2023-06-01, 09:04
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Som sagt, ryssarna är villiga att ta konsekvenserna.

Är det därför ni gråter som fjortisar när Kerchbron eller Moskva bombas?
Putin är villig att offra hela Moderlandet för sitt storhetsvansinne, vanliga Ryssar är inte sugna på varken krig eller att ta konsekvenser över huvud taget.
Citera
2023-06-01, 09:11
Medlem
Taggads avatar
Intressan att se vad toppmötet utmynnar i.
Citat:
Zelenskyj har anlänt till EU-toppmöte i Moldavien
46 stats- och regeringschefer deltar på mötet som inleds i dag. På agendan står bland annat energi- och säkerhetsfrågor, inte minst kopplat till Rysslands krig mot Ukraina.

Zelenskyj vill samla stöd för en koalition som kan förse Ukraina med stridsflygplan.
https://omni.se/t/eu-toppmotet-i-moldavien/199af299-fc67-4df7-8804-b824f1c2567c

https://tt.omni.se/europeiskt-toppmote-i-krigets-skugga/a/8JW2X1

Vad mig anbelangar tycker jag Zelenskyj skulle få vad han begär så ryssen får vad han tål.👍
Slava Ukraini 🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Senast redigerad av Taggad 2023-06-01 kl. 09:25.
Citera
2023-06-01, 09:13
Medlem
Reimers avatar
Och som ett brev på posten kom Kenneth Greggs uppdatering , det var nog för att jag gnällde i mitt förra inlägg

Censuren om vad som händer är stenhård, jag tror att offensiven kommer igång denna vecka, varför inte den 6 juni, kan ju vara ett lagom symboliskt datum.

Citat:
01.06.2023 uppdatering och likaledes sommarens första dag. I rapporteringen från Generalstaben ser vi en minimal aktivitet och många bloggare samt andra håller på och bli frustrerade över att "ingentin sker" vid frontlinjerna. Jag kan garantera er att vi har en enorm aktivitet men allt hålls tillsvidare mycket hemligt. Det var samma sak före vår Kharkiv offensiv, även jag var mycket frustrerad då och efterlyste mera trupper till norra Kharkiv för att tränga ut turisterna. Detta för att Kharkiv var dag och natt utsatta för artilleribeskjutning. Så plötsligt hände det och större delen av Kharkiv oblast var befriad.
Då, som nu, vet nog våra militära befälhavare vad de gör. Vi har sett många gånger under detta krig att ifall de gjort som alla sk experter sade, då hade vi nu en katastrof.
Även den sk Bakhmut offensiven, som bloggare och media kallar den, har fått en överdeminsionerad betydelse. Vi använder där mycket lite trupper aktivt i förhållande till hur mycket vi har i området, bla Kramatorsk - Lyman området. Det om något borde tända en lampa hos alla "expert" bloggare, men nej.
Angående fronten lösgör jag nu 72 timmar gamal information.
På Bakhmuts södra flank fortsätter vi att sakta men säkert avancera och turisterna är drivna över kanalen. Övrig information från området är ännu sekretessbelagt.
Även kring Avdiivka har de våra sakta men säkert avancerat, denna gång mot Opytne.
Det är flera saker jag GÄRNA skulle vilja informera om men jag måste hålla mig till givna direktiv, de är till för att skydda våra soldater under pågående operationer.
Vi fortsätter även bombardemanget av turisternas huber och uppsamlingsplats på ockuperat område. Samtidigt har vi allierade från turistlandet som attackerar mål inne i själva hjärtat av turistlandet.
Kyiv var igen i natt utsatt för en Iskander attack, 10 missiler var på inkommande och 10 missiler togs ned. Många "författare" på FB och övrig media påstår att turisterna ännu har stora lager av missiler. mitt svar på detta är; varför skjuter de då inte så många missiler i gången att vårt luftförsvar skulle bli överbelastad? Svaret är enkelt, de har INTE så många kvar. De som de får färdigställda skjuts direkt mot oss. En våg på 10 Iskander eller hypermissiler har blivit en mumsbit för vårt luftförsvar, att ta ned en armada på 40 Iranska mopeder är vardagsmat för oss.
Direkt jag kan frige mera frontinformationer uppdaterar jag er.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-06-01, 09:18
Medlem
Står alla fronter stilla nu? ryssland vill väl helst behålla det man tagit nu och lägga mer energi på försvar än att ta mer mark? tror inte ryssarna nu har för avsikt att ta hela Ukraina utan den del där man är nu.
vad tror ni, hur länge till kommer fronten stå stilla?
Citera
2023-06-01, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
Står alla fronter stilla nu? ryssland vill väl helst behålla det man tagit nu och lägga mer energi på försvar än att ta mer mark? tror inte ryssarna nu har för avsikt att ta hela Ukraina utan den del där man är nu.
vad tror ni, hur länge till kommer fronten stå stilla?

