2023-12-20, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken77
Absolut inte klarlagt. Mycket tyder på att det var en false-flag för att styra upp antiryskt sentiment.

Nej, ingenting tyder på det.
Citera
2023-12-20, 00:25
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det är ju bra att du länkar in en video, som du uppenbarligen sätter tilltro till, som förklarar att Moskva hotade med att använda kärnvapen för att behålla det de säger sig ha "annekterat" i Ukraina.

Har inte du hållit på i månader, sida upp och sida ner, och argumenterat tvärtom mot den videon som du länkade?

Sedan pratar Zelensky inte om kärnvapenattack utan förebyggande attack med konventionella vapen. Som jag förstår det. Även om han inte är glasklar vilket är dåligt.
*PS Sedan har han ju inga kärnvapen, så vad han säger i denna fråga är inte relevant. Har någon som HAR kärnvapen hotat att använda dessa? Förutom Putin då.

Tycker verkligen det är jättetydligt vad han menar. Han uppmanar ju NATO till pre-emptive strikes. Direkt komiskt att när men ”debunkade” detta så fick man det till att han avsåg ”economic strikes”. Men visst, fortsätt du med en dåres envishet hävda något annat. Tror många klarar av att bilda sig en uppfattning om detta.

Sen behöver jag inte hålla med ett skit i övrigt om vad som sägs i videon utan det relevanta är ju delen med Zelinskys tal.
Citera
2023-12-20, 01:00
Medlem
Ojdå. Ryssarna kör nån slags propaganda push just nu på sociala medier. Tiktok svämmar över blandannat. Vad är det som sker just nu?? Detta måste vara styrt från högsta ledningen i Ryssland.

Ukraina måste svara. Svag begåvade och mycke invandrare i Sverige är mycket mottagliga för denna ryska propaganda.

Måtte Ukraina hålla fronten och slakta enorma mängder ryssar. Putin verkar vädra att ryssen får nått genombrott nånstans.

Måtte Ukraina kämpa!!
Citera
2023-12-20, 02:01
Medlem
Drozds avatar
Tiggarkungen Zelenskyjs regim ska alltså mobilisera ytterligare en halv miljon man som kanonmat i Washintons proxykrig:

https://www.bbc.com/news/world-europe-67767246

Till sista ukrainare, rakt in i kaklet...
Senast redigerad av Drozd 2023-12-20 kl. 02:05.
Citera
2023-12-20, 02:11
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Tiggarkungen Zelenskyjs regim ska alltså mobilisera ytterligare en halv miljon man som kanonmat i Washintons proxykrig:

Har du någon koll på hur många de har mobiliserat så här långt?
Citera
2023-12-20, 02:20
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Tror det är jättefarligt att ”tolka” saker efter eget huvud när vi pratar om kärnvapen. Hade väst på riktigt trott att de förelåg ett kärnvapenhot så hade vi agerat. Militärt ser man inte att det finns ett direkt hot om detta. Sen får du gärna ihop med Aftonbladet fantisera ihop något annat som inte har med verkligheten att göra.

Delvis har ju väst agerat genom att inte agera som de annars hade kunnat göra.
Vapenstödet till Ukraina har ju varit en långsamt upptrappning från främst defensiva till mer starkare offensiva vapen, och mycket för att man inte vågat på ge för kraftiga saker då man behövt känna efter med tån var Rysslands red lines ligger i praktiken.

Det har ju visat sig med tiden att dessa red lines inte triggat kärnvapen, men det har alltid funnits en viss återhållsamhet just för att Ryssland har kärnvapen och inte riskera WW3.
Hade Ryssland enbart haft konventionella vapen är jag övertygad om att NATO för länge sedan hade gjort betydligt mer mot Ryssland, men man vill inte ge Putin en ursäkt att hävda "existentiellt hot" där kärnvapen får användas.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
...
När det gäller Bucha så är det ju en helt annan fråga där de två olika sidorna för fram helt olika stories. Jag har aldrig sagt att ryssarnas version stämmer utan bara konstaterat att några på riktigt opartiska i frågan har inte fått tillgång (nä Soros-sponsrade NGOs räknas tyvärr inte). Jag har vidare bara konstaterat att Bucha var extremt positivt med avseende på stödet till Ukraina vid den tidpunkten och samtidigt väldigt dåligt för Ryssland. Därför är det utifrån det perspektivet inte särskilt logiskt att det gick till så som väst påstår. Jag tycker inte det, ni får gärna tycka annorlunda men jag har inte hört andra argument än dåraktiga där man har en förklaringsmodell som bygger på att ryssar är onda icke-människor. Det köper jag tyvärr inte.

