2022-02-28, 22:25
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag vet att ingen är intresserad av att skicka kärnvapen in i Ryssland. Jag förstår att ryssar är jätterädda för kärnvapen, eftersom det är de som under de senaste dagarna två gånger hotat resten av världen med utplåning.

Vi andra vill bara leva våra liv.

Så terrorbalansen mellan de stora kärnvapennationerna är ett hjärnspöke enbart i Putins huvud? Vad gör Nato i Europa?

USA och Ryssland är bittra fiender och du kan inte övertyga Ivan om att det är en inbillning. Om USA genom Nato kan placera stridsspetsar utanför ryssens bakgård måste man ju åtminstone överväga risken att ryssen blir misstänksam. Att vi ens behöver diskutera detta.
Citera
Medlem
The International Criminal Court in the Hague, Netherlands, will open an investigation into Russia’s invasion of Ukraine as “rapidly as possible,” ICC Prosecutor Karim A.A. Khan said in a statement Monday.

Following a preliminary examination into the situation, Khan said he confirmed that there is a reasonable basis to “believe that both alleged war crimes and crimes against humanity have been committed in Ukraine.”*

Källa cnn.com
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Varför gör man inte lumpen på Sergels Torg ?

Behövs inte, glaskuken är en kärnvapenmisil för Kreml. Stockholmarna klarar själva att försvara sig. Du har väl hört talas om Ågesta-labbets kärnvapenprogrammet?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Utvecklingen går framåt! Under WW -2 så hade de hela tågsätt med kombinerad sjukvård och likvagnar som fraktade hem dem till Ryssland.

Det finns en film där de lastar döda på ett tåg i Vitryssland. Så de har liktåg nu med. Det finns en länk ner i flödet här men jag kan inte länka den direkt för sidan är nere nu. https://liveuamap.com/
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Det är deras jobb.
Vissa är aggressiva
Andra spelar på att skrämma oss
En del försöker låta normala ( commie) och kommer med ” sakliga argument ”
Alla kan man lysa igenom totalt direkt och bemöter man dem med fakta & historia har dem jäkligt svårt att nästla sig ur utan dem skiter i att svara, Sedan så fungerar Google Translate jäkligt dåligt för dem också el vilket program dem nu använder!
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Jag kommer stå i första leden vid en rysk invasion. Med vetskapen att jag kommer dö, då jag vet att vår förmåga inkl. hemvärnet knappast klarar oss 2 dagar. Hemvärnet i all ära, men de kommer inte rädda oss.

Hur många trodde att Ukraina skulle stå emot så väl som de gjort? Det verkar som om många har överskattat Rysslands konventionella styrkor, i alla fall på offensiven. Låt inte defaitism greppa dig, då är du redan besegrad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Ser tyvärr ut att bli ett lång krig. Zelensky hörde jag vill ha tillbaka Krim, med andra ord noll eftergifter. Då blir det svårt med fred. En typ an inbördeskrig kan man nästan säga då båda folken är slaviska.

Det räcker med att USA deklarerar att de inte kommer ta med Ukraina i NATO så är kriget över.
USA bär enligt mig huvudansvaret. De hällde bensin över elden. EU var inte mycket sämre de med.

Väst borde skämmas. Menar inte att Ryssland är oskyldigt men detta är ett krig Väst vill ha.

Varför tror du de inte deklarerar detta? Om du skulle försöka tänka sådär brett och öppet som du ju kan?

Den som tänder en eld och sedan menar att någon annan bär ansvar för den, bör inte leka med den samma.

Om nu väst är oroliga att den hotfulle och skjutglade herrn i öst inte tänker sinna sig, vilket ju inte alls vore så konstigt, borde de inte få försvara sig då? Ett scenario du målar upp, fast lite enögt åt andra hållet...
Citera
2022-02-28, 22:26
Medlem
Sexistiska Expressen har just nu ett litet reportage där en CNN-reporter i hjälm går omkring bland utslagna ryska fordon. Det ligger också några döda ryssar där.

Det skall vara en bit från Kiev så troligen är det ändå så att ukrainska patruller verkar offensivt mot vissa kolonner.

CNN-reportern som brukar förmedla fejk news säger att den ukrainska patrullen hade västerländska pansarskott i sin arsenal.

Min slutsats är att Ryssland hela tiden har förfärligt stora förluster. Det måste finnas en tipping point där militären störtar dom skyldiga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jag tror det pågått massor under ytan från det att USA fick nys om angreppet tidigt i december fram tills det att det skedde. Naturligtvis finns en stor del av försvaret hos de modiga ukrainarna, men jag misstänker att Väst har organiserat detta ordentligt med specialförband som spanar, massvis med avlyssning, levrans av "gamechanger"-vapen och så vidare. NLAW, Javelins och liknande var naturligtvis viktiga, men det finns ingen anledning att tro att all hjälp varit synlig.

Tror du är något på spåret… väst lär köra samma fulknep som ryssarna och skicka in specialförband i Ukrainas uniformer och låtsas att de är ukrainare…
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
400 ryska legosoldater i Kiev – ska döda Zelenskyj

Får inte Ukrainas president någon skydd? Eller är han gömd nånstans?
Kan inte se att Zelensky skulle befinna sig i Kiev, kanske är han nu i Lviv.
Spelar ju ingen roll var han twittrar från eller om det ens är han, räcker han checkar in om en vecka eller så.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Det var givetvis planen redan från början att göra en total invasion av hela Ukraina.

"fredsbevarande insatser" är bara ett svepskäl som är till för att användas som propaganda i ryska medier. Man hade styrkor uppställda mot gränsen till Ukraina i Ryssland och Belarus, då återstod bara att skicka in styrkor i utbrytarrepublikerna, så har Ryssland styrkor på alla "kanter" mot Ukraina ryssen har någon kontroll över. Och då är man redo att anfalla.

Såg på TV-nyheter i lördags att det har gjorts undersökningar i Ryssland, där 3 av 4 stödjer Rysslands "insatser" i Ukraina. Så propagandan verkar fungera hyfsat...

Så är det.
Människor är ett flockdjur.
”Det är tur att människor inte tänker” lär någon i tredje riket hasagt.

Så matar man folk tillräcklig länge med åsikter så köper de det.
Invasionen av Irak är väl ett skolexempel. Man skulle ta bort massförstörelsevapen från onskans makter o USAs befolkning applåderade.

Vi får se hur länge ryssarna kan hålla liv i lögnen. Ukraina är betydligt bättre på psykologisk krigsföring än Irakierna. O nu är varje Ukrainsk mobiltelefon en del av försvaret.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Inte småkul men åtminstone konsekvent. Varför ska bara vissa utvalda få bilda egna stater? Det är inte direkt så att ukrainare har byggt upp Ukraina. Ukraina har skapats i Moskva för att revolutionen 1919 skulle kunna spridas "utomlands". Det heter fortfarande "det nära utlandet". Efter Sovjetunionens upplösning 1991 fick ukrainarna sitt Ukraina till skänks.
Det finns ett språk och en kultur oberoende av gränsdragningar, annars hade inte Ukraina funnits idag - inte Sverige heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in