Ryssland måste väl åtminstone ta det de har införlivat i Ryssland? Eller räknar de med ytterligare eftergifter från Ukraina i fredsprocessen?
Citera
2023-06-01, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ryssland måste väl åtminstone ta det de har införlivat i Ryssland? Eller räknar de med ytterligare eftergifter från Ukraina i fredsprocessen?

jo det är väl typ det, men kommer dom klara det?
det är väl där det kommer stå, att ryssland eventuellt behåller det dom har tagit.
Citera
2023-06-01, 09:24
Medlem
handtralalas avatar
Intressant artikel om träning av ukrainska soldater inför den kommande offensiven. Bland annat säger flera av dem att de ryska soldaterna inte är så inkompetenta som de ibland framställs. Också intressant att få en inblick i stridsviljan hos de ukrainska kämparna och även deras verklighetsbaserade erfarenheter från striderna i och runt Bakhmut. Exempelvis att Wagner besköt sina egna soldater med artilleri...

“The Russians are a professional army, and they definitely know how to build defensive lines and dig trenches. They do that perfectly,” the battalion commander said. “Their equipment is not modern at all, but there is a huge amount of it and it’s quite enough to carry on this war. The only way for us to win is to be more professional and more technically advanced."

https://www.theguardian.com/world/2023/jun/01/fear-is-contagious-but-so-is-courage-the-ukrainian-soldiers-training-to-retake-bakhmut
Citera
2023-06-01, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
jo det är väl typ det, men kommer dom klara det?
det är väl där det kommer stå, att ryssland eventuellt behåller det dom har tagit.

Jag tror inte att de kan ta särkilt mycket militärt. Troligen blir det ett försök ”land mot fred”. Sannolikt de fem redan ryskförklarade regionerna samt hela sydkusten fram till Transnistrien. Men det kommer inte Ukraina att gå med på.
Citera
2023-06-01, 09:28
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Ukraina behöver inte bomba Kerch bron.
Rysk ingenjörskonst fixar detta.

This is reported to be the current state of the supports of the Crimean bridge..
https://twitter.com/NOELreports/status/1664154882360717314
Ha ha snacka om fuskbygge 😂😂😂

Den ryska korruptionen kommer att sänka bron!
Citera
2023-06-01, 09:28
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
"Västliga principer" är att betala andra för att slåss åt en, och när de förlorar så förtränger man att de någonsin hände. Ukrainarna har mycket att lära av kurderna i detta avseende.

Jag förstår att du är ute och cyklar i dina resonemang, då du tolkar västliga principer som du gör.

Vi lever, upplysta och 2023 med en världsbild att ingen har rätt att med tvång, tvinga ett annat land till underkastelse. Det är västliga principer.

Din dunkla syn, baserat på att en diktator, som inte är folkvald, som har sett till att oppositionen är minimerad, tagit bort yttrandefriheten, skapat lagar om fängelse för vissa ord, som lever i en bubbla om svunna storhetstider som man ska återuppleva.
Dags för dig att dra upp persiennerna eller också kan du flytta till ditt drömland. Vad hindrar dig?
Citera
2023-06-01, 09:34
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Nån har tagit betalt för riktigt material men byggt med sand och lera?
Ja byt ut några procent av cementen mot sand. I ett sånt jättebyge blir det miljarder rubel i fickan på de som är involverade i scamen
Citera
2023-06-01, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Jag tror inte att de kan ta särkilt mycket militärt. Troligen blir det ett försök ”land mot fred”. Sannolikt de fem redan ryskförklarade regionerna samt hela sydkusten fram till Transnistrien. Men det kommer inte Ukraina att gå med på.

Antagligen vet du inte heller så mkt.
Du har fått för dig att Ukraina kommer kompromissa här. Du har fått för dig för att ryssland sagt att dessa områden är tillhör just ryssland , så kommer det bli så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in