Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-01, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubizek
Dumheter, franska främlingslegionen är en enhet direkt underställd Frankrikes armé. Frankrike deltar inte i striderna, och därför deltar inte främlingslegionen. Föredetta, ej kontrakterade legionärer kan såklart delta i striderna, många legionärer kommer ifrån Östeuropa.

Om jag förstod det rätt så får de som har ukrainskt påbrå och är en del av franska främlingslegionen åka till kriget om de vill. Annars har du rätt.
Citera
2022-03-01, 18:29
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Den allsmäktiga ryska armén, min herrar, som lämnar en full laddad TOS-1A thermobaric MRL till den ukrainska armén. Bara vända på den och sikta mot konvojen. Alltså vad är det för fel på ryssen???

https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1498697710429425672

Felet är väl att logistiken har brutit samman. Över hela Ukraina ser man övergivna fordon, hela konvojer och ryska soldater som ger sig. Inte pga att de är slagna i strid utan därför att de övergivits av Putin och de ryska generalerna. Bränslet är slut. Maten är slut. USA uppger nu också att det är just därför konvojkön utanför Kiev bara växer. De kan inte rycka fram pga bränslebrist. Operationen har varit extremt dåligt planerad och man har bara skickat in en massa värnpliktiga utan nån plan, utan förberedelser och utan att informera soldaterna om att de invaderar ett grannland. Tusentals värnpliktiga har dödats.. Kan tänka mig att moralen hos de ryska angriparna sjunker snabbt nu.
Senast redigerad av fernebo 2022-03-01 kl. 18:33.
Citera
2022-03-01, 18:29
Medlem
nousernameneededs avatar
Tänk er Ukrainas president hålla ett sådant tal för det utländska volontärerna

https://www.youtube.com/watch?v=FC1e1BINTTM
Citera
2022-03-01, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Är vi inte i krig? Det tolkar jag det som i alla fall!

Putin har gått "all in", eftersom han inte ser någon annan möjlighet!

Utfallet kan bli på två sätt:

1. att nato backar från den ryska gränsen.

2. eller ta och syna Putin och se om han bluffar?
DEFCON-1 innebär att fienden har missiler med kärnvapen redo att avfyra när som helst.

1. NATO kommer aldrig backa från ryska gränsen. Då hade de lika bra kunnat backa ut från Polen, Slovakien och Baltikum helt.

2. Detta alternativ känns riskabelt, men den mest lämpliga. NATO väntar bara på att en missil ska landa nära gränsen, eller att ett ryskt eller vitryskt plan närmar sig NATO-gränserna.
Citera
2022-03-01, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Jag hoppas USA kommer ingripa genom NATO.. dessvärre tror jag inte det ..utan Ukraina kommer bli ockuperat av Ryssarna... tyvärr..
Nej.

Allt talar för att NATO inte blandar sig in.

Och att Ukraina bjuder på hårt motstånd så att det blir en lång och utdragen konflikt.
Citera
2022-03-01, 18:31
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Här är en bild av hur det ser ut vad gäller kärnvapen:

https://fas.org/issues/nuclear-weapons/status-world-nuclear-forces/
Häftigt att Pakistan har 165 medan Indien bara har 160.
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Sanslöst asså.

Tyskarna hade bättre logisitik även vid slutet av kriget. Hur lyckas man vara så jävla värdelösa? Typiskt ryskt beteende. Orden "kvalitet" och "effektivitet" är inte direkt sammankopplade med ryssarna.

Det är faktiskt mycket överaskande. Nog är krig svårt. Men man har ju någonsans i bakhuvudet ändå förvänta sig att ryssland med sin stora militärstyrka och sin stora areal vore någorlunda kapablia till duglig logistik.

Man kan ju helt klart ana utifrån detta att hela militärorganisationen är så enormt korrupt att det helt enkelt inte fungerar att bedriva krig som man bör förvänta sig. Hela situationen ger ju ekon från finska vinterkriget.

Det måste ju någonstans göra lite ont i den ryska folksjälen där många (vad jag tror) kanske skäms över mycket med ryssland och dess misär men de iallafall har en kompetent och mäktig armé.
Citera
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappelius
Kan någon konfirmera om detta stämmer?

Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Den allsmäktiga ryska armén, min herrar, som lämnar en full laddad TOS-1A thermobaric MRL till den ukrainska armén. Bara vända på den och sikta mot konvojen. Alltså vad är det för fel på ryssen???

https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1498697710429425672

Hoppas det är sant.

Om det är sant så är den med all sannolikhet saboterad så att dom spränger sig själva när dom försöker att avfyra den.
Citera
2022-03-01, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Efterbliven85
Det kommer inte att hända,det är självmord.

Självmord för vem? Putin är 70 år. Får bara hoppas
Citera
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad hände med hon med flätor och folkdräkt som var aktiv i ukrainsk politik för några år sedan?

Yulia Tymoshenko. Hon var fängslad ett tag har jag för mig...
Citera
Medlem
serbisknegers avatar
Här har vi en hög med ryska krigsfångar

https://twitter.com/i/status/1498703452784021505
Citera
Medlem
Fan också jag får ingen överblick i tråden och vägrar läsa Aftonhoran.

Jag tror det är bra att den stora kolonnen sitter som en propp. Den Ukrainska armén har större bekymmer och naturligtvis arbetar den ukrainska staben hela tiden med att få information. Men Ukraina ser ut att ha lite problem i söder men jag tror ändå att man kan bemästra detta, man får in mer och mer vapen och till slut så är det motivationen som avgör kriget.

Det har inte alls gått som Ryssland vill och moraliskt sitter dom i en fälla. Jag skulle kunna tänka mig att till slut Kina får medla mellan parterna eftersom Joe Biden och tyske Schultz är så värdelösa och Boris Johnson är bakfull vissa dagar.

Men alltsammans är tråkigt för nationen Ukraina som utsattes för denna skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in