2023-09-26, 12:20
Medlem
Stämmer detta så är det ytterligare ett bevis på kaos i leden. Tydligen ska officerare i Ryssland sålt information till Ukraina eftersom de ej fått lön på ett bra tag.

https://www.businessinsider.com/russian-officers-sold-black-sea-fleet-intel-ukrainian-fighters-report-2023-9?utm_source=reddit.com&utm_source=reddit.com&r=US &IR=T
Citera
2023-09-26, 12:25
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Så kan det vara men det som gör det hela lite mer oroande är att det för några dagar sedan dök upp andra drönarklipp där man släppte granater mot rysk trupp, vilket förstås är helt ok, men sedan fortsatte att släppa fler granater flera gånger mot soldater som var sårade och utslagna och när motståndet upphört. Det är knappast förenligt med Genèvekonventionen.
...
Nja, nu är jag absolut inte någon expert på Genevekonventionen men jag tror att det är stor skillnad på att angripa soldater som försökt ge sig eller exempelvis vårdas på sjukhus, från att i en stridsituation säkerställa att "avsluta jobbet" där det är oklart om skadade kan ställa till något mer jävelskap.

Däremot kan jag som parantes säga att jag personligen tror att avsluta jobbet i flera fall kan vara en välgärning för de svårt skadade soldaterna. Vissa svåra skador kan man ha dugliga utsikter att hämta sig ifrån ifall nödvändig vård sker i tid, men ryssarna har inte direkt utmärkt sig i att prioritera god sjukvård för skadade soldater.

Skador på människokroppen från drönarattacker kan vara väldigt omfattande, där det kanske tar flertal timmar innan man dör utan vård, och kan bli väldigt plågsamma timmar.
Citera
2023-09-26, 12:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det är inte första gången jag ser något dylikt och det är inte någon ”specialregel” för drönare som jag försöker tillskapa. Drönare medger bättre möjlighet att observera i vissa situationer, reglerna är desamma som gällt mycket länge nu. Samma regler gäller idag för en drönaroperatör som förr gällde för en eldobservatör och fortfarande gäller. Som före detta eldobservatör vet jag också väl att det varierar vad man kan se och att det naturligtvis är så att man ibland har otillräcklig information, ibland felaktig och ibland händer saker snabbt. De klipp jag refererade till är inte någon sådan situation. Det är ukrainska drönare som klipper till en grupp ryska soldater som står grupperade i formation skithög vid ett stridvagnsvrak. De slår ut några av soldaterna direkt. En ryss börjar med sin AK skjuta mot en av drönarna, utan framgång. En annan drönare släpper några granater mot honom och någon till när han ser ut att vara nere och explosioner och fragment ser ut att träffa även de sårade ryssarna bredvid honom. Det är ett helt ok agerande eftersom han var en kombattant som utgjorde ett hot och de sårade och utslagna drabbades sekundärt. Men därefter, när motståndet upphört och det bara är sårade ryssar som ligger och vrider på sig, de som alls rör sig, så fortsätter drönarna att observera och att släppa granater mot redan utslagna ryssar. Det är inte förenligt med Genèvekonventionen precis som det inte hade varit ok att vid ett infanterianfall gå runt och knäppa de sårade och utslagna soldaterna eller att bekämpa dem med handgranater när de redan är utslagna. En sårad som är hors de combat får inte direkt bekämpas. Spelar ingen roll om det sker med drönare eller direkt på plats med automatkarbin. Om de drabbas sekundärt när du bekämpar ett tillåtet mål, som vid en pågående skyttegravsstrid som du beskriver, så är det en helt annan sak, men det var alltså inte fallet i de senare skedena i filmklippet.

Självklart sker krigsbrott och detta kanske var ett sådant, jag kan ju bara se den ihopklippta, inzoomade, filmen och vet inte vad drönaroperatören har sett (D.v.s. bara bättre efterhandsdokumentation än vi har från den gamle artilleriobservatören) . Jag trodde du hade någon generell eller principiell tanke.
Citera
2023-09-26, 12:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men i vilket fall har ”någon” klippt ihop materialet så attacken ser helt överlagd ut. Och Ukraina släpper inte ifrån sig något som inte granskats. Alltså anser de antingen att detta inte är ett brott, eller att de struntar i det. Och om det skulle visa sig vara ett brott - tycker ändå att det argumenterats rätt övertygande i denna tråd med citat ur Genèvekonventionen - så kan det vara kontraproduktivt.

