2023-09-22, 19:32
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Ja Sverige lär inte protestera mot detta!

Faktum är väl att Sverige själva redan har påbörjat utbildning av ryska piloter.

Tjeckerna räknar kanske med att få köpa/hyra modernare JAS till bra pris som ersättning för deras äldre JAS om de skänker dessa till Ukraina?

Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Nej verkligen inte!

Det sändes för flera månade sen en intervju med en utbildare på Saabfältet i Linköping som berättade om utbildningen på JAS och tidshorisont mm.

Bla berättade han att det skulle räcka med 3 månaders utbildning för att ukrainarna skulle kunna flyga planet i luftförsvarsläge, vilket ju är akut med alla attacker med robotar som ryssen ständigt genomför.
Ett bra tillskott till allt annat LV som skyddar Ukraina idag

Inget scoop alltså..
Hade Sverige utbildat ryska piloter hade det varit ett scoop.
Men vi fattar att du menade Ukrainska piloter.
Senast redigerad av Knut-Anne 2023-09-22 kl. 19:34.
Citera
2023-09-22, 19:35
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Hur många ukrainska soldater har dödats?

[Massa text där förluster jämförs med den stormakt som förlorade minst antal man i WW2]
Dags med förhandlingar ...
Skillnaden mellan Ukraina och Ryssland är i det här avseendet att ryssarna inte har några amputerade eftersom deras skadade dör pga usel fältsjukvård. Det är upp till Ukraina när de vill förhandla, inte dig.
Citera
2023-09-22, 19:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Om det stämmer, hur allvarligt är det i praktiken att höga befäl där? De flesta har väl någon vice-person som är lika insatt som högsta befälet och som kan ta över? Och, i ryska militären så har ju inte de högsta befälen utmärkt sig positivt i särskilt hög grad fram tills nu, så kanske ryssen t.o.m. vinner något på att Ukraina fimpar deras högsta höns?

Psykologiskt stor betydelse tror jag, Ryssland framställs som förlorare, och även höga officerare inser att de kan dödas i självmordskriget mot Ukraina. Samt i kontoret fanns säkert en massa datorer, register och annat som används för att leda flottan; och många andra militärer ansvariga för ledningen där.
Citera
2023-09-22, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Folkrätten ger fullt stöd till Ukraina att slå inne i Ryssland. Det som har hänt rent juridiskt är rätt straight-forward, en stat har anfallit en annan stat och det är nu ett krig mellan två länder.

Man har trots det undvikit det då man värderat narrativet att man endast försvarar sig som mer värdefullt. Då är man genuina offer i omvärldens ögon och har bättre förutsättningar för stöd, både politiskt och militärt/ekonomiskt. Sen har man slagit till inofficiellt i Ryssland ändå, i ett försök att äta kakan och ha den kvar. Dessa attackar har dock varit mer småskaliga och symboliska, eller rättare sagt demonstrativa.

Min personliga bild är att detta var rätt tänkt, men att strategin nu kan överges. De vänner Ryssland har över världen sätter inget som helst värde i folkrätt, etik och liknande frågor, så att upprätthålla narrativet om en stat som försvarar sig spelar ingen roll. Tvärtom tror jag till och med man skulle kunna vinna opinion på attacker inne i Ryssland. Det utmålar Ukraina som kraftfulla, vilket är ett språk rysstrollen, Mellanöstern, Trump-supportrar och liknande faktiskt pratar.

Jag skulle till och med vilja gå så långt som att säga att attacker inne i Ryssland kan vara nyckeln till seger för Ukraina. Här gör det ont på riktigt för Putin, på ett sätt som inte kan mätas i pengar eller militära resurser.

Det viktiga för Putin är att han kan kan visa för sin befolkning att det är värre för människorna i Ukraina. Att tro att fredsförhandlingar kommer leda till någon lösning är bara att glömma.

Även om Ukraina kommer till sist kommer besegra Ryssland på slagfältet och befria sitt land tror jag att slutet ändå kommer bli att regimen i Ryssland faller samman och det är det som gör att jag tvärtemot alla experter tror att detta kommer få ett snabbt slut.
Citera
2023-09-22, 19:40
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Minimala skador enligt ryssarna trots att halva byggnaden är borta. Nu var det ju dessvärre flottans kontor och den ryska flottan har ju på sista tiden haft "lite otur" och är väl inte istånd att göra annat än att attackera obeväpnade fraktfartyg.
Det låter ju så alltid! Ryssen ljuger ju även om de vet att de ljuger.

Tänk kryssaren Moskva!

Där var det bara en brand om bord som släcktes, sen att de gick för egen maskin mot Sevastopol, Sen att de fick bogsering och allt var under kontroll.

Sen sjönk Moskva i en storm på Svarta havet som då hade en vindstyrka på 8 m/s

Alla sjömän överlevde, men enbart 1/3 del var med på medaljutdelningen och ett hundratal anhöriga undrar fortfarande var deras söner tagit vägen...
Citera
2023-09-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Om det stämmer, hur allvarligt är det i praktiken att höga befäl där? De flesta har väl någon vice-person som är lika insatt som högsta befälet och som kan ta över? Och, i ryska militären så har ju inte de högsta befälen utmärkt sig positivt i särskilt hög grad fram tills nu, så kanske ryssen t.o.m. vinner något på att Ukraina fimpar deras högsta höns?

