Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-28, 20:51
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Många kaxiga skrivbordskrigare nu som tycker att "vi" skall kämpa för Ukraina mot Ryssland.
Har ni ens gjort någon militärtjänstgöring?
Förstår ni ens konsekvenserna?

Ni är alla samma NPCs som i ett gigantiskt lämmeltåg följer medias och politikers propaganda, utan någon som helst konsekvensanalys.

Ni är samma tuffa rambos som sprang och injicerade er med mRNA-sprutor, satt med era munblöjor i kollektivtrafiken och kissade på er i två års tid över en influensa.

Patetiska får är ni allihopa!

Som man känner sig själv känner man andra...

Men Ryssland är inte den björn de utmålat sig att vara deras armé är ett skämt som inget land kan vara rädd för nu längre.
Citera
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Är du säker på det?

Ja, det är jag säker på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nato pressade fram denna situation. Det kommer du bli varse när detta summeras om ett tag.

Lockade är nog mer rätt ord.
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
De väntar nog in mörkret sen ser vi tre mil brinnande sträcka (hoppas på de i alla fall)

Sen skickar don iväg lite missiler samtidigt

Vi ska nog inte vara kaxiga bara för att det gått bra hittills. It aint over 'till it's over som man brukar säga.
Så jag är försiktig med att ropa hej än.

Hoppas en del av de materiella förstärkningarna har kommit fram och nått ut iallafall.

Fan, denna konflikten engagerar. Har varit på helspänn inför varje natt. "Vad ska hända under natten, kommer de klara att hålla ut?"
Skänkte pengar till hjälporganisationer direkt första dagen och jag brukar (tyvärr) inte bry mig nämnvärt.
Men detta, det gör mig ledsen, sorgsen men framförallt arg.
De hade något bra på G där i Ukraina, och en president som jag fan skulle önska vore min president.
Och så kommer skitstöveln in och vill förstöra allt detta och ta de tillbaka till 60-talet bara för att han inte tål att landet började gå bra.

Jag vill se de ta sig igenom detta och det kommer de ju göra på ett eller annat sätt, men jag vill se de spöa ryssen och sätta Putin på plats!

Så jag håller på dom och varenda morgon är det med en olustig känsla jag öppnar nyheterna.

Det är mycket som står på spel här. Vinner inte Putin den här konflikten (fast det finns ju inga vinnare i krig) så har han inte bara ett ännu sämre anseende hos folket, utan hela världen vet dessutom att ett litet pissland kan spöa ryssen i strid och folk kommer att se på Ukraina och säga att "såhär gör man!"
Senast redigerad av Peter77 2022-02-28 kl. 20:55.
Citera
2022-02-28, 20:52
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rlewa
27 km lång rysk kolonn påväg mot Kiev rapporterar medier. Kriget lär vara över innan veckans slut.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qWw1Vm/enorm-kolonn-med-militarfordon-pa-vag-mot-kiev

Är nog inte mer än en brigad. Räcker ej för att ta Kiev.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Hoppas folk är nöjda nu. Vi riskerar en kärnvapenattack, risken må vara liten men den finns där. För att folk skulle leka hjältar bakom sina jävla telefoner. Vapen som antagligen inte skulle göra större skillnad ändå.

Fan vad jag hatar människor. Ni är så fruktansvärt efterblivna att det inte är sant.

Hur exakt ska vi utan militär värja oss? Hoppa ifrån en bro.

Lugn, vi har hemvärnsgubbar på Gotland. Dom är sega.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Den där var väldigt bra! Tack!

Och den är så djävla objektiv, något som är helt bortblåst i massmedias rapportering så länge ämnet inte följer narrativet.

Såg Netflix dokumentär "Winter on fire". Vad dem missar att belysa är (bland annat) några dussin ryska demonstranter som brändes levande i nån myndighetsbyggnad i Odessa.

Allt är tamigfan vinklat och det stör mig som fan när folk tror att allt dem ser på TV är sant.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stitches77
Ni är medvetna om att det tog 5 veckor för ett överlägset Tyskland att erövra Polen? Vi är inne på dag 5 gällande invasionen av Ukraina.

Lite skillnad va då Polen på den tiden hade Europas största armé
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Vi behöver inte gå med i NATO. Ukraina är inte med i Nato men får hjälp som om de våre ett Natoland
Ehmmm, nej?? Hade Ukraina varit i NATO, så hade NATO-styrkorna redan befriat Ukraina, och kanske bombarderat en del städer i Ryssland.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Vad är klusterbomber och varför är klusterbomber tabu inom krigsföring?
Klusterbomber är en typ av bomb som splittras till massor av mindre bomber – ungefär som ett fyrverkeri. Man skickar iväg en raket som splittras vid nedslag, men har ingen som helst kontroll över var de olika mindre bomberna tar vägen. Syftet är att orsaka maximal förstörelse. När ryssarna nu skickar in sådana bomber i Ukrainska bostadsområden så dör och lemlästas Ukrainska civila män, kvinnor och barn i enorma mängder.
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StekPannaUtanSladd
Hur stor är risken att Ryssland skulle angripa Sverige militärt just nu, med tanke på vapenexporten?

Om det skulle hända, vad kan vi vänta oss? Bombningar av Stockholm? Får vi hjälp utifrån om det händer nåt?

2/3 av deras armé är i och omkring Ukraina. Ett flerfrontskrig tror jag inte han är galen nog att testa. Men... om han har en tumör som ryktet säger (men som jag inte tror på) så kan sådant påverka ens omdöme.
Citera
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Pansarskotten som skickas från Sverige ska ju tydligen vara enkla att använda. Kan en vanlig civil Ukrainare använda dessa måntro? Om soldaterna ryker en efter en så måste ju dom civila ta över krigandet.

Ja, mycket enkla. Finns instruktioner på vapnet, några säkringar och sedan är det bara att sikta och skjuta. Men det är inget vapen man använder mot stridsvagnar, utan mindre bepansrade mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in