2023-09-17, 08:19
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Är det vettigt? Om man vill hålla avstånd till Ukraina så bör Sotji vara lämpligaste hamnen. Azovsjön kan väl snart nås av ukrainskt raketartilleri? Fast det bör bli svårare att styra in sjögående drönare från ukrainskkontrollerat område till Azovsjön.

Sotji har en liten trevlig marina som är perfekt för fritidsbåtar. Närmaste örlogshamn är Novorossijsk, dit de flesta ytstridsfartyg från Sevastopol har omgrupperats.
Citera
2023-09-17, 08:22
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vilka andra demokratiska länder som varit i krig har totalt mörkat sina egna förluster på detta viset av sina egna soldater och matrial och kostnader för ett krig såsom ukraina gör.
Att Ryssland gör det som är näst intill en diktatur kan man förstå.
Ukraina håller sin befolkning helt ovetandes om vilken slakt av egna soldater som pågår vid fronten.
Helt tyst om detta.
Utom när förskolor och sjukhus bombas.
Ukraina är en toppstyrd stat utan opposion och där den egna befolkningen inte får ha ett ord med i det hela.
Men sina liv ska dom offra.

Alla sidor i alla krig betraktar egna förluster som statshemligheter. Det enda land som inte gör så - och därför måste ses som ett närmast osannolikt undantag - är USA.
Citera
2023-09-17, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Ryzzarna måste vara illa ute materiellt o med logistik o ekonomi då trollen så hårt lobbar för eldupphör.

Så ännu mer anledning för Ukraina att hålla trycket uppe mot ryzzen.

Ja, nu är det slutspurten, och vi ska stötta Ukrainas frihetskamp tills ryssen försvinner från Ukrainskt territorium. Blir spännande att se vad för godsaker Ukraina kommer få när Zelensky träffar Biden nästa vecka. ATACMS känns redan given, men om de kunde få lös M26-raketer till sina HIMARS så vore det också värdefullt.

Notera också klassskillnaden: där Putin får smöra för Kim Jong Un i Nordkorea, så blir Zelensky inbjuden att träffa USA:s president, och rent allmänt vill alla politiker i fria världen synas med Zelensky. Vilken hjälte den mannen är, en modern Churchill.
Senast redigerad av carl-henric 2023-09-17 kl. 08:26.
Citera
2023-09-17, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Sorgligt att du har så negativa tankar om någon som mest värnar om att minsta dödstalet i detta krig...
Ps. jag har många år inom det svenska försvaret (speciella positioner) och med det äkta information om vad som händer...
Ps2
När du själv utanför ditt tangentbord upplevt vad som krig innebär, då blir du inte lika kaxig, ser dig som en politisk propaganda kids som mest "krigar" på nätet men skulle kissa/skitit på sig om du upplevt. Det första soldater upplever vid första anfallet är just detta.
Fundera lite över antikrist zelensky som offrar hela sin befolkning då han tror sig ha usa prisident som skydd , pga korrouption med sonen knarkande hunter biden.. USA vill närma sig Ryssland, biden vill göra pengar på det. Nu dras hela euroopa in att serva den alltid otacksamma zenensky "antikrist" offrara sitt folk för egna intressen då han tror att biden pga korruption mm servar han med vapen ...

Hela europa lider pga av att zelensky vägrar fredssamtal utan bara fortsätter. för att biden lovar stöd, men när usas skattebetalare inte vill bidra med mer..... Ja då står europa som tömt sina förråd som ensam försvarare av sina länder....

Du skriver att du jobbat inom svenska försvaret. Såvitt jag vet har det svenska försvaret alltid handlat om att just försvara landet och detta även om det försvaret då kostar människoliv. Om du verkligen jobbat inom försvaret vet du säkert att svenska regeringen alltid varit tydliga med att landet verkligen ska försvaras. Är det också att offra sin befolkning?

Om antalet människoliv som går förlorade ska vara så litet som möjligt är väl det klokaste att inte göra motstånd alls? Givet förstås att landet inte intas av någon maktgalen despot som ser fiender överallt och avrättar en massa.
Citera
2023-09-17, 08:38
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Sorgligt att du har så negativa tankar om någon som mest värnar om att minsta dödstalet i detta krig...
Ps. jag har många år inom det svenska försvaret (speciella positioner) och med det äkta information om vad som händer...
Ps2
När du själv utanför ditt tangentbord upplevt vad som krig innebär, då blir du inte lika kaxig, ser dig som en politisk propaganda kids som mest "krigar" på nätet men skulle kissa/skitit på sig om du upplevt. Det första soldater upplever vid första anfallet är just detta.
Fundera lite över antikrist zelensky som offrar hela sin befolkning då han tror sig ha usa prisident som skydd , pga korrouption med sonen knarkande hunter biden.. USA vill närma sig Ryssland, biden vill göra pengar på det. Nu dras hela euroopa in att serva den alltid otacksamma zenensky "antikrist" offrara sitt folk för egna intressen då han tror att biden pga korruption mm servar han med vapen ...

Hela europa lider pga av att zelensky vägrar fredssamtal utan bara fortsätter. för att biden lovar stöd, men när usas skattebetalare inte vill bidra med mer..... Ja då står europa som tömt sina förråd som ensam försvarare av sina länder....

Du Vatnik, stödet USA ger till Ukraina kostar 3% av deras ÅRLIGA försvarsanslag. Peanuts i sammanhanget. Inte en enda amerikansk soldat har fått offra sina liv i Ukraina och Ryzzland avväpnas och förnedras inför hela världen på en daglig basis.