Högsta hönset i den ryska armén våldtar och rånar den under sig för lunchpengar, den som blev rånad gör samma sak med den under sig själv igen, och så här fortsätter det ner till dom meniga nyankomna soldaterna. Dom lägst ner på stegen våldtar, rånar och dödar civila då det inte finns militärer att våldföra sig på.
Officerare håller all information undan officerare under sig i fruktan för att dom klantar till det lite mindre än vad du själv gör. På så sätt kanske man inte hamnar i ett läger i Gulag i alla fall på ett tag.
Så här fungerar det överallt i Ryssland, något alla kan se nu for tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Hur många ukrainska soldater har dödats?

Amputations in Ukraine are as widespread as in the trenches of World War I due to Russia's heavy use of mines and artillery: report
https://www.businessinsider.com/amputations-ukraine-levels-not-seen-since-world-war-i-report-2023-8?r=US&IR=T

Before the war, Ukraine had several thousand amputations annually. That figure has risen to around 50,000 since the start of the war, 17 months ago, the outlet said.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/antalet-amputerade-i-ukraina-rusar-fler-an-britterna-under-andra-varldskriget

Fler än britterna under andra världskriget

Hela 15 000 personer har amputerats i Ukraina under första halvåret 2023, enligt Ukrainas hälsodepartement. De har inte uppgett hur många av dem som är soldater, men en stor majoritet är sannolikt det.

Det kan jämföras med de 12 000 brittiska soldater som amputerades under de sex år de utkämpade andra världskriget.

https://en.wikipedia.org/wiki/United_Kingdom_casualties_of_war

Antal döda brittiska soldater under andra värdlskriget var 387 700 så man tar dom siffrorna ovan så kan man räkna ut på ett ungefär hur många ukrainska soldater som dött hittills. Dividera sedan med två eftersom man har bättre skydd idag men det blir många ändå om man räknar med 30 000 amputeringar. Jag lämnar det som en räkneövning för er om ni vågar räkna ut det.

Dags med förhandlingar ...
…och äntligen kom trådens industri- , folkrätts-, vapen-, taktik- analys-och krigsexpert in i tråden.
Har du några data hur det ser ut på den ryska sidan?

Dina analyser har ju här i tråden hittills varit enastående… gör mig inte besviken Moretex

Jag tror inte att jag är ensam om att respektera dina expertkunskaper i alla trådar där du hyllar diktaturer.
Vad tror du samarbetet med det högteknologiska Nordkorea kommer att leda till?
Blir det ett samarbete som teknologiskt kommer att köra över resten av världen?

Kommer de tillsammans att skapa en ny variant på en kommunistisk värld där de blandar Juche, stalinism och fascism?
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Denna här träffen med missilen är ju ruskigt misstänkt en Taurus alltså. Kan Scalp attackera såhär ens?? Hela huset åt helsike direkt!!

https://x.com/bayraktar_1love/status/1705272881876287571

Ser ut som en attackvinkel på ca 75 grader.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-09-22 kl. 19:45.
Citera
2023-09-22, 19:43
Medlem
Jack.Elams avatar
https://twitter.com/nexta_tv/status/1705275135588966665
Citat:
The moment of a missile hit the headquarters of the Russian Black Sea Fleet

Some Ukrainian media are reporting that Russian Black Sea Fleet Commander Sokolov may have been killed as a result of an AFU missile strike. However, there is no official confirmation of this information either from the Russian side or from representatives of the Ukrainian authorities at the moment. The Russian Defense Ministry initially reported that one person was killed in the strike on the Black Sea Fleet headquarters in Sevastopol, but later the ministry clarified the wording and said that the person was "missing".

Kolla runt hörnet, han kanske hade gått ut för att röka?
Citera
2023-09-22, 19:44
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Hade Sverige utbildat ryska piloter hade det varit ett scoop.
Men vi fattar att du menade Ukrainska piloter.
He he Absolut!

Ibland går det för fort!

Tack för rättning.

Jag utgår att ingen köpt mitt misstag och att vi slipper se vatniks hävda detta!
Citera
2023-09-22, 19:47
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Denna här träffen med missilen är ju ruskigt misstänkt en Taurus alltså. Kan Scalp attackera såhär ens?? Hela huset åt hellsike direkt!!

https://x.com/bayraktar_1love/status/1705272881876287571

Ser ut som en attackvinkel på ca 75 grader.

Sådana där precisionsattacker gör en riktigt glad och upprymd.

Som jag skrev tidigare en RIKTIGT bra start på helgen
Citera
2023-09-22, 19:55
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Psykologiskt stor betydelse tror jag, Ryssland framställs som förlorare, och även höga officerare inser att de kan dödas i självmordskriget mot Ukraina. Samt i kontoret fanns säkert en massa datorer, register och annat som används för att leda flottan; och många andra militärer ansvariga för ledningen där.
Ja detta måste ju vara ett av de värsta bakslagen för ryska flottan!

Dels att man innan fått flera örlogsfartyg totalförstörda och flera andra svårt skadade och omöjligt att reparera då dockorna i Sevastopol var förstörda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in