Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-28, 22:14
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Dom har antagligen inte så bra signalspaning då ryssarna tagit det mesta i luftrummet. Dom hävdar dock att man tagit ut en stor konvoj i Lebedyn med drönare.

https://liveuamap.com/en/2022/28-february-big-russian-column-with-tanks-grads-tankers-destroyed

Ukraina behöver inte ha någon vidare signalspaning de får naturligtvis all information från USA och andra NATO länder. Sedan kör även ryssen med helt okrypterade kanaler mellan sin förband och även stab.
Citera
2022-02-28, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
Men om man bombar början av konvojen ordentligt borde det stoppa frammarschen och det blir en lättare måltalva?

Så kan det vara, men finnarna angrep nog inte först början utan skar korv (motti) för att dela upp kolonnen och sedan bekämpa delarna.

Man var också noga med att angripa koktrossen för att svälta ut ryssarna. Jag tror dock att Ukraina har sprängt vissa broar och kanske finns det mer hinder man kan lägga ut så att inringningen av staden misslyckas.
Citera
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Lägg dessutom till att befolkningen har gått ihop i olika kanaler på telegram för att dela information om ryska trupprörelser. Överallt där befolkning stöter på ryssar så filmas det och laddas upp. Människor jobbar dygnet runt med att samordna all den informationen och rapportera vidare till försvaret.

Jag tror det pågått massor under ytan från det att USA fick nys om angreppet tidigt i december fram tills det att det skedde. Naturligtvis finns en stor del av försvaret hos de modiga ukrainarna, men jag misstänker att Väst har organiserat detta ordentligt med specialförband som spanar, massvis med avlyssning, levrans av "gamechanger"-vapen och så vidare. NLAW, Javelins och liknande var naturligtvis viktiga, men det finns ingen anledning att tro att all hjälp varit synlig.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Vad du tror och vet saknar ju betydelse så länge du inte är rådgivare till Putin.
Jag vet att ingen är intresserad av att skicka kärnvapen in i Ryssland. Jag förstår att ryssar är jätterädda för kärnvapen, eftersom det är de som under de senaste dagarna två gånger hotat resten av världen med utplåning.

Vi andra vill bara leva våra liv.
Citera
2022-02-28, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karppa
Var Ukraina nära att gå med i NATO? Hade de ens fått löften om ett framtida medlemskap?

Nej, det finns heller inget som tyder på att NATO hade låtit Ukraina bli medlem. Detsamma gäller med EU.

Putins aggressioner verkar fungera som en viss dörr-öppnare dock.

Fortsatt finns det dock inget som tyder på att Ukraina är ens nära att bli en medlem i NATO.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Kriget har ingenting med NATO att göra och det vet rysstrollen om.
Har inte heller med den ukrainska regeringen heller. Man har hittat stora fynd av naturgas i svarta havet som tillhör Ukraina och det är vad Putin är ute efter. Detta verkar vara nånting ganska många inte känner till.

Haha, du är inte rysk iallafall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men det hjälper ju inte att utplåna pansar och transportbilar ute på landsbygden. Ukraina måste släppa sargen och angripa kolonnerna som går mot Kiev och försöker omringa.

Det fattar ni väl ändå, annar är ni bombade.

96 fordon ute i buschen är meningslöst, nästan.

Det är lättare att slå ut dem när de kommer in i bebyggelse.
De kommer nog få sig en överraskelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
https://rubryka.com/en/2022/02/27/ukrayinski-zahysnyky-zneshkodyly-kolonu-z-literoyu-v/

Nej, den filmen är från tidigare i helgen och har ingenting med kvällens ev. destruktion av ryska pansarvagnar att göra.
Citera
2022-02-28, 22:17
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Jag sätter mitt liv på att Ukraina kommer segra.
Vad är din definition för seger? Tror du ryssar drar sig ur och Krim, LPR, DPR ges till Ukraina?
Citera
Medlem
Stones avatar
Var på en middag ikväll och det talades naturligtvis om Ryssland. Inte så konstigt talades det om att Putin antagligen är psykisk sjuk. Media har nyligen pumpat detta antagande. Kommer ni ihåg hur plötsligt alla talade om att kanske Trump var psykisk sjuk och inte tillräknelig sin position. Sen säger man att media är "oberoende" och "opartisk", hur kan folk tänka samma sak samtidigt? För att de konsumerar samma nyheter i samma stund. Ingen talar dock om Biden kognitiva problem som ibland uppkommer när han talar vilket är tydligt. Ingen nämnder detta och ingen talar om det. Gina Lindberg talar om Bidens problem som att han endast stammar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freders
Vissa förutsättningar för mottitaktikens genomförande saknas. -30 grader, snö och skog.
Annars vore det en dröm mot den kolonnen.
framför allt saknas den ensamme soldaten... som tyst smög fram----- jisses så många ryssar som knäpptes... två av mina farbröder var med.... de sa att det var som att skjuta ned fåglar..... och jag vet att de mådde dåligt efter att slaktat dessa stackars unga sovjetiska pojkar 1941......
Citera
2022-02-28, 22:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Beck86
Precis de jag tror också

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Så kan det vara, men finnarna angrep nog inte först början utan skar korv (motti) för att dela upp kolonnen och sedan bekämpa delarna.

Man var också noga med att angripa koktrossen för att svälta ut ryssarna. Jag tror dock att Ukraina har sprängt vissa broar och kanske finns det mer hinder man kan lägga ut så att inringningen av staden misslyckas.

Att få stopp på kolonnen och sedan tankbilarna borde vara primära mål. Det är fortfarande vinter och ryssarna låter motorn gå för att hålla värmen. Det blir soppatorsk även om kolonnen står stilla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in