Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Vad är din poäng? Att Ryssland får ha kärnvapen, får förklara krig mot Ukraina, invadera och bomba sönder hela landet och får hota att utplåna hela mänskligheten i kärnvapenkrig men Ukraina får inte gå med i EU eller Nato för att det är så synd om Ryssland om Ukraina får kärnvapen i framtiden? Fick du lära dig argumentera i St Petersburg eller?
Min poäng är att de beter som den kärnvapenmakt som vill ha en del av inflytandet över världen gör. Precis som USA och deras wars on terrorism, syn på Centralamerika, Mellanöstern o.s.v. Alla andra är bönder i deras schackspel: Litauen, Polen, Ukraina, Baltikum — för att hålla oss till närområdet. Det handlar om var buffertzonen ska gå och är en fredstidsvariant av Rysslands brända jord. Varför tror du östra Polen var så eftersatt relativt västra under Warszawapaktens era? Ja, man fick inte utveckla några större industrier där för de sovjetiska vännerna hade sagt nej. Man fick hålla tillgodo med hästdragen vagn, en kärring i hucklen och en ko.
Jag har ingen annan poäng, min egen förvåning över alla dessa tusentals ”varför varför varför” äger jag själv såklart.
Vi kan ju se hur bra icke-angreppsalliansen NATO fungerar i frågan Turkiet/Grekland/östra Medelhavet/Cypern. USA säger att de får lösa sina problem själva, de bönder de är.