2023-06-13, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Och samtidigt ställer Putin som krav att inleda "fredsprat", att leveranserna slutar..

Putin: Ryssland redo att förhandla, men väst måste sluta leverera vapen
President Vladimir Putin sa på tisdagen att Ryssland är öppet för fredssamtal angående Ukraina, men att det enda sättet att få slut på konflikten är att länderna i väst slutar leverera vapen till Kiev.

Putin upprepade också sin anklagelse om att västvärlden försöker besegra Ryssland i Ukraina och sa att Moskva har sin egen "fredsplan" för landet

https://yle.fi/a/7-10025816
Som jag förstod det består den lösningen av en freeze. Dvs där Ryssland är nu är den nya gränsen. Putin och Xi som har brainstormat.
Antingen kämpar Ukraina nu eller så går dom göra det igen om några år. Det är ju väldigt tydligt
Citera
2023-06-13, 20:27
Medlem
Tillssons avatar
Det var mycket prat om att Leoparderna skulle förändra stridsbilden. Nu är de här och verkar köra fast alternativt är för få. Vi väntar på amerikanska Abrams (som verkar dröja) och engelska Challenger (som verkar dröja). Jag tror ..... att resten av Väst (US+UK) börjar få kalla fötter. Av rädsla för att deras pansar kan bli utslagen på plats för första gången, så kommer de att förhala leveranserna och skylla på något odefinierbart hinder. US har väl börjat så smått och skyllt på "leveransproblem" av något slag. Det vore nesligt att bli slagen av ryssen på plats eller hur? Vad ska man då sätta emot? Jag tror att Väst är lite chockade av Rysslands precision. Vi får se.
Citera
2023-06-13, 20:28
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Kanske en blockeringsframstöt för att bereda möjlighet för de ryska trupperna vid Rivnopil att dra sig tillbaka? Utbuktningen är ju ohållbar.
Vijesti meddelade nyss att ryssen har återtagit Rivnopil så tydligen har de inte gett upp bulan än. Det verkar finnas en höjd på bulan som ryssen fortfarande håller.

https://twitter.com/Vijesti11111/status/1668685238770212888
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-06-13 kl. 20:32.
Citera
2023-06-13, 20:30
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag undrar vad dealen är internt mellan Kreml och Prigozhyn. Har han fått tillåtelse kanske att vara Gycklaren i Hovet som får säga sanningar? Prigozyn lär ju inte kunna driva sin verksamhet om inte Kreml Köper hans tjänster. Skulle Kreml strypa finansieringen så lär väl Wagner kollapsa på minuter.
Vad den dealen än var så är den garanterat borta nu. Skulle inte vara förvånad om vi inom kort får se ett tillslag av FSB mot Wagners högkvarter i St Petersburg.

Prigozhin står inför ett vägskäl nu - antingen tar han sin styrka och drar sig undan till Syrien eller Afrika och ”fokuserar på företagsverksamheten” samt skickar en tydlig signal att han inte har några politiska ambitioner. Eller så dubblera han insatsen och gör mer eller mindre revolution. Väljer han det sistnämnda - då har vi riktigt turbulenta tider framöver.
Citera
2023-06-13, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Det var mycket prat om att Leoparderna skulle förändra stridsbilden. Nu är de här och verkar köra fast alternativt är för få. Vi väntar på amerikanska Abrams (som verkar dröja) och engelska Challenger (som verkar dröja). Jag tror ..... att resten av Väst (US+UK) börjar få kalla fötter. Av rädsla för att deras pansar kan bli utslagen på plats för första gången, så kommer de att förhala leveranserna och skylla på något odefinierbart hinder. US har väl börjat så smått och skyllt på "leveransproblem" av något slag. Det vore nesligt att bli slagen av ryssen på plats eller hur? Vad ska man då sätta emot? Jag tror att Väst är lite chockade av Rysslands precision. Vi får se.

Det är lite av dina lösa tankar och funderingar / känslor just nu bara eller?
Senast redigerad av YBB641 2023-06-13 kl. 20:39.
Citera
2023-06-13, 20:33
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Undrar egentligen vad som händer i Kreml egentligen. Idag ska Putin ha sagt att ”Ukrainas existens ska respekteras” ett uttalande som uppenbarligen har fått Girkin & co att gå i taket och undra vad hela poängen med SVO:n är.
https://t.me/moscowtimes_ru/13441

Putin ska även ha klagat på att känner sig ”lurad av västvärlden”.
https://t.me/moscowtimes_ru/13444

Min egen tolkning av det är att han trodde att väst inte skulle reagera så pass starkt som de gjorde och att han därför känner sig lurad…

Kan det vara så att verkligheten knackar på dörren och att även Putin börjar inse varthän det barkar?
Nä, han trodde antagligen att det skulle gå fort och att ingen skulle hinna lyfta ett finger.

