Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Ryssland kan inte erövra Ukraina. Dom kan bara ta vissa delar i anslutning söderut mot Mariupol och utvida dom två "republikerna". Dom har ingen chans att med så små trupper hålla stora delar av Ukraina. Om man nu har 190.000 man tillförfogande innebär det att dom stridande är högst 100.000 man och man skulle inte ens kunna ta PERKELE--SUOMI--FINLANDIA med så små trupper som dessutom tappar motivationen nör dom inte får sin vodka.
Detta kostar Ryssland mycket och på sikt passiverar det Rysslands egen befolkning att aldrig få fred och ro.
Nej, jag tror inte det heller. Ukrainarna verkar vara heligt förbannade på den "vaggande, skalliga pingvinen". Rent logiskt så verkar ett krig i Central-Europa var ett vansinnigt företag. Vem vinner något på detta? Finns det råvaror som ryssarna kan exploatera? Behöver de slav-arbetskraft? Vad är syftet? Det är inget litet land ryssarna försöker inkorporera. Ukraina har 44 miljoner invånare. Jag är rätt övertygande att inte så många av dem vill bli andra klassens ryska medborgare.
Det hela verkar bli ett utnötningskrig. Ett krig där unga ryska män skickas fram med gammal rysk skrotutrustning och mals ned med moderna vapen från USA och Väst. Skulle gissa att Putin kommer snart att få samma öde som diktatorn i Rumänien Ceausescu eller den lille fjanten i Libyen Gaddafi. Jag ser framför mig hur lille Putin kryper in i ett avloppsrör utanför sitt sex-palats på Krim och dras fram av ryska frihetshjältar och misshandlas till döds.
Men innan dess hoppas jag inte att Putin också får för sig att "befria" Gotland för att kunna anfalla Baltikum och blockera NATO. De har ju till och med visat planer på detta i rysk TV. Hoppas verkligen vår militär inser faran och befäster Gotland med mer soldater, luftvärn och sjömålsrobotar. Kommer det fallskärmsjägare, skjut ned planen. Tycker också att man skall deklarera Gotland som ett militärt skyddsområde och förbjuda tillträde för utlänningar (läs: ryssar), svenska femtekolonnare och rysstroll med FB-konto.