Ja de skulle ju inte ha gjort den filmen och inte släppt den. Tyvärr kommer både ukrainare och ryssar göra det misstaget när det är hundratusentals individuella soldater som håller på och krigar. Informationskontrollen blir inte total, och det är väl bra att krigsbrott dokumenteras. Det kanske leder till att färre begår krigsbrott.
Citera
2023-09-26, 12:31
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Jag har inte påstått att det alltid är lätt, tvärtom har jag sagt att det nog oftast är svårt pga bristfällig information, anfallstempo etc. Men ligger man och hovrar med drönare och observerar och sedan släpper granater mot soldater som man kan se är sårade, vilket man kan i det klipp jag refererar, och inte gör mer än ligger och vrider sig, en försökte få på sig en torniquet eftersom han såg ut att ha svåra benskador, så är det högst sannolikt fråga om krigsbrott på samma sätt det är krigsbrott om man som infanterist skjuter på sårade utslagna fiender ”för säkerhets skull” när man intagit ett anfallsmål och striden är över. Du kan tycka vad du vill om detta, men det är så här krigslagarna ser ut och det är också på det viset man i väst utbildar och tränar den som är satt att leda förband. Om Ukraina börjar att systematiskt agera på annat vis så kommer de få allvarliga problem med materialförsörjningen.
Om ryssfan rör på sig så är han ett legitimt mål. Skadade ryssar kan sättas in i tjänst på nytt, döda kan inte det. Du verkar inte begripa vad krig går ut på. Vill ryssarna leva så kan dom vända vapnen emot sin egen militärledning, alternativet är att dom likvideras.
Citera
2023-09-26, 12:42
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Självklart sker krigsbrott och detta kanske var ett sådant, jag kan ju bara se den ihopklippta, inzoomade, filmen och vet inte vad drönaroperatören har sett (D.v.s. bara bättre efterhandsdokumentation än vi har från den gamle artilleriobservatören) . Jag trodde du hade någon generell eller principiell tanke.

Om man på film kan observera något visst, tex att soldater är sårade och utslagna så krävs det nog en hel jäkla massa motbevisning för att man skall utgå från att det man ser på film inte stämmer. På samma sätt avkräver jag ryssen bevisning för hans lösa påståenden om att det funnits ammunitionslager eller artilleri vid sjukhus han bombat, vilket ryssen aldrig går iland med att visa eftersom rysk militär systematiskt bekämpar sjukhus, sjukvårdspersonal, sjuktransporter mm. Jag hoppas att det inte handlar om systematik i krigsbrott från ukrainsk sida med dessa drönare, men det är oroande att vi nu sett flera filmer på kort tid. Den ukrainska ledningen borde göra något åt saken innan de får allvarliga problem. Det är väl ungefär min hela poäng.

Edit - förtydligande
Senast redigerad av MrEGrey 2023-09-26 kl. 12:52.
Citera
2023-09-26, 12:48
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Om ryssfan rör på sig så är han ett legitimt mål. Skadade ryssar kan sättas in i tjänst på nytt, döda kan inte det. Du verkar inte begripa vad krig går ut på. Vill ryssarna leva så kan dom vända vapnen emot sin egen militärledning, alternativet är att dom likvideras.

Trams. Det finns inget västland som utbildar sin militär på det sättet eller låter den agera på det sättet och om Ukraina skulle göra det på systematisk nivå så skulle de förlora det stöd de har och får. Finns inte en chans att t.ex. Tyskland eller EU eller för den delen Sverige skulle kunna fortsätta ge militärt stöd om den ukrainska armén systematiskt sköt sårade och utslagna fiendesoldater. Enstaka händelser då och då är en sak, systematiskt agerande en annan.
Citera
2023-09-26, 12:49
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Sjukvårdspersonal blir inte tillåtna mål enbart av den anledningen att de bär personligt vapen, se första Genèvekonventionen artikel 22.
F.ö. låter det väl långsikt att kombattanter i stridens hetta tar sig/har tid att klassificera vapnen som handeldvapen eller ej vid rekognoserat mål. F.ö. får Åkl, vid en tänkt krigsbrottstribunal ett löjets skimmer över sig om hen bygger åtalet på ett förvirrat resonemang om vad som är personligt handeldvapen.

Att det är tillåtet att skjuta skallen av människor på den ena sättet men inte på det andra visar på absurditeten att reglera den besinningslösta brutaliteten i krig.
Senast redigerad av Taggad 2023-09-26 kl. 13:06.
Citera
2023-09-26, 12:55
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
Ryssarnas Tobleronetänder mot stridsvagnar verkar rätt ihåliga..?
https://twitter.com/mr_gh0stly/status/1706252335100379155

Det påpekades redan när Surovkinlinjen började byggas att draktänderna i princip var verkningslösa då de förutom verkade vara av låg kvalité så förankrades de inte öht .

Det cirkulerade otaliga videoklipp av linjens byggande när inhyrda arbetare i princip knuffade ut draktänder från flaket på en lastbil och bara körde vidare ( tanken var säkert god men fältarbetet fick underkänt )

Kan garantera att ryska förband är lika mycket offer för sina egna fältarbeten som ukrainarna är ( Noll koll på minfält / omotiverade soldater samt usla minkartor )
Citera
2023-09-26, 12:56
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pstvftr
Det alla som sympatiserar med Ryssland inte förstår är att västvärlden kommer aldrig tillåta att Ukraina förlorar det här kriget.

