2023-05-19, 12:13
Medlem
GustavAnders avatar
De ryzka hjonen förstår sig inte på fri demokratisk mediarapportering, de siffror av döda ryzzar som ex kommer från England är det som till 100% är konfirmerat. typ sedda begravningar.

Alla insatta vet ju att sannolikheten för att de reella siffrorna är mycket mycket högre är mycket stor.
Citera
2023-05-19, 12:27
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
29 av 30 raketer nedskjutna av Ukraina enligt Sky News. Låter bra.
Ja underbart!

Ryssarnas ostoppbara Kinzalrobotar nedskjutna och de som utvecklat dessa arresterade för landsförräderi. 😂😂

Kan det bli bättre än så här?
Citera
2023-05-19, 12:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag har redan tackat för din uppmärksamhet vad gäller det jag tidigare skrivit och medgivit att jag till en del missuppfattat den ryska truppens kapacitet utifrån sin storlek. Nu börjar du bli tjatig. Varför svarar du inte på mitt resonemang istället för att upprepa väl bekanta uppgifter som antagligen är oriktiga.

Det är ju ett svar på ditt resonemang, Varför svarar du inte på min fråga?

Citat:
Du bekräftar med det du skriver innehållet i mitt inlägg.

Så även du delar mediazones och Ali-Ahmed-Ghanem bedöming att ryska förluster uppgår till i den mest konservativa uppskattningen till minst "157`000 irretrievable losses" för ryssland? (+ alla de som inte är ryssar och begravdes i ryssland dvs)

för det är lågt räknat endå (om man räknar i casulties) likt ameriknarnas 200`000+ men en bit ifrån ukrainas (de bryr sig nog inte om det är ryssar, tjejener , donbass terrorister eller syrier iför)
Citera
2023-05-19, 12:36
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Att du fullständigt köper propagandan som kommer ut från Kiev förstår jag men det är enormt trättsamt att ständigt för en debatt om detta.

Skulle siffrorna stämma bara lite skulle först och främst i Wagner inte längre vara en fungerande PMC. Och har ryssarna förlorat mer än 200.000 soldater som Kiev påstår skulle man ha stora problem hemma i Ryssland. Eller tror du verkligen att man kan dölja sådan i längden?

Jag överlämnar dock sifferexercisen till er andra med varm hand.
Kan mycket väl stämma med 200 000 döda soldater under kriget.
Ryssarna verkar ta sina förluster med en axelryckning och tycker nog att det är lite då de nästan blir lite stolta över att 10 miljoner soldater dog under andra världskriget. Det sägs ju vara ryssarnas styrka - att de är luttrade, tåliga samt vana vid umbärande. I deras kultur finns lidandet inbyggt och förödande krig med stora mänskliga offer är vardagsmat för dem och har format deras identitet.

Under ett av Prigozhin senaste raseriutbrott nyligen sa han att 500 soldater hade dött under en dag när Ukraina bröt igenom så att de ryska förlusterna är vansinnigt höga verkar rimligt.
Citera
2023-05-19, 12:37
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Alltså, jag måste säga det. Hur fungerar ni egentligen? Gör ni ingen rimlighetsbedömning på siffrorna? Tar ni Kievs siffror rakt av bara så där?

Det är svårt att få fram korrekta siffror men jag gissar på mellan 30K-40K KIA för ryssarna.

Det utifrån vad BBC Russia tillsammand med Mediazona tar fram. Skulle tro att idag ligger siffran på 20K+. Det är alltså bekräftade dödsfall. Man påstår sig ha 40-60% mörkertal.

Så mina siffror bygger på det + DNR/LNR och Wagner/Tjetjener.

Till och med Kyiv Independent hänvisar till den källan. Här från mars 2023:

BBC confirms identities of 17,000 Russian soldiers killed in Ukraine in 13 months of the war

https://kyivindependent.com/bbc-confirms-identities-of-17-000-russian-soldiers-killed-in-ukraine-in-13-months-of-the-war/

Ukrainas siffror är däremot svårare då inget liknande görs för att samla in dem. Kiev ljuger sig blåa och påstår 16K. Men det finns väl ingen vettig som tror på det.

