar inte finnas något motstånd alls längre mot ryssarna, dom tar alltmer mer territorium nu hela tiden.
Bara där i området vid Avdiivka har ryssarna tagit väldigt mycket nu på kort tid.
visst bjuder ukraina på motstånd men utan mer hjälp? hur länge till kan dom fortsätta? ryssland kommer inte kunna ta ukraina om vi fortsätter skicka vapen men hur länge gör vi det? mer och mer ser ut och bli som putin tänkt och det är jävligt farligt.
Citera
2024-03-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Nu behövs det ingen politiskt debatt, opinionsmätningar, omröstningar och väntan på utredningar för att NATO ska svara med kärnvapen om ett NATO-land blir angripet av kärnvapen. De politiska besluten är redan fattade, i sådana fall skulle det handla om ordervägran i de egna leden - men det har man nog redan tänkt på under de senaste 70åren och har således inbyggd redundans att ordern faktiskt verkställs, det är ju t.o.m så illa att det inte heller går att backa om en sådan order ges.

Det är detta som är MAD och det ruggiga i att det är automatiserat och ostoppbart händelseförlopp. Går det av så går det av helt enkelt.
det är ändå något land som ska leverera kärnvapnen säg att finland blir angripet direkt efter kriget är slut i ukraina. och ryssland säger att dom inte vill någon annan något. skickar usa tyskland turkiet eller vem det blir sina stridsflyg och bombar ryssland? det är tanken jag vet men någonstans hjälper vi inte ukraina mer än så här vem startar ett kärnvapen krig med ryssland?

hur tror du ryssland tänker? dom gnällde lite men lät oss vinna. putin kommer testa nato efter ukraina och han kommer lägga upp det typ så här han kommer att ta ut ett land och säga att hjälper någon deta land blir det kärnvapen krig. sedan använder han kärnvapen kanske nato svarar då vet han 1 smäll i ett stort ryssland gör varken från eller till.
hur många länder tror du faller ur nato och inte vill gå i kärnvapen krig med ryssland? jag kan lova dig att det blir ett par.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in