Nu tycker jag för all del att man får ifrågasätta officiella narrativ om man vill, och själv lade jag t.ex. ner en hel del tid för att gå igenom förintelse-revisionisters argument att förintelsen inte ägt rum, eller åtminstone i betydligt mindre omfattning. Min slutsats blev dock att argumenten är svaga och de är stollar som ser omvärlden som en stor konspiration, som tilldelas betydligt mer agenda än den faktiskt har.

Med det sagt har jag ännu inte läst igenom all bevisföring om Bucha, och inte kan säga saker med samma säkerhet. I brist på det ser jag dock det betydligt mer sannolikt att Ryssland varit den fula fisken då mycket talar för dess nackdel.

Bl.a. har Rysslands soldater i gammal god tradition sedan lång tid tillbaka av att svina runt extra mycket bland civila, och då de inte ens nämnvärt värderar människoliv bland sitt eget folk värderas nog knappast civilt "fiendefolk" ´mycket alls.

Ryssland har dessutom en gammal god tradition att ständigt ljuga, och människorättsorganisationer har sedan lång tid tillbaka kunnat konstaterat att det är en typisk handling för Ryssland att reflexmässigt förneka massakers oavsett hur starka bevisen är. De är dessutom duktiga på att uppfinna icke-existerande massakers och övergrepp där exempelvis det stora "folkmordet" av rysk-talande i Ukraina ju saknat all verklighetsförankring.

Det finns tillräckligt mycket bevisning för internationell efterlysning av Putin vilket man inte hade gjort om bevisen var luft, men i slutändan är det förstås Haag som får göra slutgiltigt avgörande.
(Man kan naturligtvis hävda att Haag är styrt av färdig agenda, vilket revisionister också säger om Nurnbergs-rättegångarna, men starka påstående kräver starka bevis).

Så ja, ifall man i verkliga livet har en konflikt mellan två parter där den ene blivit häktad i sin frånvaro, har en historik av liknande brottslighet, samt vara notoriskt opålitlig i sina uppgifter, då känns det åtminstone betydligt rimligare att den personen är skyldig även om man förstås inte kan veta till 100% än.
Citera
2023-12-20, 02:25
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Har du någon koll på hur många de har mobiliserat så här långt?

Över en miljon man alla gånger, ackumulerat över tid.
Citera
2023-12-20, 02:39
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:

15-25% i strid så 150.000 - 250.000 ukrainare som är begravda (förutom civila) om man lyssnar på dig! Eller har ryssarna tagit kål på alla utanför striderna också?

Men jag gissar på att det var något du gissade dig fram till? Inget du har koll på?

Läste du artikeln du länkade till, i övrigt? Ja, det kanske du gjorde men inget du förstod så mycket av?
Senast redigerad av CanisMinor 2023-12-20 kl. 02:49.
Citera
2023-12-20, 02:41
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:

Hur många har Putin mobiliserat i Il Khanatet Moskva?
Citera
2023-12-20, 03:34
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:

Ryskt tvärtomspråk och ryska lögner. Zelensky är ingen tiggarkung för att han samlar medel för att försvara sitt land. Tycker du han ska bemöta ryssarna med slangbellor när han har många och mäktiga vänner? Är inte Putin en tiggarkung? Han måste böna och be sina skurkkompisar om hjälp och trixa för att undvika sanktionernas effekter. Washingtons proxykrig? Vad otroligt svårt ni har att erkänna något som alla vet, vilket är att Ryssland anföll Ukraina och att USA har inget med Kremls beslut att göra. Du gör bort dig.
Citera
2023-12-20, 03:59
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Du delar ju hans åsikt Om du inte nyligen fått en Lidnersk knäpp
Nä. Detta är min position:
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Citera
2023-12-20, 04:16
Medlem
snake65s avatar
Citat:

Är inte tiggare kungen Putin när han står på sina knän och ber hjälp av Nordkorea
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in