2023-06-23, 12:18
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Jag säger inte att Archer är dåligt utan det är ett komplement.
Archer kan skjuta 21 granater i timmen,
Hur många granater "vanliga pjäser skjuter vet jag ej men för samma pengar vad en Archer kostar så blir det mycket mera granater

https://www.youtube.com/watch?v=d8x8ITwd4Vg

den stannar skjuter en salva på 3 granatare och åker iväg på 1:20....
Citera
2023-06-23, 12:22
Medlem
Citat:
Hur många granater "vanliga pjäser skjuter vet jag ej men för samma pengar vad en Archer kostar så blir det mycket mera granater

Absolut!
Men hur effektiva är vanliga pjäser, träffsäkerhet, möjlighet till att positionera sig rätt? Hur är deras chans till överlevnad vid fronten?
Agerar en Archer rätt kommer du aldrig slå ut den med en dum granat utan behöver Lancet eller liknande, dvs motmedlet kostar också mer. Hur många dumma granater får du för 2-400 000kr(Lancets uppskattade pris)?
Citera
2023-06-23, 12:26
Medlem
Citat:

Jag har en ok uppfattning eftersom jag gruppchefat 10 månader inom artilleriet. Ja, det är väl enda fördelen. Just att de har många gamla pjäser stående. Annars är det som att ställa upp i en F1 tävling med en Volvo 240. Archer kan också skjuta 3 granater som landar (eller briserar några meter ovanför marken) nära varandra EFTER att den har rullat vidare och börjat leta efter nästa plats att skjuta från och så vidare. Jag tänker att efter varje granat från en gammal pjäs springer de som skjutit och gömmer sig, eller ber en bön om att ingen Cesar eller Archer skjuter tillbaka på dem. Långsamt oavsett.
Senast redigerad av YBB641 2023-06-23 kl. 12:28.
Citera
2023-06-23, 12:26
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Det finns alltid för och nackdelar med olika system.
Tex Archers nackdel är den lilla mängd granater som kan avfyras, mycket drygsam att ladda upp en serie granater.

Skillnaden mot en lastbilsdragen pjäs är förstås att på den dragna pjäsen måste man utföra laddningsproceduren vid VARJE skott.
Citera
2023-06-23, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Enligt försvarsmakten kan Archer bränna av uppåt 540 granater i timmen.

"Eldhastighet: 8-9 skott/minut"
21 granater kan laddas i taget.
Det är när dessa ska laddas det tar tid
Citera
2023-06-23, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Jag har en ok uppfattning eftersom jag gruppchefat 10 månader inom artilleriet. Ja, det är väl enda fördelen. Just att de har många gamla pjäser stående. Annars är det som att ställa upp i en F1 tävling med en Volvo 240. Archer kan också skjuta 3 granater som landar (eller briserar några meter ovanför marken) nära varandra EFTER att den har rullat vidare och börjat leta efter nästa plats att skjuta från och så vidare. Jag tänker att efter varje granat från en gammal pjäs springer de som skjutit och gömmer sig, eller ber en bön om att ingen Cesar eller Archer skjuter tillbaka på dem. Långsamt oavsett.

Det finns mängder av fördelar i Archers vågskål i en liknande jämförelse.
Tex så kan systemet operera fullt funktionellt av en enda person om så krävs.

Nu verkar det handla om en faktaresistent stolle som blivit avslöjad i en lögn så vi ska inte ta för givet att verkliga förhållanden betyder något.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2023-06-23 kl. 12:39.
Citera
2023-06-23, 12:37
Medlem
Citat:

Jag har läst att det ska ta en 30 minuter.. eller 40 minuter. Källan känns tvivelaktig dock.
Citera
2023-06-23, 12:37
Moderator
OYs avatar
Citat:

Nej, du har fel, man kan endast ladda en projektil i pjäsen.

Det tar drygt 6,5 sekunder att ladda en granat.

Källa: Wikipedia;

Citat:
Automatisk omladdning tar drygt 6,5 sekunder och ger fordonet en genomsnittlig maximal eldhastighet av 9 skott per minut.

Menar du att tiden det tar att fylla på magasinet i fordonet är "drygsam" så skriv det och inte ladda vilket är en annan sak.
Citera
2023-06-23, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
" Om" man ska beskjuta ett område ordentligt före man ska göra någon manöver där så fungerar det inte bara med Archer.
Citera
2023-06-23, 12:42
Medlem
Citat:
" Om" man ska beskjuta ett område ordentligt före man ska göra någon manöver där så fungerar det inte bara med Archer.

Archer är inte tänkt att användas till det ändamålet utan snarare punktinsatser.

Du kommer inte kunna komma runt att Archer är en av världens absolut bästa system för just det ändamålet. Speciellt när magasinet innehåller Excalibur.

Så sluta stånga dig blodig och ta det lugnt med snapsen.
Citera
2023-06-23, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, du har fel, man kan endast ladda en projektil i pjäsen.

Det tar drygt 6,5 sekunder att ladda en granat.

Källa: Wikipedia;

Menar du att tiden det tar att fylla på magasinet i fordonet är "drygsam" så skriv det och inte ladda vilket är en annan sak.

Fast 30-40 minuter för att fylla på magasinet som de skriver är helt felakktigt.

"Påfyllning
AMH Archer bemannas normalt av två soldater, förare och handräckare. Omladdning görs normalt av båda besättningarna från ammunitionshanteringssystemet och pjässystemet. AMH Archer bär 100 granater och en full omladdning av ett pjässystem tar under åtta minuter att genomföra. Omladdning sker i skyddsställning och om situationen kräver kan omladdning göras av enbart personal från AMH Archer.

Påfyllningsanordning
Påfyllningsanordningen på AMH Archer består av en vikarmskran, försedd med ett granatgripdon, och en rullramp för laddningskapslarna. Vid omladdning kör AMH-fordonet upp bakom pjässystemet på höger sida akter mot akter. Rullrampen läggs ut bakom pjässystemets magasin vilket tillåter laddningskapslarna att rulla till vänster sida där de laddas i en ammunitionshiss. På höger sida används vikarmskranen för att ladda granater in i en ammunitionshiss på höger sida om pjässystemet."

Alltså under 8 minuter att ladda 100 nya,
Citera
2023-06-23, 12:51
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Enligt försvarsmakten kan Archer bränna av uppåt 540 granater i timmen.

"Eldhastighet: 8-9 skott/minut"

Nja det innebär inte riktigt samma sak / Du kan inte tillföra den mängden ammunution samt att eldröret lär både brännas och krokna bra mycket tidigare ( rekyldämparna ska vi bara inte tala om )

Man skulle inte ens kunna göra det med en simpel GRK och en langningskedja då röret skulle börja glöda redan efter 25-30 granater om inte tidigare .

Vil du ha kontinuerlig eldgivning behöver du flera pjäser som turas om helt enkelt och som växlar i såväl positionering som att pjäsen får vila och fylla på granater ( osäker på vad Archer bär totalt och hur lång tid det tar att fylla magasinen )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in