Det konstigaste Putin sa i dag måste ändå vara det här — skojar han, eller vad ska man tro?
Vladimir Putin: "Our troops were near Kyiv. Do we need to go back or not? I am asking a rhetorical question, it is clear that you have no answer to it. I can only answer it myself."
https://twitter.com/vicktop55/status/1668669839601283094

Han gör ju så där ibland och småskrockar åt något han själv sagt. Ingen närvarande verkar fatta skämtet.
Citera
2023-06-13, 20:34
Avslutad
Citat:
Hahaha vad du hittar på! Challenger kom redan i slutet av mars.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/03/30/ukraines-challenger-2-tanks-could-counterattack-around-bakhmut
Citera
2023-06-13, 20:43
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Det är lite av dina lösa tankar och funderingar/ känslor just nu bara eller?

Ja det är den största militära händelsen sedan andra värdskriget. För mig är det lite som att hålla andan och tänka "Hur fan ska det här sluta!!

Tuppfäktning på superhög nivå. USA försöker nu hålla lite låg nivå och puttar fram Stoltenberg som får vara Nato-megafonen. USA ligger lite lågt liksom alla andra Natoländers företrädare. Victoria Nuland och de andra i The Deep State funderar nu på nästa drag. JAg tror att man avvaktar Ukrainas fram- eller motgångar. En thriller i verkligheten. Obehagligt...
Citera
2023-06-13, 20:45
Medlem
Sgt.Blands avatar
UAF (47 mek) meddelar att de måste fortsätta mot Robotyne till fots. Sen fattar jag inte varför de skulle bry sig om folk som gnäller på Tg etc? Känns ju helt amatörmässigt ju. Ungefär som ett fotbollslag eller nåt.

Citat:
47 brigade. Lots of minefields. Very. Mixed. Literally every meter is mined. The brigade really gnaws every meter with a fight. This is not an exaggeration. Moving forward with constant battles. The offensive is carried out on foot, as vehicles cannot yet be used due to the density of minefields. It doesn't work otherwise. There just aren't many mine-clearing techs to swing around like a magic wand and clear everything. Feet. It's different in the movies. Have respect for those who are doing a very big thing right now. Help. Pray. Be proud. Do whatever it takes to be supportive. But do not sow contempt.
Please.

https://t.me/Donbas_Operativniy/43714
Citera
2023-06-13, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Som jag förstod det består den lösningen av en freeze. Dvs där Ryssland är nu är den nya gränsen. Putin och Xi som har brainstormat.
Antingen kämpar Ukraina nu eller så går dom göra det igen om några år. Det är ju väldigt tydligt

Hade inte en så deal varit lättare att få till innan motoffensiven började bita?

Lika sent ute som när han annekterade medan trupperna övergav Lyman i vildpanik
Citera
2023-06-13, 20:47
Medlem
Citat:
Ja det är den största militära händelsen sedan andra värdskriget. För mig är det lite som att hålla andan och tänka "Hur fan ska det här sluta!!

Tuppfäktning på superhög nivå. USA försöker nu hålla lite låg nivå och puttar fram Stoltenberg som får vara Nato-megafonen. USA ligger lite lågt liksom alla andra Natoländers företrädare. Victoria Nuland och de andra i The Deep State funderar nu på nästa drag. JAg tror att man avvaktar Ukrainas fram- eller motgångar. En thriller i verkligheten. Obehagligt...

Jo dom följer nog utvecklingen noga i alla fall. Det kan vi vara överens om.
Citera
2023-06-13, 20:48
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Nä, han trodde antagligen att det skulle gå fort och att ingen skulle hinna lyfta ett finger.

Det konstigaste Putin sa i dag måste ändå vara det här — skojar han, eller vad ska man tro?
Vladimir Putin: "Our troops were near Kyiv. Do we need to go back or not? I am asking a rhetorical question, it is clear that you have no answer to it. I can only answer it myself."
https://twitter.com/vicktop55/status/1668669839601283094

Han gör ju så där ibland och småskrockar åt något han själv sagt. Ingen närvarande verkar fatta skämtet.
Han ska även ha sagt att ”målen med SVO ändras utifrån hur den utvecklas men är generellt de samma”.

Anmärkningsvärt otydligt. En operation där målet är flytande beroende på hur det går…

Men han slog fast att ingen ytterligare mobilisering behövs, värnpliktiga ska inte skickas till SVO:n och man behöver inte införa krigslagar i Ryssland. Ge det lite tid så får vi se hur många av de påståendena han står fast vid…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in