Det är världens billigaste och effektivaste försvarsinvestering att skicka andrahandsmaterial till Ukraina.
Citera
2023-09-17, 08:43
Medlem
Citat:
Nja.... Jag har under större delen av mitt aktiva liv agerat för att försvara mitt land, så även när vår kronprinsessa gifte sig, var då en av de som stod för hennes beskydd... en stor ära för mig. .... I fredsbevarande tankar.

Nu när vi aktivt angriper ryssen som aldrig gjort oss svenska illa
De har gett oss billiga drivmedel, regeringens import av gruppvåldsmän har gett oss svenskar mer skada...
Men regeringens bruna tunga är för att få usa,s gillande ger inte oss svnskar nån ökad trygghet, det gör oss bara till en måltavla för ryssen då usa kommer att ha baser i vårt land....

Ryssen har angripit oss ett antal gånger, även om det var länge sedan senast. Jag hade också avskrivit "hotet från Ryssland" för drygt 30 år sedan, men efter Rysslands överfall på Georgien 2008 började jag åter se på Ryssland med misstro (övergreppen i Tjetjenien var förvisso blodiga, men det är trots allt ett område i Ryssland, där har man rätt att agera mot separatister).
Citera
2023-09-17, 08:46
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Notera också klassskillnaden: där Putin får smöra för Kim Jong Un i Nordkorea, så blir Zelensky inbjuden att träffa USA:s president

Inte bara klasskillnad, dom spelar i olika ligor. När Zelensky kan resa fritt vart han behagar så är Putin internationellt efterlyst för sina krigsbrott. Jag vet inte vad mästerstrategen tänkte där, men det är nog det vanliga 4D schacket som vi vanliga dödliga inte förstår oss på.
Citera
2023-09-17, 08:47
Medlem
Citat:
Det är ju nazister som agerar i ukraina... Hur kan du ha fått en så konstig uppfattning av vad verkligheten är?

ps. det är inte hela sveriges befolkning som gillar nato eller som vill att vi är aktiva i ett krig mot ryssland... Glöm inte att det är mer arabiska flyktingar som begår mer våld mot svenskar än vad ryssen gjort mot oss, de har bara gett oss billigt bränsle..

Du utgår från den ryska definitionen av nazism. En äkta nazist skulle aldrig strida för en jude. Man skulle aldrig acceptera en jude ens som galjonsfigur. Så det faktum att Zelensky är president motbevisar direkt att Ukraina är ett nazistiskt land. Att det däremot finns nazister i Ukraina är klart, liksom det finns nazister i Sverige och Finland också. Så om nazister i befolkningen är ett argument för Ryssland finns många länder man kan invadera. Fast å andra sidan kunde man börja med att av-nazifiera sitt eget land.
Citera
2023-09-17, 08:47
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Sotji har en liten trevlig marina som är perfekt för fritidsbåtar. Närmaste örlogshamn är Novorossijsk, dit de flesta ytstridsfartyg från Sevastopol har omgrupperats.

Sotji blir ett fint Ukrainskområde sen efter fredssamtalen har avslutats.

Ser fram emot när Rostov- och Krasnodarregionerna tillfaller Ukraina som skadestånd.

En liten bonus också att Georgien kliver fram och får tillbaka sina ockuperade områden.

Har det kommit upp någon vadslagning på vem som kommer sprattla mest i Haag?

Pay per view sändningarna från Haag kommer slå alla rekord när Putin & Co får möta repet.
Auktioneringarna av VIP biljetterna kommer nog också kosta en del.

Pengarna går såklart till återuppbyggandet av Ukraina.
Citera
2023-09-17, 08:50
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Ja, nu är det slutspurten, och vi ska stötta Ukrainas frihetskamp tills ryssen försvinner från Ukrainskt territorium. Blir spännande att se vad för godsaker Ukraina kommer få när Zelensky träffar Biden nästa vecka. ATACMS känns redan given, men om de kunde få lös M26-raketer till sina HIMARS så vore det också värdefullt.

Notera också klassskillnaden: där Putin får smöra för Kim Jong Un i Nordkorea, så blir Zelensky inbjuden att träffa USA:s president, och rent allmänt vill alla politiker i fria världen synas med Zelensky. Vilken hjälte den mannen är, en modern Churchill.

Ja hade de fortfarande levt hade Idi Amin och Pol Pot stått där i sällskap med Kim Jong Un.
Citera
2023-09-17, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Alla sidor i alla krig betraktar egna förluster som statshemligheter. Det enda land som inte gör så - och därför måste ses som ett närmast osannolikt undantag - är USA.

Vilket jag antar till stor del beror på att de - efter inbördeskriget - ju bara stridit utomlands. Det blir ju svårare att dölja förluster när man skeppar iväg dem utomlands än om man har frontsoldater som slåss inom egna landet eller när man befinner sig i krig med ett grannland.
Citera
2023-09-17, 08:54
Medlem
Citat:
Nja.... Jag har under större delen av mitt aktiva liv agerat för att försvara mitt land, så även när vår kronprinsessa gifte sig, var då en av de som stod för hennes beskydd... en stor ära för mig. .... I fredsbevarande tankar.

Nu när vi aktivt angriper ryssen som aldrig gjort oss svenska illa
De har gett oss billiga drivmedel, regeringens import av gruppvåldsmän har gett oss svenskar mer skada...
Men regeringens bruna tunga är för att få usa,s gillande ger inte oss svnskar nån ökad trygghet, det gör oss bara till en måltavla för ryssen då usa kommer att ha baser i vårt land....

Trevligt att du värnar om det svenska kungahuset. Är du medveten om att de aktivt supportrar Ukraina och hatar er ryssjävlar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in