2023-05-19, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Alltså, jag måste säga det. Hur fungerar ni egentligen? Gör ni ingen rimlighetsbedömning på siffrorna? Tar ni Kievs siffror rakt av bara så där?

Det är svårt att få fram korrekta siffror men jag gissar på mellan 30K-40K KIA för ryssarna.

Det utifrån vad BBC Russia tillsammand med Mediazona tar fram. Skulle tro att idag ligger siffran på 20K+. Det är alltså bekräftade dödsfall. Man påstår sig ha 40-60% mörkertal.

Så mina siffror bygger på det + DNR/LNR och Wagner/Tjetjener.

Till och med Kyiv Independent hänvisar till den källan. Här från mars 2023:

BBC confirms identities of 17,000 Russian soldiers killed in Ukraine in 13 months of the war

https://kyivindependent.com/bbc-confirms-identities-of-17-000-russian-soldiers-killed-in-ukraine-in-13-months-of-the-war/

Ukrainas siffror är däremot svårare då inget liknande görs för att samla in dem. Kiev ljuger sig blåa och påstår 16K. Men det finns väl ingen vettig som tror på det.

Det skulle inte förvåna mig dock om siffrorna idag ligger över 200K KIA.

Det skulle betyda 400k KIA för ryska styrkor. Det säger sig själv att inte det stämmer.
Citera
2023-05-19, 11:46
Medlem
Citat:
Alltså, jag måste säga det. Hur fungerar ni egentligen? Gör ni ingen rimlighetsbedömning på siffrorna? Tar ni Kievs siffror rakt av bara så där?

Det är svårt att få fram korrekta siffror men jag gissar på mellan 30K-40K KIA för ryssarna.

Det utifrån vad BBC Russia tillsammand med Mediazona tar fram. Skulle tro att idag ligger siffran på 20K+. Det är alltså bekräftade dödsfall. Man påstår sig ha 40-60% mörkertal.

BBC confirms identities of 17,000 Russian soldiers killed in Ukraine in 13 months of the war

https://kyivindependent.com/bbc-confirms-identities-of-17-000-russian-soldiers-killed-in-ukraine-in-13-months-of-the-war/

Ukrainas siffror är däremot svårare då inget liknande görs för att samla in dem. Kiev ljuger sig blåa och påstår 16K. Men det finns väl ingen vettig som tror på det.

Intressant det där med siffror och läsförståelse av er som hyllar Putin.
Hade en komunikation tidigt i tråden med en skribent som var extremt aktiv men sen försvann.
Enligt dens utsagor så var 100% av de ryska förlusterna dokumenterade med Ryska hedersbegravningar. Så de var obetydliga under de första delen av invasionen.
Att vissa inte kommit att begravas i rysk jord eller inte dokumenterats som hedersbegravning fanns inte i dens värd.
Du verkar var lika dan, det du ser i Ryska medier är sant övriga bara falsarier?? Hur tänker du då'+
Citera
2023-05-19, 11:47
Medlem
Arnstads avatar
Citat:

De bedömning du gör om förluster tycker jag verkar rimlig. Den överensstämmer också på ett ungefär vad fristående bedömare kommer fram till. Att många här i tråden har en uppfattning som är den omvända, alltså att förlusterna ligger på ca 1:10 i Ukrainas favör, kanske något lägre emellanåt, ned mot 1:3, tror jag beror på att det är en nödvändig premiss för att det ska vara meningsfullt att fortsätta striderna. 1:3 i Ukrainsk favör var - jag skriver var - den nödvändiga premissen sett till balansen mellan den ryska och ukrainska befolkningen i sin helhet. I dag när den ukrainska befolkningen, alltså den del som är tillgänglig för mobilisering, sjunkit till dryga hälften sedan stridernas början, borde premissen för att Ukraina skulle kunna gå vinnande ur detta kräva en förlustrelation på 1:6 i ukrainsk favör. Det blir då den givna utgångspunkten för hur ukrainaklacken argumenterar och bedömer hur striderna går, vilket alltså inte har så mycket med rimlighet och sanningshalt att göra, utan mer med att skydda premissen, hur orimlig den än är.
Senast redigerad av Arnstad 2023-05-19 kl. 11:51.
Citera
2023-05-19, 11:50
Avstängd
Citat:

Så dina estimat är bättre för att du är.....?

mediazones mest konservativa estimat är 35`000

Citat:
BBC and Mediazona say that according to the most conservative estimates, Russia may have lost about 35,000 people in Ukraine. At the same time, Russia's total irretrievable losses, which include wounded, killed or missing, may amount to at least 157,500 people.

varav 17`000+ är namgivna

vidare

Citat:
Thirteen months into the war, the number of Russian military casualties verified through open sources has now surpassed the officially confirmed number of deaths of Soviet soldiers during the nine-year war in Afghanistan. Over 15,000 Soviet troops were killed in Afghanistan from 1979 until 1989.

According to American and other Western officials, the number of Russian troops killed and wounded in Ukraine may be approaching 200,000. The officials cautioned that casualties are extremely difficult to estimate, particularly because Russia is believed to undercount its war dead and injured routinely.

Igen, enligt mediazone det mes konservativa estimatet.

Du läser det som "högt", trotts att din egen källa beskriver Usas estimat av casualties som deras mest konservativa estimat.....

och till det kommer

(Click on the numbers to get a picture of each individual captured or destroyed vehicle)
Russia - 10324, of which: destroyed: 6777, damaged: 339, abandoned: 395, captured: 2813

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html
Citera
2023-05-19, 11:52
Medlem
Citat:

Sanningen är att du inte har en aning.
Citera
2023-05-19, 11:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Gör han?