Det skulle inte förvåna mig dock om siffrorna idag ligger över 200K KIA.
I ett normalt samtal med sansade friska människor hade vi kunnat ha en balanserad diskussion om siffrorna och dess trovärdighet. Men problemet är att allt för många kommer dragandes med ena sidans siffror, som du gör nu, i syfte att ”vetenskapligt ifrågasätta dem” för att i nästa andetag hävda att den ”egna sidans” siffror minsann är 100% trovärdiga och precisa därför att ”ryska staten ljuger inte” osv.

Ja, sannolikt är de Ukrainska siffrorna överskattade precis som ryssarnas också är helt felaktiga. Hur kan man annars förklara att Ryssland uppger ”ca 9000 stupade” när nästan 18000 har bekräftats och namngivits?

Du gör ju själv nu ett väldigt spännande antagande i din beräkning att samtliga stupade även har bekräftats på sociala medier (vilket är metoden BBC/Meduza använt). Kan det vara så att du i verkligheten har ett mörkertal? Då stämmer helt plötsligt inte din beräkning.

Det är som med den här Patriot/Kinzhal debatten - ena sidan har förstört Patriot systemet och inte en enda Kinzhal har skjutits ner. Den andra sidan påstår sig ha skjutit ner sju Kinzhal och har ett fullt fungerande Patriotsystem. Vem ljuger och vem talar sanning? Eller är det helt enkelt så att sanningen, precis som i siffrorna, ligger någonstans i mitten?
Citera
2023-05-19, 12:39
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
De bedömning du gör om förluster tycker jag verkar rimlig. Den överensstämmer också på ett ungefär vad fristående bedömare kommer fram till. Att många här i tråden har en uppfattning som är den omvända, alltså att förlusterna ligger på ca 1:10 i Ukrainas favör, kanske något lägre emellanåt, ned mot 1:3, tror jag beror på att det är en nödvändig premiss för att det ska vara meningsfullt att fortsätta striderna. 1:3 i Ukrainsk favör var - jag skriver var - den nödvändiga premissen sett till balansen mellan den ryska och ukrainska befolkningen i sin helhet. I dag när den ukrainska befolkningen, alltså den del som är tillgänglig för mobilisering, sjunkit till dryga hälften sedan stridernas början, borde premissen för att Ukraina skulle kunna gå vinnande ur detta kräva en förlustrelation på 1:6 i ukrainsk favör. Det blir då den givna utgångspunkten för hur ukrainaklacken argumenterar och bedömer hur striderna går, vilket alltså inte har så mycket med rimlighet och sanningshalt att göra, utan mer med att skydda premissen, hur orimlig den än är.

Men vad är det för lågstadieargumentation? Ni diskuterar som om det vore ett dataspel eller ett parti Axis and allies i källaren.
- jag har 50 miljoner gubbar medans du har 10 miljoner alltså vinner jag

Denna konflikt avgörs såklart inte av denna faktor och det borde en vuxen normalbegåvad människa förstå.

Fundera lite på dessa faktorer kanske:

