2023-05-07, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
vad jag förstår säger regelverket att det är ett krigsbrott om det fosfor används inom område med bostäder,

Inte om det finns fientlig trupp där om jag förstår rätt. Men det finns säkert massor av gråzoner
Citera
2023-05-07, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Det här med Wagner och Bakhmut får mig att tänka på Peruns avsnitt om PMCs.
En aspekt han tar upp är att PMCs är beroende av själva konflikten. En reguljär armé vill segra så fort som möjligt mendan PMCs lever av konflikten.

Nu spekulerar jag bara:
Säg att Wagner fått kontrakt med förutsättningar att det endast gäller Bakhmut och att de får betalt löpande så länge de avancerar. Säg att de tidigare "lovat" tilldela Wagner fler kontrakt när Bakhmut är över men att det nu är uppenbart att det inte blir fler kontrakt. Som entreprenör har jag fått betalt för hittills utfört jobb men kan förhandla till mig nytt kontrakt/bättre förutsättningar med beställaren genom att hota att inte slutföra påbörjat jobb pga ändrade villkor(mindre ammunition).

Tror dock att det finns andra orsaker men det finns uppenbara nackdelar med PMCs. PMCs behöver inte vara intresserade av att vinna.

du tror inte wagner kommer att behövas på något annat ställe i frontlinjen om nu ukraina drar igång någon offensiv?
Citera
2023-05-07, 09:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ukraina var ett väl sammanhållet land innan Ryssland började invadera 2014. De klickar av separatistgrupperingar som fanns i Luhansk och Donetsk var extremt små och brokiga, och skapade av Ryssland. Det finns ingen anledning att Ukraina skulle bli två länder.

Däremot så består Ryssland av massor av olika folkgrupper som vill bryta sig loss och bilda egna republiker. Tjetjenien slogs exempelvis hårt för sin frihet men Ryssland vägrade låta dem slippa sin diktators hårda hand. Det är rimligt att börja prata om hur Ryssland ska delas upp efter deras sönderfall i sviterna av den katastrofala invasionen av Ukraina. Det är nog minst femton olika folkgrupper som gärna bryter sig loss och bildar egna republiker.

Säkert, kamrat.
Den dynga du sprider kommer direkt från Vita huset
Citera
2023-05-07, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Var säger jag det?

Min uppfattning är att man borde ha delat landet redan från början när det blev självständigt ungefär som Tjeckoslovakien blev. Nu blev det inte så vilket är sorgligt. Massiv korruption har också brandskattat landet som egentligen hade kunnat blivit två välmående länder.

Problemet (för oss i väst alltså) är att de mest värdefulla delarna av Ukraina vad gäller jordbruk och naturtillgångar skulle ha hamnat i de delar med rysk majoritetsbefolkning då.

Och ja, rovdriften pågår även i detta nu. Zelensky säljer av den svarta jorden och polackerna är där och schaktar bort den ungefär som tyskarna gjorde under WWII.

Vem menar du skulle delat landet och varför? Den folkomröstning man höll skulle alltså ignoreras eftersom utfallet inte passar dig och ditt anhang?
Citera
2023-05-07, 09:13
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Säkert, kamrat.

Skillnaden mellan Krelm och Vita Huset är att Vita Huset attackerar inte Ukraina.

Frågor på det?
Citera
2023-05-07, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Den Ukrainska offensiven startar sannolikt den 9 maj vilken är en rysk helgdag för segern över Nazityskland

ja det är väl så osannolikt att det blir det mest sannolika alternativet?
Citera
2023-05-07, 09:16
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Säkert, kamrat.
Vita huset 😂
Det är bara att själv titta på Ukraina och tala med ukrainare. Det var en fredlig och välfungerande demokrati innan ryssråttorna invaderade 2014. De röstade för att bli ett självständigt land 1991 och slåss nu hårt för att få förbli det.
Citera
2023-05-07, 09:34
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Den Ukrainska offensiven startar sannolikt den 9 maj vilken är en rysk helgdag för segern över Nazityskland

Tror du att dom soldater som befinner dig i krigszonen firar helg?
Citera
2023-05-07, 09:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Även om det är ett hemskt vapen skulle man nog inte klassificera det som ett krigsbrott då det finns ukrainska styrkor i området.

Bedöms ryssen bomba urskiljningslöst så kan det betraktas som krigsbrott.

https://www.dn.se/varlden/ukraina-ryssland-anvander-fosforbomber-i-bachmut/
Citera
2023-05-07, 09:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Artillery över 3000 nu!

The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 07.05.23 were approximately:

personnel / about 194,430 (+660) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 3723 (+6) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 7248 (+10) units,
artillery systems – 3010 (+18) units,
RSZV / MLRS – 554 (+2) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 306 (+0) units,
aircraft – 308 (+0) units,
helicopters – 294 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 2572 (+18),
cruise missiles ‒ 947 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 18 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 5952 (+16) units,
special equipment ‒ 380 (+5).

Data are being updated.
Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!
Citera
2023-05-07, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Så kan man se det. Men det är bara ett perspektiv.

Det är lika sant att vi stängde ute dem. Framför allt fortsätter vi att isolera dem, med rådande politik där vi väljer krig tills ???, istället för fred-mot-territorium, eller åtminstone pressa Ukraina till förhandlingsbordet.
Är det inte bättre att pressa Ryssland till förhandlingsbordet?
Citera
2023-05-07, 09:47
Avslutad
Himars har inte gått att använda på flera månader kanske åtta månader pga Ryssland jammar ut de elektroniskt

https://edition.cnn.com/2023/05/05/politics/russia-jamming-himars-rockets-ukraine/index.html

Detta har jag förstår sedan länge då man inte hör om ukrainska framgång längre

Även svenska vapen blir jammade och obrukbara tex stridsfordon 90 är uppkopplade men slås ut.

Archer likaså helt obrukbar pga rysk jamming
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in