Jag tror att den allmänna uppfattning är att han går emot alla goda råd han får. Iaf är det uppenbart med tanke på det vansinniga att hålla Bakhmut till varje pris.

Den allmänna uppfattningen? Finns det ens en sådan i det fallet? Jag är helt övertygad om att juridikutbildade Zelenskyj håller fingrarna borta från militär planering.
Citera
2023-05-19, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Att starta ett inlägg med breaking news brukar i regel tyda på att man har slut på dom hemsnickrade idéerna. Pinsamt värre blir det ju ofta man i regel bara skummar igenom eller läser bara huvudrubriken och inte det finstilta.
Man är vad jag förstår överens om att Ryssland inte kan vinna över Ukraina oavsett hur proryssar tolkar rubriker i väst.
Och det som gör uttalande från väst mer trovärdiga är ju att man också talar om Ukrainas problem i kriget, inte bara framgångarna. I Ryssland är det numera straffbart att kritisera kriget och Putin vilket sänker trovärdigheten från rysk media till under noll.

Rt.com sätter den här rubriken på samma "material"
Citat:
US wants to ‘freeze’ Ukraine conflict – Politico

Något har slagit slint i propagandamaskinen när de inte förstår hur publiken i väst uppfattar sån smuts.

Ryssarna och vatniks inkompetens har inte bara övertygat mig om att Ryssland kommer att förlora kriget utan jag kan också i svaga ögonblick undra om vi inte måste krossa Ryssland totalt.
Deras egen propaganda har totalt avhumaniserat den egna befolkningen... grattis vatniks
Citera
2023-05-19, 11:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
De bedömning du gör om förluster tycker jag verkar rimlig. Den överensstämmer också på ett ungefär vad fristående bedömare kommer fram till. Att många här i tråden har en uppfattning som är den omvända, alltså att förlusterna ligger på ca 1:10 i Ukrainas favör, kanske något lägre emellanåt, ned mot 1:3, tror jag beror på att det är en nödvändig premiss för att det ska vara meningsfullt att fortsätta striderna. 1:3 i Ukrainsk favör var - jag skriver var - den nödvändiga premissen sett till balansen mellan den ryska och ukrainska befolkningen i sin helhet. I dag när den ukrainska befolkningen, alltså den del som är tillgänglig för mobilisering, sjunkit till dryga hälften sedan stridernas början, borde premissen för att Ukraina skulle kunna gå vinnande ur detta kräva en förlustrelation på 1:6 i ukrainsk favör. Det blir då den givna utgångspunkten för hur ukrainaklacken argumenterar och bedömer hur striderna går, vilket alltså inte har så mycket med rimlighet och sanningshalt att göra, utan mer med att skydda premissen, hur orimlig den än är.

Skulle du säga att det är rimligt med tanken på att du endå har fel? och inte lite fel, sådär på marginalen?

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Citat:
Visst. Säkert. Ryssarna är på god väg att inringa en mycket stor del av den Ukrainska armén som är förlagd i syd-öst, kanske en så stor del som en tredjedel av Ukrainas soldater. Dessutom så är Kiev omringad. Ett par dygn, kanske en vecka, till kapitulation.

Blir det lättare om man går på sådant som endå rapporterats (tex ryska förluster som är 10:1- 8:1 i bakhmut) i kombination med vad som endå har inträffat sedan vi var "Ett par dygn, kanske en vecka, till kapitulation" (för då hände ju inte alla de här sakerna som du fantiserade ihop)
Citera
2023-05-19, 12:03
Medlem
Angående att hålla backmut återstår att se om det är idiotiskt eller genialiskt.
Om ryssarna ger vika där innan midsommar så undrar jag om inte hela skiten kollapsar.
Stalingrad var en katastrof men nämns nu tillsammans med ubåtskriget och kristallhavet som krigets 3 vändpunkter.
Citera
2023-05-19, 12:06
Medlem
Citat:

Värst vad du är uppjagad över siffrorna gällande döda ryssar. På ett medmänskligt plan kan man ju förstå att du som ryssvän är lite desperat men vi andra har inte samma problem. Siffran på +200 000 döda/ svårt skadade ryssar är högst rimlig i våra ögon med tanke på den inkompetens, dåliga utbildning, korruption och dåliga motivation hos de ryska "soldaterna" som uppvisats. Finns en mängd olika analytiker som delar bedömningen om 200 000 döda orcher, se t ex:

https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Russo-Ukrainian_War

Er store ledare Putler har orsakat ert moderland Ryssland, samt dess befolkning, ofattbar och långvarig skada. Tufft läge för er.
Citera
2023-05-19, 12:08
Medlem
Ukraina har nu skjutit ner 7 stk «ostoppbara» Kinzhal på 2 dagar med hjälp av Patriot.
Ryktas också om en MIG som bar Kinzhal också blev nedskjutet.
Ser inte ljust ut för Ryssarna.
Citera
2023-05-19, 12:11
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Skulle du säga att det är rimligt med tanken på att du endå har fel? och inte lite fel, sådär på marginalen?

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Blir det lättare om man går på sådant som endå rapporterats (tex ryska förluster som är 10:1- 8:1 i bakhmut) i kombination med vad som endå har inträffat sedan vi var "Ett par dygn, kanske en vecka, till kapitulation" (för då hände ju inte alla de här sakerna som du fantiserade ihop)

Jag har redan tackat för din uppmärksamhet vad gäller det jag tidigare skrivit och medgivit att jag till en del missuppfattat den ryska truppens kapacitet utifrån sin storlek. Nu börjar du bli tjatig. Varför svarar du inte på mitt resonemang istället för att upprepa väl bekanta uppgifter som antagligen är oriktiga.

Du bekräftar med det du skriver innehållet i mitt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in