Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-01, 09:14
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Alla krig glöms bort, inte minst USA-s. Vem fan snackar idag om att USA mördade 30.000 barn i Irak?
En lögn blir inte en sanning bara för att du och Jan Guillou upprepar den.
Citera
Medlem
Motti Tactics - How The Finns Destroyed Soviet Divisions

https://www.youtube.com/watch?v=yHrndb0oZEc

Motti-taktiken var en stridsmetod som kom att bli världsberömd 1939. Fienden som stockat sig på vägen inringades i mindre mottin som en efter en förintades. Det mest kända exemplet från modern tid är vinterkrigets strider längs Raate-vägen, men modellen användes överallt där situationen gjorde det möjligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Alla krig glöms bort, inte minst USA-s. Vem fan snackar idag om att USA mördade 30.000 barn i Irak?
Länka källa på 30k barn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Militärstrategiskt kan det vara klokare att börja bomba bakifrån i kolonnen. Det kan skapa verklig stress och panik hos ryssarna.

vet vi om konvojen utsatts än eller gör inte ukraina något åt den,? tänker dom borde veta att den är på gång för längesen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Ukrainska folket är ett stolt folk dem kämpar för sin egen demokrati och att dem kan få leva i frihet det räcker jävligt långt, Ryssarna har inte samma moral riktigt det är lite hipp som happ så dem möter ett motstånd dem inte väntat överhuvudtaget!

Man ser ju bara Ryssarna tar sig INTE in i Kiev utan dem blir bortkörda som om det inte vore något alls, Strida gata för gata det är så jäkla jobbigt och den Ukrainska armén har övertaget totalt sett i de striderna och där av så klarar dem inte av inta Kiev!
Vi får hoppas tiden står på Ukrainas sida. Putin ville ju få till snabb seger och ett kuvat Ukraina men hittills har ju han inte lyckats särskilt bra. Så hur brutalt det än låter så kanske ukrainarna i slutändan tjänar på att inte lägga ner vapnen.
så kan ukrainska styrkor istället fortsätta bromsa ryssj-velns framfart i landet så mycket man bara kan och lite till med allt fler stupade inkräktare som följd samtidigt som sanktionerna från "allierade" väst får verka och föröda den rysk ekonomin kan vara om inte ett vinnarrecept så ett överlevnadsrecept för fortsatt suveränitet och fortsatt demokratibygge.
Citera
2022-03-01, 09:15
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Symbolhandlingar vet jag inte. Man vidtar de åtgärder som gör att Ryssland inte får betalt för sina varor. Man plockar bort försäljning av varor från Ryssland och varor till Ryssland.

Det gör man i Väst, men Rysslands kunder ligger främst österut. Sen vet man ju inte vilka affärer Ryssland gör med Väst, utan insyn under bordet.
Sen räcker det med 45 dollar fatet för oljan för att Rysslands budget skall gå ihop. Oljan ligger runt 100 idag.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
har ens Ukraina några drönare kvar ? är inte alla nerpangade?

Så sent som igår eftermiddag utförde TB2 uppdrag bla när man tog ut över 100 ryska pansarfordon i utkanten av Lebedyn
Citera
Medlem
De lärde oxå
"Allt är inte svart och vitt, andra sidan älskar sina barn med , så ta reda på information själv innan du beslutar ngt"

Jag vet vilka länder jag kommer slåss för men det skriver jag inte här... men Ukraina/Ryssland är inte ngn av de korrupta staterna

Problemet med detta krig är om jag ser med ryska ögon så skulle jag inte heller vara så glad över Ukrainska planer. Försök tänka lite mindre "vad jag tycker är ok" och försök lyssna på din motståndare

NATO/Ryssland får man göra som Israel/Syrien = Purple line vad är problemet?

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jättefint av dina förfäder. Man hade dock trott det skulle avslutas med att nu tar du upp facklan och gör något praktiskt.

Det är inte Putins försvarsmakt som är i fokus. HAn bedriver nu ett anfallskrig mot Ukraina, och ja, hittills verkar iaf den både trött och dålig.
Citera
2022-03-01, 09:16
Medlem
När går ukraina över till gerillakrigsföring ? tänker dom kommer nog aldrig sluta kämpa.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ryssland fortsätter bomba civila mål inne i Kharvik nu på morgonen

https://twitter.com/i/status/1498549006322053120
Sägs att det är/var en myndighetsbyggnad
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Militärstrategiskt kan det vara klokare att börja bomba bakifrån i kolonnen. Det kan skapa verklig stress och panik hos ryssarna.

Ingen tokig tanke, logistiken dit fram blir ju drabbad även då. Tänkte bara att själva kollonen skulle mera "stanna upp" ännu mer om man gick på "spetsen".
Citera
2022-03-01, 09:17
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
De var någon snubbe på TV 4 som sa för några dagar sen att Putin hade lovat Kina att kriget ska vara avslutat den fjärde Mars .Är det någon mer som vet om detta? Konvojen närmar sig Kiev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in