Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Detta! Det säger en hel del om naiviteten och okunskapen bland de "experter" som uttalar sig i rysk media. Det finns något slags föreställning om att Kina är så rikt, att det bara myllrar av människor redo att ta till vapen och att det finns oändliga resurser, osv.
Kina är rikt, men samtidigt också fattigt. Detta återspeglar sig i dess krigsmakt, där det viktigaste vapenslaget - PLAGF, dvs "armén" - förfogar över 900 000 man gällande aktiv personal. I samband med ett fullskaligt krig, kan man kalla in - och utrusta - ca en miljon man till i reserven. Givetvis finns det mycket stora mängder personal som skulle kunna mobiliseras om ett krig skulle dra ut på tiden, men här finns det en flaskhals i termer av utrustning. Av detta skäl anser jag att det är ett stort tvek på Kinas möjlighet att erövra Taiwan. Man har helt enkelt för lite folk.
Vi kan jämföra Finland (5,5 milj) och Kina (1412 milj). När reserverna är inkallade har Finland en fullt utrustad krigsmakt på 900 000 man, under det att Kina har 1 900 000 man. Ett land med 250 ggr större befolkning kan alltså bara sätta väpnade styrkor i fält, som är dubbelt så många.
Precis!
(Något många missat fullständigt är att storleken på Kinas ekonomi (liksom t.ex. befolkningsstorleken mm) oftast bara utgår från Kinas kommunistpartis officiella statistik vilken kraftigt ifrågasatts av de som studerat saken. Provinserna får t.ex. årligen direktiv uppifrån hur stor tillväxten skall vara, varpå de föga överraskande alltid redovisar att de lyckats. Därtill är korruptionen enorm. M.a.o. är det mesta sannolikt rent skitsnack som tyvärr många utomstående gått på. Kina är inte farligt för att det är rikt utan för att det är ett konkursbo som bygger på lögner varför ledarna kanske "tvingas" ena folket genom krig och skylla problemen på andra. I ett krig mot Taiwan tror jag inte armén är viktigast utan flottan. T.ex. än nog deras landstigningsfartyg för få och skulle nog dessutom sjutas sönder om de försöker ta sig över. Men allt detta kan vi nog ta i någon annan tråd.)
Men som sagt var, Kina kommer inte gå in i kriget, åtminstone inte på Rysslands sida. Och varför skulle de? Krig kanske de startar, men då knappast för något så idiotiskt som att stödja Putin, de har trots allt mer att vinna på att Ryssland försvagas. Så sådana förhoppningar vittnar nog snarare om hur extremt desperata (och verklighetsfrånvända) många ryssar faktiskt är i dagsläget. Och kanske faktiskt även Putin själv?
Nu sa hon ju i och för sig inte 3 milj från den kinesiska armén, utan bara 3 milj soldater, vilket således kan innefatta även flygvapnet och flottan. (Om vi nu antar att hon mot förmodan ens vet skillnaden...) Men likväl skulle inte ens det bli 3 milj totalt och något jag tycker hon enkelt borde kunnat kolla upp. Tyvärr är det ju som vi sett många som tycker mycket, men desto färre som faktiskt vet vad de talar om. Och nej, jag är ingen expert heller, men jag vet åtminstone mer än henne, vilket ju förvisso inte säger någonting...
Vad många som inte är insatta tycks blanda ihop är antalet soldater och militärens kvalité. En massasrmé är inte så kostsamt eller svårt att skapa, det kunde man trots allt redan under 30-åriga krigets dagar. Att förse en gubbe med gröna kläder, ett par kängor, en skjutvapen, lite ammunition och konserver för en vecka kostar inte mycket. Men resultatet blir ju oftast därefter. Det som kostar och ger resultat är moderna avancerade vapen och lång kvalificerad träning.
Tyvärr, eller tack och lov, tycks inte heller Putin ha en susning om detta. Det är ju därför han ständigt gör nya rekryteringar och ger dem så kort utbildning och gammal utrustning och blir förvånad över resultatet. Vad jag förstått har han inte ens gjort lumpen. Likväl har han flyttat alla avgörande beslut till sig själv och försvarsministern (som heller inte har någon militär bakgrund... Han har visst fått jobbet då han är kompis med Putin och mesig nog att aldrig ifrågasätta någonting. Tydligen är hans stora intresse i livet sportfiske...)
Och så är det ofta i diktaturer, ledaren gör sig av med kritiker och samlar makten hos sig själva och skapar en maximal horisontell struktur. Men då försvinner även de nödvändiga beslut som krävs för att lyckas med något, inte bara statskupp som diktaturer är livrädda för, utan även allt annat som krävs för att något skall fungera. Vilket vi tydligt ser i detta krig.