Motivationen bland soldater. Varför ska jag eventuellt dö, vad slås jag för? Stödet från världsdamfundet och från allierade nationer.
Förmåga att ersätta förlorat material och utrusta soldater. Varken Ryssland eller Ukraina kan göra det utan stöd från andra nationer.
Ekonomiska förutsättningar, hur länge har man råd att fortsätta? Ukraina har inget val utan måste fortsätta eller upphöra som nation.
Hur mycket lidande är respektive lands invånare beredda att utstå. Ukraina har återigen inget val men den ryska befolkningen kan faktiskt välja. Tycker den genomsnittlige ryska mannen att det är en kanonide att dö för erövringen av några få län i ett grannland?
Citera
2023-05-19, 12:39
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
De bedömning du gör om förluster tycker jag verkar rimlig. Den överensstämmer också på ett ungefär vad fristående bedömare kommer fram till. Att många här i tråden har en uppfattning som är den omvända, alltså att förlusterna ligger på ca 1:10 i Ukrainas favör, kanske något lägre emellanåt, ned mot 1:3, tror jag beror på att det är en nödvändig premiss för att det ska vara meningsfullt att fortsätta striderna. 1:3 i Ukrainsk favör var - jag skriver var - den nödvändiga premissen sett till balansen mellan den ryska och ukrainska befolkningen i sin helhet. I dag när den ukrainska befolkningen, alltså den del som är tillgänglig för mobilisering, sjunkit till dryga hälften sedan stridernas början, borde premissen för att Ukraina skulle kunna gå vinnande ur detta kräva en förlustrelation på 1:6 i ukrainsk favör. Det blir då den givna utgångspunkten för hur ukrainaklacken argumenterar och bedömer hur striderna går, vilket alltså inte har så mycket med rimlighet och sanningshalt att göra, utan mer med att skydda premissen, hur orimlig den än är.

Du tänker alltså att incitamenten för att mobilisera är precis lika stort i Ryssland som i Ukraina? Att det är lika viktigt för Ryssland att skicka in soldater på ockuperat territorium för en utrensning av nazistiska hjärnspöken under press från enorma sanktioner, som det är för Ukrainska soldater att försvara sina hem och sin möjlighet att fortsätta vara en del av en suverän stat?

Sen kan man naturligtvis fråga sig hur relevant det är att se till det totala antalet män i någorlunda vapenför ålder. Om dödstalen fortsätter att vara på samma nivå som idag så kommer kriget att kunna pågå i 20 år. Om det bara är fortsätta mobilisera i samma takt som soldater dör. Din kalkyl är helt irrelevant.

Ett sätt att bedöma Rysslands förluster av soldater, om det inte går på något annat sätt, är att titta på hur många stridsvagnar som helt satts ur spel. Siffrorna på det är mycket mer tillförlitliga. Hur många soldater kan man tänka sig går åt för varje stridsvagn som sprängs i bitar eller lämnas under en flykt? Förmodligen mer än 3 -4 stycken....
Citera
2023-05-19, 12:40
Medlem
Citat:
Kriget är mycket långt ifrån läget att ukrina skulle förlora pga manskapsbrist, självklart är problemet det omvända, putin försöker motivera en motvillig manlig befolkning strida för hans hjärndöda o dödsdömda imperie dröm
Citera
2023-05-19, 12:40
Medlem
Undrar hur många från de erövrade områdena som tvångsrekryterats till ryska armen? Ukrainarna tvingas skjuta sina egna.
Senast redigerad av HatadAvGud 2023-05-19 kl. 12:50.
Citera
2023-05-19, 12:42
Medlem
Tillssons avatar
Uppgifter på ett ukrainavänligt twitterkonto.

Citat:
#Ukraine's Military intelligence #GUR
"Every month 🇷🇺#Russia produces:
25 Kalibr missiles
2 Kh-47M2 Kinzhal missiles
35 Kh-101 cruise missiles
5 ballistic missiles 9M723 Iskander-M"

https://twitter.com/markito0171/status/1659492405488254977
Citera
2023-05-19, 12:43
Medlem
QuietExits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Siluanov har nog tittat på detta program. energiinkomsterna har nästan sjunkit med 50 procent.

https://www.youtube.com/watch?v=ys9UAHYuHaA

Är det någon som kommer ihåg Rysslands gaskrig?

https://www.consilium.europa.eu/en/infographics/gas-storage-capacity/

Att Ukraina ska få F-16 innebär att Väst tror att Ukrainas luftförsvar håller. F-16 behöver väldigt hela och långa startbanor. Det får inte vara ett dammkorn på banorna. F-16 Logistik kräver också en centralisering av få banor.

Ja det funkar bättre med era ryska plan om tittar på det så.
Citera
2023-05-19, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuietExit
Ja det funkar bättre med era ryska plan om tittar på det så.

?

Jas hade vore det bästa planet för Ukraina. Ukrainska plan fungerar bra men har en sämre radar och robotar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in