Det som Ukronasse-kramarna inte förstår att Västs (=USAs) mål är enligt USAs egna utsagor inte att försöka få Ukraina vinna. Målet har hela tiden varit att använda Ukraina för att försvaga Ryssland. Vilket bevisligen har misslyckats.

Citat:
Förutom att Ukraina har ett moralisk övertag

Hur då? Vad visar att de har moraliskt övertag?

Citat:
och självklar rätt att försvara sitt land

Citat:
Det har dom.

Citat:
har hela västvärlden med sina överlägsna resurser investerat så mycket i detta krig att de aldrig kommer låta Ryssland vinna.

Ryssland producerar mer vapen och ammunition i snabbare takt än vad det kollektiva väst klarar av och kommer inte att få slut vapen.

https://www.csis.org/analysis/russia-isnt-going-run-out-missiles

Citat:
Putin ville gå till historien och det kommer han göra men knappast på det sätt han tänkte…..

Putin lade fram de exakta målen med sin SMO – Försvara Donbas som dagligen utsattes för terrorbombningar av Ukraina, avmilitarisera och de-nazifiera Ukraina. Resten av världen, alltså de 85% som inte tillhör väst och inte är hjärntvättade av västerländsk mainstreammedia har redan fattat och förstår vad Putin gör. Putins stöd ute i världen är starkare än någonsin.

Citat:
I varje regionalkonflikt i Afrika eller på annat ställe i världen kommer inte någon vilja vara den sida som blir beroende av vapen- eller ekonomiskt stöd från Ryssland.

Afrikanska länder hyllar Ryssland och Putin. Till och med i afrikanska länder som inte har särskilda avtal eller samarbete med Ryssland viftar vanligt folk med ryska flaggor.

Citat:
[Om tio år kommer Ukraina vara medlem i både Nato och EU, var Ryssland befinner sig vill man knappt tänka på men kanske inom något program för återuppbyggnad och anpassning.

Det lilla som blir kvar av Ukraina kommer aldrig att vara med i NATO. Ryssland kommer fortsätta att ta avstånd från Europa nu när de insett att de inte behöver EU.
Citera
2023-09-26, 12:59
Medlem
skogsmarans avatar
En reflektion jag har, mitt i all tragik, är att det är intressant att vi tycker lite olika men samtidigt kan ha en öppen debatt om detta.

Det ena landet i denna konflikt slåss man för sin fortsatta och framtida rätt att tycka olika och för ett samhälle där man på ett fredligt sätt kan byta ut sina ledare.
Förlorar man så blir det som i det andra landet, där öppen politisk diskussion i princip är förbjuden och politisk opposition straffas med fängelse.

Edit: felstavningar
Senast redigerad av skogsmaran 2023-09-26 kl. 13:09.
Citera
2023-09-26, 13:14
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
F.ö. låter det väl långsikt att kombattanter i stridens hetta tar sig/har tid att klassificera vapnen som handeldvapen eller ej. Åkl vid ev, krigsbrottstribunal får ett löjets skimmer över sig om hen förirrar sig i listandet av vad som är handeldvapen eller personligt.

Eldhandvapen eller personliga vapen är sådana som inte kräver en besättning eller en servis. Det är inte okända begrepp varken militärt eller rättsligt. Bestämmelsen har funnits sedan 1864 års Genèvekonvention och överfördes till 1949 års konvention så det är ju inte direkt nyheter. Det finns förstås gränsfall, t.ex. gränsen mellan en lätt och en medeltung kulspruta och hur man skall se på en tung kulspruta om den är fordonsmonterad men överlag är det inte särdeles knepigt. ”Trådsanningen” som verkade etableras och som jag invände mot var dock den att sjukvårdspersonal inte fick vara beväpnad om den skulle vara skyddad enligt konventionen. Det stämmer inte då konventionen uttryckligen tillåter sjukvårdspersonal att bära vapen för sitt eget skydd eller för skydd av sårade som de vårdar utan att de förlorar sitt skydd enligt konventionen. Om du har problem med den definitionen så är det inte mitt fel utan något som du förslagsvis får ta upp med de stater som undertecknat konventionen utan att se det du påpekar som ett hinder för ratifikation. Jag är inte helt uppsjungen på ratifikationsstatusen men tror det är mig veterligen alla existerande självständiga stater i världen som ratificerat konventionen, plus några stater som inte längre existerar, tror det är cirka 200 stater som ratificerat första Genèvekonventionen. Blir det knepigt ibland? Ja. Kommer reglerna alltid följas? Nej. Kommer alla som bryter mot reglerna lagföras? Nej? Är det ett argument mot vad som är lagligt? Nej, precis som det inte plötsligt är lagligt att skjuta folk i Sverige bara för att en massa gängmedlemmar börjat skjuta vilt omkring sig de senaste åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in