Citat:
Ursprungligen postat av
Pstvftr
Tror folkrätten ger Ukraina stöd att attackera mål inne i Ryssland eftersom det är Ryssland som attackerat Ukraina. Till skillnad mot Ryssland sysslar inte Ukraina med terrorism mot civila. Putin är så körd.
Folkrätten ger fullt stöd till Ukraina att slå inne i Ryssland. Det som har hänt rent juridiskt är rätt straight-forward, en stat har anfallit en annan stat och det är nu ett krig mellan två länder.
Man har trots det undvikit det då man värderat narrativet att man endast försvarar sig som mer värdefullt. Då är man genuina offer i omvärldens ögon och har bättre förutsättningar för stöd, både politiskt och militärt/ekonomiskt. Sen har man slagit till inofficiellt i Ryssland ändå, i ett försök att äta kakan och ha den kvar. Dessa attackar har dock varit mer småskaliga och symboliska, eller rättare sagt demonstrativa.
Min personliga bild är att detta var rätt tänkt, men att strategin nu kan överges. De vänner Ryssland har över världen sätter inget som helst värde i folkrätt, etik och liknande frågor, så att upprätthålla narrativet om en stat som försvarar sig spelar ingen roll. Tvärtom tror jag till och med man skulle kunna
vinna opinion på attacker inne i Ryssland. Det utmålar Ukraina som kraftfulla, vilket är ett språk rysstrollen, Mellanöstern, Trump-supportrar och liknande faktiskt pratar.
Jag skulle till och med vilja gå så långt som att säga att attacker inne i Ryssland kan vara nyckeln till seger för Ukraina. Här gör det ont på riktigt för Putin, på ett sätt som inte kan mätas i pengar eller militära resurser.